Inhoudstabel:

  • Larcier-Intersentia
  • xiii
  • INHOUD
  • Voorwoord
  • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . v
  • Dankwoord
  • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ix
  • Overzicht tabellen en figuren. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xxi
  • INLEIDEND DEEL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
  • Hoofdstuk I.
  • Situering en maatschappelijke relevantie
  • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
  • Afdeling I. Context en probleemstelling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
  • Afdeling II. Relevantie van het probleem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
  • Afdeling III. Doelstellingen van het onderzoek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
  • Hoofdstuk II.Onderzoeksvragen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
  • Hoofdstuk III.Structuur
  • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
  • Hoofdstuk IV.Methodologie
  • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
  • Hoofdstuk V.Afbakening
  • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
  • Afdeling I. Reikwijdte en grenzen van het onderzoek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
  • Afdeling II. Begrippenkader . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
  • § 1. Levenseinde-diensten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
  • § 2. Extraterritorialiteit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
  • § 3. Mensenrechtelijk kader . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
  • § 4. Europeesrechtelijk kader . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
  • § 5. Europa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
  • Afdeling III. Verantwoording van de landenkeuze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
 
  • DEEL I.
  • MENSENRECHTELIJK KADER: NATIONAAL PERSPECTIEF . . . . . . . . . . 27
  • Hoofdstuk I.“Margin of appreciation”-doctrine. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
  • Afdeling I. “Margin of appreciation”: algemene toepassing. . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
  • § 1. Oorsprong . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
  • § 2. Toepassingsbereik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
  • § 3. Functie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
  • § 4. Factoren die de omvang van de “margin of appreciation” bepalen . . . . . . . . 36
  • A. De “common ground”-factor: aan- of afwezigheid van eenEuropese consensus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
  • B. Het “better placed”-argument . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
  • C. Aard en gewicht van het aangetaste recht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
  • Afdeling II. Toepassing van de “margin of appreciation
  • ” op levenseinde-diensten: relevantie beperkt tot artikel 8 EVRM en de positieve compo-
  • nent van artikel 2 EVRM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
  • Hoofdstuk II.EHRM-rechtspraak over artikel 8: algemene beginselen. . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
  • Afdeling I. Legaliteitstoets . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
  • § 1. “Legal basis”: vereiste van een basis in het nationale recht . . . . . . . . . . . . 44
  • § 2. “Accessibility”: vereiste van toegankelijkheid of kenbaarheid . . . . . . . . . . 45
  • § 3. “Foreseeability”: vereiste van voorzienbaarheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
  • Afdeling II. Legitiem doel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
  • Afdeling III. Proportionaliteitstoets . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
  • Hoofdstuk III.EHRM-rechtspraak over levenseinde-diensten: artikel 8 EVRM, de
  • positieve component van artikel 2 EVRM en de “
  • margin of appreciation”. . 51
  • Afdeling I. “Assistance to die”: zes arresten sinds 2002 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
  • Afdeling II. EHRM-rechtspraak ten aanzien van restrictieve “
  • assisteddying”-regimes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
  • § 1.
  • Pretty t. Verenigd Koninkrijk. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
  • A. Feitenrelaas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
  • B. Beoordeling door het EHRM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
  • § 2.Koch t. Duitsland. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
  • A. Feitenrelaas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
  • B. Beoordeling door het EHRM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
 
  • Afdeling III. EHRM-rechtspraak ten aanzien van permissieve “assisted
  • dying”-regimes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
  • § 1.Haas t. Zwitserland. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
  • A. Feitenrelaas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
  • B. Beoordeling door het EHRM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
  • § 2.Gross t. Zwitserland. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
  • A. Feitenrelaas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
  • B. Beoordeling door het EHRM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
  • C. “Dissenting opinion” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
  • § 3.Mortier t. België. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
  • A. Feitenrelaas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
  • B. Beoordeling door het EHRM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
  • Afdeling IV.Lambert e.a. t. Frankrijk. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
  • § 1. Feitenrelaas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
  • § 2. Beoordeling door het EHRM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
  • § 3. Verdere ontwikkelingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
  • Hoofdstuk IV.EHRM en “assisted dying”: mensenrechtelijke principes die lidstaten
  • moeten respecteren bij de regulering van levenseinde-diensten. . . . . . . . . . . . 81
  • Afdeling I. Algemene tendens . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
  • § 1. Houding van het EHRM ten aanzien van “
  • assisted dying” / “endof life” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
  • § 2. Toepassing van de “margin of appreciation” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
  • Afdeling II. Mensenrechtelijk kader voor de regulering van levenseinde-
  • diensten door lidstaten met restrictieve “
  • assisted dying”-regimes . . . . . . . . . . . . 85
  • Afdeling III. Mensenrechtelijk kader voor de regulering van levenseinde-
  • diensten door lidstaten met permissieve “
  • assisted dying”-regimes . . . . . . . . . . . 89
  • Hoofdstuk V.Mensenrechtelijk kader (nationaal): conclusie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
 
