Beschrijving

Auteur: , , ,

Type werk:

Uitgever: , , 2021

Aantal pagina's: 189 P.

Barcode: GT00010821

ISBN: 00

Beschikbaar: ja

Uitleeninformatie

Deel van:

Aantal exemplaren: 1

Uitleenbaar: Ja

Plaatskenmerk:

  • PEN 3.1 VCT 2020

Korte inhoud:

Inhoudstabel:

  • Lijst met afkortingen...................................................................................................ix
  • Woord vooraf.............................................................................................................xiii
 
  • Hoofdstuk I
  • De toezichtonderzoeken.....................................................................................1
  • 1. De ondersteunende diensten van het OCAD............................................. 2
  • 1.1. Algemeen kader............................................................................... 3
  • 1.1.1. Het OCAD: bevoegdheden, structuur en ...................................................... 3
  • 1.1.2. De ondersteunende diensten: meldingsplicht,middelen en procedures........................................... 5
  • 1.2. De informatiestroom tussen het OCAD en de vier onderzochte ondersteunende diensten......................................... 7
  • 1.2.1. FOD Binnenlandse Zaken – Dienst Vreemdelingenzaken ................................................ 7
  • 1.2.2. FOD Buitenlandse Zaken......................................... 8
  • 1.2.3. FOD Mobiliteit en Vervoer...................................... 9
  • 1.2.4. FOD Financiën – Douane en Accijnzen ..............10
  • 1.3. Besluit..............................................................................................11
  • 2. De werking van de Directie Counterintelligence (CI) van de ADIV: opvolging van de aanbevelingen (bis) .......................................................12
  • 2.1. Contextualisering en opzet ..........................................................12
  • 2.2. Een nieuwe structuur bij ADIV...................................................13
  • 2.3. De uitvoering van de aanbevelingen van Audit 2018: stand van zaken (bis)...............................................................................13
  • 3. Brexit en de relatie tussen de Belgische en Britse inlichtingendiensten14
  • 3.1. ‘Inlichtingenmaterie’ is geen bevoegdheid van de Europese Unie ................................................................................................15
  • 3.1.1. Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie van 2007 .........................................................15
  • 3.1.2. De Politieke Verklaring in het kader van de Brexit tussen de EU en het VK ........................................15
  • 3.2. De huidige samenwerking van de Belgische diensten met de Britse inlichtingendiensten .........................................................16
  • 3.2.1. Wettelijke basis voor de internationale .........................................................16
  • 3.2.2. De Veiligheid van de Staat......................................16
  • 3.2.3. De Algemene Dienst Inlichting en Veiligheid.....17
  • 3.3. Mogelijke gevolgen van de ‘Brexit’ voor de inlichtingendiensten .....................................................................18
  • 3.3.1. Hypotheses over de impact van Brexit voor de Britse inlichtingendiensten....................................18
  • 3.3.2. Inschatting door de Belgische diensten over degevolgen van de Brexit............................................19
  • 3.4. Bijkomende aspecten ....................................................................20
  • 3.4.1. De bescherming van (persoons)gegevens............20
  • 3.4.2. Toegang van het VK tot Europese (politionele) ..............................................................21
  • 3.4.3. Een toenemende Europese integratie op inlichtingenvlak na de Brexit?...............................21
  • 3.5. Conclusie ........................................................................................22
  • 4. De mogelijke inmenging door buitenlandse diensten/staten bij Belgische verkiezingen ................................................................................22
  • 4.1. Een toenemende bewustwording................................................23
  • 4.2. De rol toegekend aan de VSSE.....................................................24
  • 4.3. De rol toegekend aan de ADIV ...................................................24
  • 4.4. De samenwerking binnen de Joint Intelligence Task Force (JITF)..............................................................................................25
  • 4.5. Samenwerking van de inlichtingendiensten met andere actoren ............................................................................................26
  • 4.6. Conclusies ......................................................................................27
  • 5. Het Memorandum of Understanding (MOU) tussen ADIV en de Rwandese inlichtingendiensten..................................................................28
  • 5.1. Wetgevend kader...........................................................................28
  • 5.1.1. De Wet houdende regeling van de inlichtingenen veiligheidsdiensten ...........................................28
  • 5.1.2. De toepassing van de wet en de ministeriële ....................................................................28
  • 5.1.3. Een Memorandum of Understanding van de ADIV met de Rwandese inlichtingendiensten....29
  • 5.2. Analyse............................................................................................30
  • 5.2.1. Wat betreft de evaluatie van de partner en de ondertekening van het MOU ................................30
