Inhoudstabel:

  • Over de auteurs
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xi
    Inleiding
    Toon Moonen, Pieter Cannoot en Jonas Riemslagh . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
    I. Van de werking van de cultuurraden tot een voorstel van bijzondere
    klimaatwet. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
    II. Aanpak en inhoud van het boek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
    A. De juridische techniek van de bijzondere wet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
    B. Doorwerking van de techniek in het grondwettelijk recht . . . . . . . . . . 7
    III. De bijzondere wet en de zevende staatshervorming? . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
    DEEL I.
    DE JURIDISCHE TECHNIEK VAN DE BIJZONDE
    RE WET . . . . . . . . . . . . . 11
    De functies van de bijzondere wet in het communautaire België
    Toon Moonen en Benjamin Meeusen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
    I. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
    II. De procedurele functies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
    A. Deconstitutionaliseren . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
    B. Verschansen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
    1. Een bipolaire, consociationalistische besluitvorming . . . . . . . . . 20
    2. Samenlopende (grond)wetgevende meerderheden . . . . . . . . . . . . 25
    III. De inhoudelijke functies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
    A. Communautair verschanste aangelegenheden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
    1. De autonomie van de deelstaten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
    a. De bevoegdheden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
    b. De instellingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
    c. De fi
    nanciering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
    2. De pacifi
    catie van de nationale verhoudingen . . . . . . . . . . . . . . . . 34
    a. Specifi
    eke compromissen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
    b. De regeling van confl
    icten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
    B. Louter gedeconstitutionaliseerde aangelegenheden . . . . . . . . . . . . . . . 37
    IV. De functionele verhouding tussen de bijzondere wet en de Grondwet . . . 40
    V. Welke toekomst voor de bijzondere wet? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
    Inhoud
    vi
    Intersentia
    De bijzondere meerderheid als nieuwe staatsrechtelijke techniek:
    een historische reconstructie
    Pieter Cannoot en Sien Devriendt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
    I. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
    II. De bijzondere meerderheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
    A. Wat is een ‘bijzondere’ meerderheid? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
    B. De bijzondere meerderheid als waarborg in communautaire
    aangelegenheden. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
    1. De ‘harmoniëring’ van de betrekkingen tussen Neder-
    landstaligen en Franstaligen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
    a. De taalwetgeving . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
    b. De vrees voor Franstalige minorisering, de culturele
    autonomie en de opkomst van de bijzondere meerderheid . . . 63
    i. De Politieke Werkgroep, de Driepartijencommissie
    en de herzieningsverklaring van 1965 . . . . . . . . . . . . . . . 63
    (a) De zoektocht naar bijzondere waarborgen voor
    Franstaligen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
    (b) De bijzondere meerderheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
    (c) De alarmbelprocedure . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
    ii. De werkzaamheden van de constituante (1968-1970) . . . 74
    2. De formulering van de bijzondere meerderheid: een
    compromis
    à la belg
    e . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
    C. De alarmbelprocedure . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
    III. De eerste levensjaren van de bijzondere meerderheid (1970-1980) . . . . . . 88
    A. De eerste staatshervorming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
    B. Van de eerste naar de tweede staatshervorming . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
    IV. Besluit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    99
    Bijzondere wetten: inhoud, wetgevingsproces en situering in de
    hiërarchie der rechtsnormen
    Bruno Seutin en Dylan Couck . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
    I. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
    II. De totstandkoming van bijzondere wetten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
    A. De inhoud van de bijzondere wet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
    1. De grondwettelijke bepalingen en de wil van de grond-
    wetgever . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
    2. Een strikte scheiding tussen bijzondere en gewone wetten . . . . 105
    3. Overeenstemming tussen de Grondwet en bijzondere wetten . . . 107
    4. Delegaties aan de gewone wetgever . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
    B. Het redigeren van bijzonderemeerderheids bepalingen . . . . . . . . . . . 112
    Inhoud
    Intersentia
    vii
    C. De procedure voor de totstandkoming van een bijzonderemeer-
    derheidswet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
    D. De situering in de hiërarchie der rechtsnormen . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
    III. Besluit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
    20
    De toetsing van bijzondere wetten door het Grondwettelijk Hof: een
    bijzondere toetsing