  • DEEL II.
  • EUROPEESRECHTELIJK KADER: GRENSOVERSCHRIJDENDEIMPLICATIES VAN NATIONALE WETGEVING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
  • Hoofdstuk I.Hoe het Hof van Justitie het EU-landschap inzake grensoverschrijdende
  • gezondheidszorg vormgaf. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
 
  • Hoofdstuk II.Vallen euthanasie en geassisteerde zelfdoding onder het toepassings-
  • gebied van het EU-recht?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
  • Afdeling I. Richtlijn 2011/24/EU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
  • Afdeling II. Verordening 883/2004 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
  • Afdeling III. Artikel 56 VWEU (vrij verkeer van diensten) . . . . . . . . . . . . . . . . 111
  • Afdeling IV. Tussentijdse conclusie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
  • Hoofdstuk III.Welke beleidsruimte hebben EU-lidstaten om de in- en uitstroom van
  • EU-burgers te beperken?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
  • Afdeling I. Weigering om tegemoet te komen in de kosten van grensover-
  • schrij dende euthanasie of hulp bij zelfdoding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
  • § 1. Lidstaten die euthanasie en geassisteerde zelfdoding verbieden . . . . . . . . 118
  • § 2. Lidstaten die euthanasie en/of geassisteerde zelfdoding onder
  • voorwaarden toelaten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
  • A. Voorwaarden in Verordening 883/2004 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
  • B. Voorwaarden in de rechtspraak van het HvJ en in Richtlijn
  • 2011/24/EU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
  • § 3. Verhouding tussen Verordening 883/2004 en Richtlijn 2011/24/EU . . 135
  • § 4. Samenvattend overzicht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
  • Afdeling II. Voorwaarden waaraan een beperking van de uitoefening van
  • de fundamentele vrijheden (VWEU) moet voldoen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
  • § 1. Algemeen kader: aan welke voorwaarden moet een nationale
  • beperkende maatregel voldoen om in overeenstemming te zijn met
  • het primaire EU-recht? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
  • A. Het nastreven van een legitieme doelstelling: rechtvaardigingsgronden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
  • 1. Artikel 52 VWEU en dwingende redenen van algemeenbelang . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
  • 2. Afwezigheid van harmonisatie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
  • 3. Verschil tussen beperkingen op grond van artikel 52
  • VWEU en beperkingen op grond van de “rule of reason ” . . . 150
  • B. Evenredigheidsbeginsel: van rechtvaardigingsgrond naargerechtvaardigde beperking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
  • 1. Geschiktheid van de maatregel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
  • 2. Noodzakelijkheid van de maatregel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
  • 3. Proportionaliteitsensu strictovan de maatregel . . . . . . . . . . . 158
  • C. Bewijslast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
  • § 2. De “margin of discretion”-doctrine in de rechtspraak van het HvJ . . . . . . . 163
  • A. Enkele inleidende kanttekeningen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
 
