Bemiddeling in balans – 2021

Naar een optimaler gebruik en een optimalere werking van bemiddeling in België, in partnerschap met de advocatuur

Beschrijving

Auteur:

Type werk:

Uitgever: , 2021

Aantal pagina's: P. 829

Barcode: GT00010730

ISBN: 9789400013582

Beschikbaar: ja

Uitleeninformatie

Deel van:

Aantal exemplaren: 1

Uitleenbaar: Ja

Plaatskenmerk:

  • PRO 6 WIJN 2021

Korte inhoud:

Inhoudstabel:

  • Voorwoord . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . vii
  • Dankwoord . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xi
  • Hoofdstuk I.
  • Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
  • Afdeling I. Probleemstelling, doelstellingen en relevantie van het onderzoek. . . . . 1
  • 1. Probleemstelling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
  • 2. Doelstellingen van het onderzoek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
  • 3. Relevantie van het onderzoek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
  • Wetenschappelijke relevantie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
  • Maatschappelijke relevantie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
  • Afdeling II. Onderzoeksvragen, afb akening en methodiek . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
  • 1. Centrale onderzoeksvragen en deelonderzoeksvragen . . . . . . . . . . . . . . . . 15
  • 2. Afb akening van het onderzoek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
  • Bemiddeling als vorm van alternatieve geschillenoplossing . . . . . . . . 17
    • Bemiddeling in de strikte zin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
    • Bemiddelingsgerichte vormen van confl ictoplossing . . . . . . . . . . 22
  • Buitengerechtelijke en gerechtelijke bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
  • Bemiddeling in familie-, burgerlijke en handelszaken . . . . . . . . . . . . . 27
  • Optimalisering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
  • Faciliterende rol van de advocatuur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
  • 3. Methodiek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
  • Rechtsdogmatisch onderzoek, expertenraadpleging en denktank . . . . . 40
  • Ondersteuning en adviesverlening bij de totstandkoming van de Bemiddelingsbarometers (2016 en 2018) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
  • Empirische onderzoeksmethoden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
    • Poging tot inhoudsanalyse van homologatievonnissen en
  • -arresten na bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
    • Bevraging van de Belgische advocatuur over bemiddeling . . . . . 45
      • Doelstellingen en meerwaarde van het empirische deelonderzoek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
      • Methode: online enquête . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
      • Structuur van de enquête . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
      • Dataverzameling, -verwerking en -analyse. . . . . . . . . . . . . . 51
      • Grenzen aan de bevraging van de Belgische advocatuur . . 52
      • Samenstelling van de responsgroep . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
    • Functionele micro-(rechts)vergelijking. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
    • Hoofdstuk II.
    • Bemiddeling in the books en bemiddeling in action. De toenemende aandacht voor bemiddeling in België . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
    • Afdeling I. Overzicht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
    • Afdeling II. Bemiddeling in the books: evoluties in het Belgische
    • bemiddelings recht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
    • 1. Ontluikende bemiddelingspraktijk en pretoriaanse doorverwijzing
    • naar bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
    • 2. Voorstellen van decreet inzake scheidingsbemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . 74
    • Nood aan transparantie over en kwaliteitsgaranties voor de
    • scheidingsbemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
    • Eerste strekking: sectoroverschrijdende kwaliteitsnormen voor
    • de bemiddelaar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
      • Krachtlijnen van het voorstel SWENNEN-BECQ . . . . . . . . . . . . . 75
      • Bevoegdheidsperikelen in de weg van uniformiteit . . . . . . . . . . . 76
    • Tweede strekking: bevoorrechte positie voor advocaten en notarissen bij de scheidingsbemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
    • 3. Bemiddeling over de terugvordering van het bestaansminimum: eerste spoor van een federaal bevorderingsbeleid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
    • 4. Proceduregebonden bemiddeling in familiezaken: eerste stap naar
    • een faciliterend kader . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
    • Totstandkoming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
    • De wet van 19 februari 2001: diverse maatregelen ter optimalisering van het bemiddelingstraject . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
    • Kritiek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
      • Dode letter . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
      • Beperkte draagwijdte van de wet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
    • Parlementair draagvlak voor een ruimere omkadering . . . . . . . . . . . . 85
    • 5. De Bemiddelingswet van 21 februari 2005: bemiddeling als volwaardig alternatief voor overheidsrechtspraak in het Gerechtelijk
    • Wetboek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
    • Het Th emisplan: bemiddeling als strijdmiddel tegen de gerechtelijke achterstand . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
    • Aangewakkerde parlementaire belangstelling voor een ruimer
    • bemiddelingskader . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
      • Naar een algemene strekking voor de proceduregebonden
    • bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