  • 5.2.2. Wat betreft de technische inhoud van het MOU 31
  • 5.3. Besluiten .........................................................................................32
  • 6. Informatie- en communicatietechnologie in het inlichtingenproces
  • bij de ADIV...................................................................................................33
  • 6.1. De core business van een inlichtingendienst ............................33
  • 6.2. Context ...........................................................................................35
  • 6.2.1. Team, personeel en netwerken ..............................35
  • 6.2.2. Databanken ..............................................................36
  • 6.3. Evaluatie van de risico’s ................................................................37
  • 7. De opvolging van extreemrechts door de Belgische inlichtingendiensten ....................................................................................38
  • 7.1. Onderzoeksopzet: inlichtingencyclus en risicoanalyse ............38
  • 7.2. Extreemrechts: begrippenkader en beeldvorming....................39
  • 7.2.1. Vanuit een academische invalshoek......................39
  • 7.2.2. Beeldvorming over extreemrechts door de Belgische diensten...................................................41
  • 7.3. Eerste stap in de inlichtingencyclus: afbakening van het inlichtingendoel extreemrechts...................................................43
  • 7.3.1. Kwalitatieve afbakening: definiëring van het .................................................................43
  • 7.3.2. Kwantitatieve afbakening: de omvang van het .................................................................45
  • 7.4. De diensten reorganiseren en plannen.......................................46
  • 7.4.1. Reorganisatie............................................................46
  • 7.4.2. Planning en sturing.................................................47
  • 7.5. Gegevens verzamelen (collecte) en verwerken..........................47
  • 7.5.1. HUMINT..................................................................47
  • 7.5.2. SOCMINT................................................................48
  • 7.5.3. Bijzondere inlichtingenmethoden (BIM).............48
  • 7.5.4. Verwerking van informatie ....................................49
  • 7.6. Analyseren en verspreiden - samenwerken ...............................49
  • 7.6.1. Analyse door de inlichtingendiensten..................49
  • 7.6.2. Verspreiding en samenwerking .............................50
  • 7.7. Feedback.........................................................................................51
  • 7.8. Besluiten .........................................................................................52
  • 8. Het coronavirus en de bevoegdheidskwestie van de Belgische inlichtingendiensten ....................................................................................53
  • 8.1. Aanzet ............................................................................................53
  • 8.2. Het coronavirus als bedreiging....................................................54
  • 8.3. De vraag naar de werkzaamheden van de burgerlijke
  • inlichtingendienst in het kader van het coronavirus................55
  • 8.3.1. Het bevoegdheidsvraagstuk ...................................55
  • 8.3.2. Detectie en opvolging in het kader van het .............................................................56
  • 8.4. De vraag naar de werkzaamheden van de militaire inlichtingendienst in het kader van het coronavirus................57
  • 8.4.1. Het bevoegdheidsvraagstuk ...................................57
  • 8.4.2. De ruimere context: medical intelligence ............59
  • 8.4.3. Detectie en opvolging in het kader van het .............................................................60
  • 8.5. Conclusie ........................................................................................62
  • 9. Sociaal overleg in de schoot van de veiligheid van de Staat ...................62
  • 10. Incidenten in een buitenlandse operatiezone...........................................64
  • 11. Toezichtonderzoeken waar in de loop van 2020 onderzoeksdaden
  • werden gesteld en onderzoeken die in 2020 werden opgestart..............65
  • 11.1. De toepassing van nieuwe (bijzondere) inlichtingenmethoden .................................................................65
  • 11.2. Informatie- en communicatietechnologie in het inlichtingenproces bij de VSSE....................................................66
  • 11.3 De opvolging van vrijgelaten terro-veroordeelden door de ...............................................................................................66
  • 11.4. Het risico op infiltratie bij de twee inlichtingendiensten ........67
  • 11.5. Mogelijke dreigingen voor het Belgische wetenschappelijk en economisch potentieel: opvolgonderzoek.............................67
  • 11.6. Spionage via gemanipuleerde codeerapparatruur: de operatie Rubicon ..........................................................................................68
  • 11.7. Offensieve inlichtingenmiddelen voor de inlichtingendiensten?....................................................................69
  • 11.8. OCAD en de ondersteunende diensten (opvolging)................70
  • 11.9. OCAD en de ‘bijkomende’ ondersteunende diensten .............70
  • 11.10. De uitwisseling van informatie over een werknemer tussen inlichtingendiensten en een private of publieke werkgever ....71
  • 11.11. Controle op de speciale fondsen: opvolgonderzoek ................71
  • 11.12. Toezicht op de opvolging van politieke mandatarissen ..........72
 