  • 1. Link met het evenredigheidsbeginsel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
  • 2. Gebrek aan transparantie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
  • B. Discretionaire bevoegdheid van de lidstaten in ethisch beladen kwesties: factoren die de toekenning van een “
  • margin ofdiscretion” kunnen rechtvaardigen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
  • 1. Afwezigheid van (maximum)harmonisatie . . . . . . . . . . . . . . . 166
  • 2. Openbare zedelijkheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
  • 3. Openbare orde, openbare veiligheid en volksgezondheid . . . . . 174
  • 4. Nationale identiteit: het belang van constitutionelewaarden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
  • 5. Bescherming van grondrechten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
  • 6. Analyse van de (extra)territorialiteit van de aan bodgekomen beperkingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
  • 7. Evaluatie van bovenstaande factoren in het licht vannationale beperkingen van de grensoverschrijdende
  • toegang tot euthanasie en geassisteerde zelfdoding . . . . . . . . 193
  • C. Welke limieten worden er gesteld aan de “margin ofdiscretion” in ethisch beladen kwesties? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
  • 1. Strikte interpretatie van het concept “openbare orde” . . . . . . 197
  • 2. Discriminatie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
  • Afdeling III. Europese en nationale rechtspraak over (on)aanvaardbare
  • belemmeringen van de toegang tot grensoverschrijdende gezondheidszorg . . 210
  • § 1.Grogan
  • (EU) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
  • A. Context en arrest. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
  • B. Bedenkingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
  • § 2.Blood
  • (Engeland en Wales) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
  • A. Context en arrest. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
  • B. Bedenkingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
  • Afdeling IV. Europese en nationale rechtspraak over (on)aanvaardbare
  • belemmeringen in andere gevoelig liggende kwesties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
  • § 1. In aanvulling op de reeds besproken arresten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
  • § 2.Koestler
  • (EU) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
  • Afdeling V. Recapitulatie: hoe veralge meen baar zijn de arresten
  • Grogan,BloodenKoestler? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
  • Afdeling VI. Tussentijdse conclusie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
  • Afdeling VII. Richtlijn 2005/36/EG betreff
  • ende de erkenning van
  • beroeps kwalifi
  • caties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242
  • § 1. Afb
  • akening: grensoverschrijdende dienstverlening door artsen . . . . . . . 245
  • § 2. Titel II van Richtlijn 2005/36/EG: vrije dienstverrichting . . . . . . . . . . . 248
  • A. Basisregels . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248
  • B. Uitzondering voor gezondheidszorgberoepen . . . . . . . . . . . . . . . . . 256
 
  • 1. Uitzondering niet van toepassing op automatischerkende artsen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
  • 2. Uitzondering wel van toepassing op andere artsen . . . . . . . . 259
  • 3. Modaliteiten van de uitzonderingsregel . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260
  • C. Grensoverschrijdende dienstverrichting door artsen: schematisch overzicht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262
  • D. Interpretatievraagstukken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
  • § 3. Euthanasie uitvoeren waar het legaal is: artsen zonder grenzen? . . . . . . . . 267
  • A. Belgisch Raadgevend Comité voor Bio-ethiek . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
  • B. Euthanasie over de grenzen heen: Richtlijn 2005/36/EG als duidelijk signaal tegen een nationaliteits- of vestigingsvereiste
  • voor artsen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273
  • Hoofdstuk IV.Europeesrechtelijk kader: conclusie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277
  • DEEL III.MENSENRECHTELIJK KADER: GRENSOVERSCHRIJDENDPERSPECTIEF . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281
  • Hoofdstuk I.EHRM-rechtspraak inzake reproductieve rechten. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285
  • Afdeling I. Relevantie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285
  • § 1. Arresten over nationale reproductieve gezondheidszorg . . . . . . . . . . . . 285
  • A. Toepassing van de “margin of appreciation”-doctrine in het
  • kader van artikel 8 EVRM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286
  • B. EHRM en reproductieve gezondheidszorg: gelijk(w)aardige
  • principes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288
  • § 2. Een wens zonder grens: reizen voor de gewenste behandeling . . . . . . . 294
  • A. Grensoverschrijdende fertiliteitszorg . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294
  • 1. Begrip en cijfers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294
  • 2. Drijvende factoren achter dit fenomeen . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298
  • 3. Implicaties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299
  • B. De grens over voor abortus: het voorbeeld van Ierland . . . . . . . . . 300
  • C. Terugkoppeling: reizen voor euthanasie of hulp bij zelfdoding . . 303
  • 1. Cijfers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303
  • 2. Drijvende factoren . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305
  • 3. Implicaties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306
  • Afdeling II. Grensoverschrijdende elementen in arresten over reproduc-
  • tieve rechten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
  • 07
  • § 1. Mogelijkheid om te reizen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307
 
