Inhoud
Intersentia
vii
C. De procedure voor de totstandkoming van een bijzonderemeer-
derheidswet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
D. De situering in de hiërarchie der rechtsnormen . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
III. Besluit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
20
De toetsing van bijzondere wetten door het Grondwettelijk Hof: een
bijzondere toetsing
Luc Lavrysen en Jan Theunis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
I. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
II. De toetsingsbevoegdheid van het Grondwettelijk Hof . . . . . . . . . . . . . . . 124
A. Toetsing aan bijzondere wetten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
B. Toetsing van bijzondere wetten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
III. De drempel van het belangvereiste voor het Grondwettelijk Hof . . . . . . 129
A. Velen voelen zich geroepen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
1. Bijzondere wetten inzake de derde staatshervorming . . . . . . . . 129
2. Bijzondere wetten inzake de vierde staathervorming . . . . . . . . . 130
3. Bijzondere wetten inzake de vijfde staatshervorming . . . . . . . . . 131
4. Een tussentijdse bijzondere wet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
5. Bijzondere wetten inzake de zesde staatshervorming . . . . . . . . . 133
B. Weinigen zijn uitverkoren . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
C. Tussenconclusie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
IV. Andere remmende factoren . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
A. Geen toetsing van de wijze waarop de bijzondere wetten tot
stand komen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
B. Geen toetsing aan door de grondwetgever gemaakte keuzes . . . . . . 139
V. De daadwerkelijke toetsing van bijzondere wetten in het
vernietigings contentieux . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
A. Het actief en passief kiesrecht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
1. Verkiezingen en eedafl
egging in het arrondissement Halle-
Vilvoorde . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
2. Lijstenverbinding voor de verkiezingen van het Brussels
Hoofdstedelijk Parlement . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
3. Vaste zetelverdeling voor de verkiezingen van het Brussels
Hoofdstedelijk Parlement . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
4. Kiesdrempel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
B. Bevoegdheidsverdeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
1. Regionalisering van de bevoegdheid inzake lokale besturen . . 142
2. Bijzondere behandeling van de rand- en taalgrensgemeenten . . . 143
3. Verplicht eenvormige bevoegdheidsuitoefening t.a.v.
gemeenten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
4. Beperking van de bevoegdheid inzake lokale besturen voor
het Brussels Hoofdstedelijk Gewest . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144