  • Hoofdstuk II
  • De controle op de bijzondere en bepaalde gewone inlichtingenmethoden ..... 75
  • 1. Cijfers met betrekking tot de bijzondere en bepaalde gewone methoden ......................................................................................................76
  • 1.1. Methoden aangewend door de ADIV ........................................79
  • 1.1.1. Gewone methoden ‘plus’ ........................................79
  • 1.1.2. De specifieke methoden .........................................81
  • 1.1.3. De uitzonderlijke methoden..................................82
  • 1.1.4. De opdrachten en de dreigingen die de inzet van de gewone en bijzondere methoden rechtvaardigen 83
  • 1.2. Methoden aangewend door de VSSE..........................................85
  • 1.2.1. De gewone methoden ‘plus’ ...................................85
  • 1.2.2. De specifieke methoden .........................................85
  • 1.2.3. De uitzonderlijke methoden..................................86
  • 1.2.4. De opdrachten en de dreigingen die de inzet van de gewone en bijzondere methoden ........................................................87
  • 2. De activiteiten van het Vast Comité I als (jurisdictioneel) controleorgaan en als prejudicieel adviesverlener...................................89
  • 2.1. Controle op bepaalde gewone methoden...................................89
  • 2.1.1. Algemeen..................................................................89
  • 2.1.2. De corrigerende beslissingen.................................90
  • 2.2. Controle op bijzondere methoden..............................................91
  • 2.2.1. De cijfers...................................................................91
  • 2.2.2. De rechtspraak ........................................................94
  • 3. Conclusies ...................................................................................................101
 
  • Hoofdstuk III
  • Het toezicht op buitenlandse intercepties, beeldopnamen en IT-intrusies ... 103
  • 1. De bevoegdheden van de ADIV en de controletaak van het Vast Comité I........................................................................................103
  • 2. Het in 2020 verrichte toezicht ..................................................................105
  • 2.1. Het toezicht voorafgaand aan de interceptie, intrusie of opname .........................................................................................105
  • 2.2. Het toezicht tijdens de interceptie, intrusie of opname..........105
  • 2.3. Het toezicht na de uitvoering van de methode .......................106
 
  • Hoofdstuk IV
  • Bijzondere opdrachten ...................................................................................... 107
  • 1. Toezicht op de activiteiten van het Istar-bataljon ..................................107
  • 2. Controle op de speciale fondsen ..............................................................108
  • 3. Toezicht op de opvolging van politieke mandatarissen ........................109
 