  • A.
  • A, B en C t. Ierland
  • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308
  • B.
  • S.H. e.a. t. Oostenrijk
  • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311
  • C. Kritische bedenkingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314
  • D.
  • Key takeaways
  • voor dit onderzoek: algemene principes . . . . . . . . 317
  • § 2. Recht op (toegang tot) informatie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320
  • A.Open Door enDublin Well Woman t. Ierland . . . . . . . . . . . . . . . . . 320
  • B.Women on Waves e.a. t. Portugal. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322
  • C.Key takeawaysvoor dit onderzoek: algemene principes . . . . . . . . 325
  • Hoofdstuk II.EHRM-rechtspraak over beperkingen die zich in allerhande grens-
  • overschrijdende situaties kunnen voordoen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327
  • Afdeling I. Discriminatie op grond van nationaliteit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327
  • § 1. Het discriminatieverbod in de rechtspraak van het EHRM. . . . . . . . . . 328
  • § 2. Toepassing van de “margin of appreciation”-doctrine in geval van
  • ongelijke behandeling op grond van nationaliteit . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333
  • § 3. Mogelijke discriminatievraagstukken in het kader van grensover-
  • schrijdende levenseinde-diensten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336
  • A. Directe discriminatie: nationaliteitsvereiste . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336
  • 1. De arts/patiënt heefteen feitelijke band opgebouwd metde lidstaat van bestemming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338
  • 2. De arts/patiënt heeftgeen feitelijke band opgebouwd metde lidstaat van bestemming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
  • 3. Specifieke situatie van artsen die net over de grens wonen of werken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346
  • B. Indirecte discriminatie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348
  • 1. Vereiste van een voldoende langdurige en diepgaande arts-patiëntrelatie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 351
  • 2. Verblijfsvereiste . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353
  • 3. Anciënniteitsvereiste voor artsen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354
  • Afdeling II. Strafrechtelijke of disciplinaire sancties voor in het buiten-
  • land gestelde (legale) handelingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 356
  • § 1. Geen straf zonder wet (art. 7 EVRM) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 357
  • A. Het concept “straf ” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 358
  • B. Algemene beginselen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360
  • 1. Vereiste van toegankelijkheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360
  • 2. Vereiste van voorzienbaarheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361
  • 3. Principe van niet-retroactiviteit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 363
  • C. Rechtmatigheid van strafrechtelijke sancties tegen terug-
  • kerende artsen, familieleden of vrienden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 364
  • § 2. Recht op eerbiediging van het privéleven (art. 8 EVRM) . . . . . . . . . . . . 366
 
  • A. Disciplinaire en/of strafrechtelijke sancties tegen terugke-
  • rende artsen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367
  • 1. De ernstdrempel in arbeidsgerelateerde geschillen . . . . . . . . 367
  • 2. De (on)voorzienbaarheid van (de negatieve gevolgen
  • van) een sanctie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 369
  • 3. Sancties tegen terugkerende artsen gewikt en gewogen . . . . 371
  • B. Strafrechtelijke sancties tegen terugkerende familieleden of
  • vrienden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 378
  • Hoofdstuk III.
  • Mensenrechtelijk kader (grensoverschrijdend): conclusie . . . . . . . . . . . . . . . . 385
 
  • DEEL IV.
  • CAPITA SELECTA: EEN BLIK OP ANDERE RELEVANTE KADERS . . . . 389
  • Hoofdstuk I.
  • Internationaal privaatrecht (IPR) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391
  • Afdeling I. Focus op het toepasselijk recht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391
  • Afdeling II. Het toepasselijk recht bij grensoverschrijdende euthanasie . . . . . 392
  • § 1. Het (actueel) euthanasieverzoek van de patiënt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 392
  • § 2. De procedure tot aan de uitvoering van de euthanasie . . . . . . . . . . . . . . 399
  • § 3. De rechtsvordering door de nabestaanden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 401
  • § 4. De exceptie van (internationale) openbare orde als troef? . . . . . . . . . . . 402
  • Afdeling III. Aansporing tot verder onderzoek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 403
  • Hoofdstuk II.Strafrecht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 405
  • Afdeling I. Beginselen van extraterritoriale rechtsmacht en hun implica-
  • ties voor grensoverschrijdende euthanasie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 406
  • Afdeling II. Extraterritoriale rechtsmacht bij grensoverschrijdende eutha-
  • nasie binnen de EU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 411
  • Afdeling III. De wenselijkheid van extra territoriale rechtsmacht bij grens-
  • overschrijdende euthanasie binnen de EU. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 415
  • Afdeling IV. Aansporing tot verder onderzoek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 418
 
  • DEEL V.
  • NATIONALE BEPERKINGEN VAN DE GRENSOVERSCHRIJDENDE
  • TOEGANG TOT LEVENSEINDE-DIENSTEN IN
  • EUROPA . . . . . . . . . . . . . 421
  • Hoofdstuk I.  Euthanasie en hulp bij zelfdoding in Europa: een situatieschets . . . . . . . . . . 423
 