    Luc Lavrysen en Jan Theunis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
    I. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
    II. De toetsingsbevoegdheid van het Grondwettelijk Hof . . . . . . . . . . . . . . . 124
    A. Toetsing aan bijzondere wetten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
    B. Toetsing van bijzondere wetten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
    III. De drempel van het belangvereiste voor het Grondwettelijk Hof . . . . . . 129
    A. Velen voelen zich geroepen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
    1. Bijzondere wetten inzake de derde staatshervorming . . . . . . . . 129
    2. Bijzondere wetten inzake de vierde staathervorming . . . . . . . . . 130
    3. Bijzondere wetten inzake de vijfde staatshervorming . . . . . . . . . 131
    4. Een tussentijdse bijzondere wet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
    5. Bijzondere wetten inzake de zesde staatshervorming . . . . . . . . . 133
    B. Weinigen zijn uitverkoren . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
    C. Tussenconclusie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
    IV. Andere remmende factoren . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
    A. Geen toetsing van de wijze waarop de bijzondere wetten tot
    stand komen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
    B. Geen toetsing aan door de grondwetgever gemaakte keuzes . . . . . . 139
    V. De daadwerkelijke toetsing van bijzondere wetten in het
    vernietigings contentieux . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
    A. Het actief en passief kiesrecht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
    1. Verkiezingen en eedafl
    egging in het arrondissement Halle-
    Vilvoorde . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
    2. Lijstenverbinding voor de verkiezingen van het Brussels
    Hoofdstedelijk Parlement . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
    3. Vaste zetelverdeling voor de verkiezingen van het Brussels
    Hoofdstedelijk Parlement . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
    4. Kiesdrempel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
    B. Bevoegdheidsverdeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
    1. Regionalisering van de bevoegdheid inzake lokale besturen . . 142
    2. Bijzondere behandeling van de rand- en taalgrensgemeenten . . . 143
    3. Verplicht eenvormige bevoegdheidsuitoefening t.a.v.
    gemeenten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
    4. Beperking van de bevoegdheid inzake lokale besturen voor
    het Brussels Hoofdstedelijk Gewest . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
    Inhoud
    viii
    Intersentia
    5. Nieuwe benoemingsprocedure voor burgemeesters in de
    randgemeenten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
    6. Hoofdstedelijke gemeenschap van Brussel: overlegstructuur . . . 147
    C. Werking van de instellingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
    1. Vergadering van de Vlaamse Gemeenschapscommissie
    (aanwijzing vijf extra leden) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
    2. Verkiezing van de leden van de Brusselse Hoofdstedelijke
    Regering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
    3. Doorbreken van de dubbele meerderheid in het Brussels
    Hoofdstedelijk Parlement en in de Verenigde Vergadering
    van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie . . . . . . . 149
    4. Samenstelling van de Senaat: de aanwijzing van gecoöp-
    teerde senatoren . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
    D. Tussenbesluit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
    VI. De toetsing van bijzondere wetten in het prejudicieel contentieux . . . . . 152
    VII. De incidentele toetsing van bijzondere wetten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
    VIII. Besluit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    157
    DEEL II.
    DOORWERKING VAN DE TECHNIEK IN HET GRONDWETTELIJK
    RECHT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    159
    Bevoegdheidskwalifi
    catie op basis van de Grondwet en bijzondere wetten:
    tendensen en aanbevelingen
    Jürgen Vanpraet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
    I. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
    II. Bevoegdheidskwalifi
    catie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
    III. Een aantal beschouwingen bij de determinanten van de
    bevoegdheids kwalifi
    catie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
    A. Omschrijving van de bevoegdheids verdelende regels . . . . . . . . . . . . 165
    B. Bepalen van de relevante kenmerken van een rechtsnorm . . . . . . . . 169
    C. Band tussen de norm en de bevoegdheids materie . . . . . . . . . . . . . . . 177
    IV. Aanbevelingen vanuit de bevoegdheidskwalifi
    catie voor een vol-
    gende staatshervorming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182
    A. Omschrijving van bevoegdheden: nood aan een ontvlechtings-
    operatie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182
    B. Band tussen een norm en de materie: wijziging voorwaarden
    impliciete bevoegdheden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
    C. Creëren van een mogelijkheid tot bevoegdheidsoverdracht
    buiten Grondwet en bijzondere wetten om: overdracht van
    materiële bevoegdheden via een samenwerkingsakkoord . . . . . . . . . 185
    V. Besluit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
    Inhoud
    Intersentia
    ix
    Een ‘bijzondere’ bijzondere wet: de bijzondere wet op het
    Grondwettelijk Hof
    Joséphine Rebecca Moerman . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
    I. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
    II. Historische evolutie van de bevoegd heden van het Grondwettelijk Hof . . . 192