  • Hoofdstuk V
  • Het Vast Comité I als bevoegde toezichthoudende autoriteit in het kader
  • van de verwerking van persoonsgegevens........................................................ 111
  • 1. Inleiding ......................................................................................................111
  • 2. Samenwerking tusssen de bevoegde toezichthoudende autoriteiten ..112
  • 3. De controle op persoonsgegevensverwerkingen door BELPIU...........113
  • 3.1. Controle op BELPIU gekaderd..................................................113
  • 3.2. Resultaat van de gelijktijdige visitatie .......................................114
  • 4. Adviesverlening ..........................................................................................115
  • 5. Informatie van de gecontroleerde diensten ............................................116
  • 6. Behandeling van individuele verzoeken..................................................117
  • 7. Evaluatie van de Gegevensbeschermingswet..........................................119
  • 7.1. Nuttig communiceren met de betrokken personen................120
  • 7.2. De toepassing van de gegevensbeschermingsregels op het
  • juiste moment controleren.........................................................120
  • 7.3. De gezamenlijke of gelijktijdige bevoegdheden tussen
  • BTA’S beter afstemmen...............................................................121
  • 7.4. De regels inzake gegevensbescherming die toepasselijk zijn op de BTA’S in de sector van de nationale veiligheid verduidelijken ..............................................................................122
  • 7.5. Het Vast Comité I de mogelijkheid bieden op eigen initiatief adviezen uit te brengen...............................................123
  • 7.6. Een betere rechtszekerheid in de regeling van gegevensbescherming die van toepassing is op het domein van de nationale veiligheid.........................................................123
  • 7.7. Internationale dimensie van de gegevensverwerkingen.........124
   
  • Hoofdstuk VI
  • De controle van de gemeenschappelijke gegevensbanken .............................. 127
  • 1. De belangrijkste wijzigingen aan de regelgeving ...................................127
  • 1.1. De toevoeging van potentieel gewelddadige extremisten (PGE) in de GGB TF...................................................................128
  • 1.2. De toevoeging van terrorisme-vervoordeelden (TV) in de GGB TF.........................................................................................128
  • 1.3. Rechtstreekse toegang tot de GGB TF en HP voor een nieuwe dienst ...............................................................................129
  • 2. De controleopdracht en het voorwerp van controle .............................129
  • 3. De adviesopdracht......................................................................................130
 
  • Hoofdstuk VII
  • ............................................................................................................ 131
  • 1. Advies bij het wetsvoorstel tot automatische declassificatie en doorzending van stukken naar het Rijksarchief.....................................131
  • 1.1. Automatische declassificatie ......................................................132
  • 1.2. Archivering ..................................................................................132
  • 2. Advies betreffende het ‘verslag van het overlegcomité betreffende
  • het inrichting van een kruispuntbank veiligheid’ ..................................133
  • 3. Advies bij het wetsvoorstel met het oog op het invoeren van wegingsnotities voor de samenwerking met buitenlandse inlichtingen- en veiligheidsdiensten........................................................134
  • 4. Brussel Preventie & Veiligheid, de toegang tot de gemeenschappelijke gegevensbank Terrorist Fighters en de mededeling van lijsten aan derden .....................................................136
  • 4.1. (On)rechtstreekse toegang tot de GGB TF ..............................136
  • 4.2. De mededeling van lijsten aan derde instanties......................137
  • 3.3. Conclusies ....................................................................................138
 
  • Hoofdstuk VIII
  • De opsporings- en gerechtelijke onderzoeken................................................. 139
  • Hoofdstuk IX
  • Expertise en externe contacten ......................................................................... 141
  • 1. Colloquium naar aanleiding van tien jaar BIM-wet..............................141
  • 2. Samenwerkingsprotocol mensenrechteninstellingen............................142
  • 3. Een multinationaal initiatief inzake internationale informatieuitwisseling..................................................................................................143
  • 4. Contacten met buitenlandse toezichthouders........................................144
   
  • Hoofdstuk X
  • Het beroepsorgaan inzake veiligheidsmachtigingen, -attesten en -adviezen........................................................................................ 145
  • 1. Inleiding ......................................................................................................145
  • 2. Een jurisdictie geconfronteerd met de pandemie..................................146
  • 3. Een bij wijlen zware en complexe procedure..........................................146
  • 4. Geen evolutie van het wetgevend kader..................................................148
  • 5. Gedetailleerde cijfers..................................................................................149
  • 6. Voorstel tot hervorming............................................................................157
 