  • Hoofdstuk II.Nationale beperkingen van het grensoverschrijdend levenseinde-verkeer
  • . . 437
  • Afdeling I. Restrictieve regimes: bestaande en denkbare uitstroombeper-
  • kingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  • . 438
  • § 1. Weigering om tegemoet te komen in de kosten van grensover-
  • schrijdende euthanasie of hulp bij zelfdoding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 438
  • § 2. Verbod om informatie te verspreiden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 439
  • § 3. Reisverbod (voor patiënten) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 440
  • § 4. Risico op disciplinaire sancties voor terugkerende artsen . . . . . . . . . . . 441
  • § 5. Risico op vervolging van terugkerende artsen of familieleden/
  • vrienden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 443
  • § 6. Uit de wet voortvloeiende instroom beperking voor buitenlandse
  • artsen en patiënten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 449
  • Afdeling II. Permissieve regimes: bestaande en denkbare instroom-
  • beperkingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 450
  • § 1. Vereiste van een voldoende langdurige en diepgaande arts-
  • patiëntrelatie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 450
  • § 2. Nationaliteits- of verblijfsvereiste voor patiënten. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 451
  • § 3. Nationaliteits- of verblijfsvereiste voor artsen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 454
  • § 4. Anciënniteitsvereiste voor artsen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 455
  • § 5. Kwalifi
  • catie als niet-natuurlijke dood . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 455
  • § 6. Weigering om tegemoet te komen in de kosten van grensover-
  • schrijdende euthanasie of hulp bij zelfdoding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 457
  • Hoofdstuk III.
  • Nationale beperkingen: conclusie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 461
 
  • DEEL VI.
  • ANALYSE VAN DE RECHTSGELDIGHEID VAN DE NATIONALE
  • BEPERKINGEN IN HET LICHT VAN DE MENSENRECHTEN EN
  • HET EU-RECHT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 463
  • Hoofdstuk I.Rechtsgeldigheid van uitstroombeperkingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 465
  • Afdeling I. Weigering om tegemoet te komen in de kosten van grens over-
  • schrijdende euthanasie of hulp bij zelfdoding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 465
  • Afdeling II. Verbod om informatie te verspreiden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 466
  • Afdeling III. Reisverbod (voor patiënten) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 468
  • Afdeling IV. Risico op disciplinaire sancties voor terugkerende artsen . . . . . . 469
  • Afdeling V. Risico op vervolging van terugkerende artsen of familie-
  • leden/vrienden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 474
  • § 1. Terugkerende artsen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 474
 
  • § 2. Terugkerende familieleden of vrienden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 477
  • Afdeling VI. Uit de wet voortvloeiende instroombeperking voor buiten-
  • landse artsen en patiënten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 482
  • Hoofdstuk II.
  • Rechtsgeldigheid van instroombeperkingen
  • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 483
  • Afdeling I. Vereiste van een voldoende langdurige en diepgaande arts-
  • patiëntrelatie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  • 483
  • Afdeling II. Nationaliteits- of verblijfsvereiste voor patiënten . . . . . . . . . . . . . . 485
  • Afdeling III. Nationaliteits- of verblijfsvereiste voor artsen . . . . . . . . . . . . . . . . 493
  • Afdeling IV. Anciënniteitsvereiste voor artsen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 497
  • Afdeling V. Kwalifi
  • catie als niet-natuurlijke dood . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 502
  • Afdeling VI. Weigering om tegemoet te komen in de kosten van
  • grensover schrijdende euthanasie of hulp bij zelfdoding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 503
  • Hoofdstuk III.
  • Helikopterperspectief: samenvattend en vergelijkend overzicht
  • . . . . . . . . . . . 507
  • ALGEMENE CONCLUSIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 533
  • Hoofdstuk I.
  • Het waarom en het hoe van dit onderzoek
  • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 535
  • Hoofdstuk II.
  • Bevindingen
  • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 537
  • Afdeling I. Nationale beperkingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 537
  • Afdeling II. Mensenrechtelijk kader . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 540
  • Afdeling III. Europeesrechtelijk kader . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 543
  • Afdeling IV. Rechtsgeldigheid van de nationale beperkingen in het licht
  • van het mensenrechtelijk en het Europees rechtelijk kader . . . . . . . . . . . . . . . . . 547
  • Hoofdstuk III.
  • Afsluitende overwegingen
  • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 563
  • Tre f w o o rd e n re g i s t e r
  • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 565
 

Paginanummer

Nieuwe zoekopdracht

Generic filters
Uitleenbaar
Ja
Nee
Jaartal
Filter by Type
Monografie
Reeks
Tijdschrift