    A. Van onschendbaarheid van de wet naar Arbitragehof . . . . . . . . . . . . 192
    B. Evolutie van de bevoegdheden van het Hof en wijziging van de
    naam . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
    III. Waarom moest de wet op het Grond wettelijk Hof met een bijzon-
    dere meerderheid worden aangenomen? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
    IV. Jurisprudentiële uitbreidingen van de bevoegdheden van het Hof:
    het Hof toont de weg aan de bijzondere wetgever . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
    A. Handhaving van de gevolgen van een ongrondwettige norm bij
    prejudiciële arresten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
    B. Toetsing aan de federale loyauteit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200
    V. Wie mag/moet in het Grondwettelijk Hof zetelen? . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
    VI. Besluit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206
    De bijzondere fi
    nancieringswet: een niet weg te cijferen hoeksteen van
    het Belgische federalisme
    Jonas Riemslagh . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
    I. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
    II. De fi
    nanciering van de deelstaten doorheen 50 jaar staatshervorming . . . 210
    A. De (aanloop naar de) eerste staatshervorming . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210
    1. Een toenemende aandacht voor de fi
    nanciering van de
    deelstaten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210
    2. Het fi
    nancieringsstelsel na de eerste staatshervorming . . . . . . . 213
    B. De tweede staatshervorming: fi
    scale autonomie en de gewone
    wet van 9 augustus 1980 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215
    1. Belastingbevoegdheid voor de deelstaten in de Grondwet . . . . . 216
    2. Het fi
    nancieringsstelsel in de gewone wet van 9 augustus 1980 . . 216
    3. Een tersluikse wijziging van de bevoegdheden: de wet van
    5 maart 1984 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
    C. De derde staatshervorming: verschansing van het fi
    nancierings-
    stelsel en de totstandkoming van de bijzondere fi
    nancieringswet . . 221
    1. De invoering van de bijzonderemeerderheidsvereiste . . . . . . . . 221
    2. Het fi
    nancieringsstelsel in de bijzondere fi
    nancieringswet . . . . 223
    D. De verdere evolutie van de bijzondere fi
    nancieringswet . . . . . . . . . . 226
    1. De vierde staatshervorming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
    2. De vijfde staatshervorming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
    3. De zesde staatshervorming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
    Inhoud
    x
    Intersentia
    III. De draagwijdte van de bijzonderemeerderheidsvereiste . . . . . . . . . . . . . . 232
    A. De basisregels van het fi
    nancieringsstelsel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
    B. Wat de bijzondere wetgever bepaalt, is verschanst . . . . . . . . . . . . . . . 236
    IV. Enkele actuele knelpunten van de fi
    nanciering en de bijzondere-
    meerderheidsvereiste . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
    A. De afb
    akening van de belastbare materie: verknochtheid met de
    heffi
    ngsgrondslag en de vermindering van de materie . . . . . . . . . . . 241
    1. De verknochtheid van de belastbare materie met de heffi
    ngs-
    grondslag . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
    2. Maatregelen die de belastbare materie van een gewestelijke
    belasting verminderen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
    B. De verschansing van de personenbelasting . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246
    V. Besluit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250
    Kan België 200 in 2030 ook België 2.0 worden?
    Een essay tussen
    wetenschap en politiek
    Johan Vande Lanotte en Tobias Mortier . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
    I. Opzet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
    II. Uitgangspunten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
    A. De staat dreigt zijn inwoners te verliezen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
    B. De bescherming van de mensenrechten is aan een nieuw hoofd-
    stuk toe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257
    III. Een nieuwe staatsstructuur: een voudig, stabiel, participatief en
    effi
    ciënt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259
    A. Een nieuwe structuur: vier deelstaten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259
    1. Meer eenvoud in onze staatsstructuur: vier deelstaten . . . . . . . . 259
    2. Wat met onderwijs in Brussel? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261
    B. Herschikken van de bevoegdheden: graag een grondige
    voorbereiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262
    C. Stabiliteit garanderen: nieuwe verkiezin gen als afschrikking
    en artikel 35 als stabilisator? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269
    1. Verkiezingen als afschrikking? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269
    2. Artikel 35 als stabilisator? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271
    D. Participatie verhogen: nieuwe methodes bieden perspectief,
    maar we mogen er niet lichtzinnig mee omspringen . . . . . . . . . . . . . 273
    E. Effi
    ciëntieverhoging inbouwen en controleren: beleidsdoelstel-
    lingen formuleren en publieke beleidsevaluatie organiseren . . . . . . 276
    IV. Nieuwe mechanismen voor het afdwingen van mensenrechten . . . . . . . 278
    V. Besluit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283

Paginanummer

Nieuwe zoekopdracht

Generic filters
Uitleenbaar
Ja
Nee
Jaartal
Filter by Type
Monografie
Reeks
Tijdschrift