  • Hoofdstuk XI
  • De interne werking van het Vast Comité I....................................................... 159
  • 1. Samenstelling van het Vast Comité I.......................................................159
  • 2. De data protection officer op het Comité.................................................160
  • 3. Vergaderingen met de Begeleidingscommissie ......................................160
  • 4. Gemeenschappelijke vergaderingen met het Vast Comité P................162
  • 5. Financiële middelen en beheersactiviteiten............................................163
  • 6. Implementatie van de aanbevelingen van de audit van het Rekenhof...............................................................................................165
  • 7. Vorming.......................................................................................................165
 
  • Hoofdstuk XII
  • Aanbevelingen ................................................................................................... 167
  • 1. Aanbevelingen in verband met de coördinatie en de efficiëntie van de inlichtingendiensten, het OCAD en de ondersteunende diensten......167
  • 1.1. Diverse aanbevelingen naar aanleiding van het gemeenschappelijk toezichtonderzoek naar het OCAD en de ondersteunende diensten ......................................................167
  • 1.1.1. Aandacht voor de interne communicatie en informatiesessies voor gedetacheerde deskundigen ..........................................................167
  • 1.1.2. Optimalisatie van de contacten tussen het OCAD en de ondersteunende diensten ......168
  • 1.1.3. Het naleven van de wettelijke verplichtingen door de Administratie Douane en Accijnzen....168
  • 1.2. Diverse aanbevelingen naar aanleiding van het toezichtonderzoek naar de opvolging van extreemrechts......169
  • 1.2.1. Aanbevelingen wat betreft de beleidsmatige afbakening van het inlichtingendoel ..................169
  • 1.2.2. Aanbevelingen wat betreft de organisatie en planning .................................................................170
  • 1.2.3. Aanbevelingen wat betreft collecte en verwerking .............................................................170
  • 1.2.4. Aanbevelingen wat betreft analyse, verspreiding en samenwerking............................170
  • 1.2.5. Aanbevelingen wat betreft feedback ...................171
  • 1.3. Aanpassing van de richtlijn aangaande de relaties van Belgische inlichtingendiensten met buitenlandse inlichtingendiensten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
  • 1.4. Aanpassing van artikel 20 W.I&V . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
  • 1.5. Voorafgaandelijke ministeriële toestemming bij het afsluiten van samenwerkingsakkoorden en de systematische classificatie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
  • 1.6. Het afsluiten van een samenwerkingsakkoord tussen de VSSE en de ADIV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
  • 1.7. Geautomatiseerde tools voor de monitoring van sociale media . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
  • 1.8. Naleven van de tuchtrechtelijke en gerechtelijke procedures door de ADIV (tijdens buitenlandse missies) 174
  • 2. Aanbeveling in verband met de doeltreffendheid van het toezicht.....174
  • 2.1. Een strikte naleving van artikel 33 W.Toezicht door de ADIV ....................................................................................174
  • 2.2. De realisatie van een systeem van interne controle door de ADIV ....................................................................................175
  • 2.3. Herinnering aan de toepassing van artikel 38 W.Toezicht .175
  • .............................................................................................................. 177
 
  • Bijlage A.
  • Overzicht van de belangrijkste regelgeving met betrekking tot de werking, de bevoegdheden en het toezicht op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en het OCAD (1 januari 2020 tot 31 december 2020) ......................................................177
 
  • Bijlage B.
  • Overzicht van de belangrijkste wetsvoorstellen, wetsontwerpen, resoluties en parlementaire besprekingen met betrekking tot de werking, de bevoegdheden en het toezicht op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en het OCAD
  • (1 januari 2020 tot 31 december 2020)....................................................................179
 
  • Bijlage C.
  • Overzicht van interpellaties, vragen om uitleg en mondelinge en schriftelijke vragen met betrekking tot de werking, de bevoegdheden en het toezicht op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en het OCAD
  • (1 januari 2020 tot 31 december 2020)............................................................... 181
 

Paginanummer

Nieuwe zoekopdracht

Generic filters
Uitleenbaar
Ja
Nee
Jaartal
Filter by Type
Monografie
Reeks
Tijdschrift