      • ‘Buitengerechtelijke bemiddeling’ als hybride traject van geschillenbeslechting . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
      • Laagdrempelige bemiddelingsprocedure binnen de vredegerechten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
    • De introductie van een zevende deel in het Gerechtelijk Wetboek . . 91
      • Totstandkoming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
      • Innovaties in het Belgische bemiddelingsrecht ingevolge de
    • wet van 21 februari 2005 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
    • 6. Fragmentarische (pogingen tot) ingrepen ter optimalisering van bemiddeling in de periode 2005-2018. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
    • Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
    • Voorstel tot invoering van de verplichte gerechtelijke bemiddelingspoging in familiezaken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
    • Informatieverplichtingen en verplichte persoonlijke verschijning in familiezaken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
      • De wetten van 18 juli 2006 en 27 april 2007: bijzondere rechterlijke informatieplicht in het verblijfs- en echtscheidingscontentieux . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
      • Eerste pogingen tot verplichte informatie vanwege de griffi er . . . . 100
      • De wet van 5 april 2011: uitgebreide sensibilisering over bemiddeling in echtscheidingszaken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
      • De wet van 30 juli 2013: veralgemeende informatieplicht binnen de familierechtbank . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
      • Afschaffing van de gemeenrechtelijke informatieplicht van de familierechter bij wet van 15 juni 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
    • Bemiddeling in class action-vorderingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
    • Hervorming van de griffi erechten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
    • Eerste antwoord op de noden van de (gerechtelijke) bemiddelingspraktijk in de Wet Potpourri I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
    • Hervorming van de juridische tweedelijnsbijstand . . . . . . . . . . . . . . 109
    • Vergeefse ambitie tot stimulering van de minnelijke confl ictoplossing bij de rechtbanken van koophandel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
    • Poging tot fi nanciering van de gezinsbemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . 112
    • Tussenconclusie: goede wil én gebrek aan globale aanpak in de
    • periode 2005-2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
    • 7. Bemiddelingsrecht in beweging: de wet van 18 juni 2018 ter
    • bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing . . . . . . . . 114
    • Totstandkoming: de hernieuwde aandacht voor bemiddeling
    • onder de regering-Michel I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
    • ADR 2.0: krachtlijnen van een hertekend juridisch kader . . . . . . . . 115
      • Defi nitie van bemiddeling en terminologische zuiverheid . . . . 115
      • Personeel en materieel toepassingsgebied . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
      • Herstructurering en bevoegdheidsuitbreiding van de
    • Federale Bemiddelingscommissie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
      • De ‘erkend bemiddelaar’ als kwaliteitslabel . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
      • Bevordering van de minnelijke geschiloplossing door de actoren van Justitie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
        • De advocaat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
        • De gerechtsdeurwaarder . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
        • De rechter . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
      • Dwingende doorverwijzing naar bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . 124
      • Conventionele inperking of uitbreiding van de vertrouwelijkheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
      • Collaboratieve onderhandelingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
    • Vergeefse vernietigingsberoepen bij het Grondwettelijk Hof: het
    • arrest van 24 september 2020 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
    • 8. Bevordering van de fi nanciële toegankelijkheid van bemiddeling in
    • de periode 2019-2020 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
    • De wet van 22 april 2019 tot het toegankelijker maken van de rechtsbijstandsverzekering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
    • De wet van 31 juli 2020: verhoging van de inkomensmaxima voor de kosteloze rechtsbijstand . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
    • 9. Vooruitblik: bestendiging van het bevorderingsbeleid inzake
    • bemiddeling onder de federale regering-De Croo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
    • 10. Tussenconclusie: de wetgever en de piñ ata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
    • Afdeling III. Bemiddeling in action: vraag en aanbod op de Belgische bemiddelingsmarkt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
    • 1. De Bemiddelingsbarometers: evoluties in de periode 2012-2018 . . . . . . . 142
    • Algemene duiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
    • De vraagzijde van de Belgische bemiddelingsmarkt . . . . . . . . . . . . . 144
    • Th ematisch overzicht van overige resultaten uit de Bemiddelingsbarometers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
    • 2. Ontwikkelingen in het bemiddelingsaanbod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
    • Algemeen: sterke groei van een divers bemiddelingsveld . . . . . . . . . 150
    • Uitgesproken interesse vanuit de advocatuur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
    • 3. Tussenconclusie: de mismatch tussen vraag en aanbod op de Belgische
    • bemiddelingsmarkt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
    • De Belgische bemiddelingsparadox . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
    • Bemiddeling als volwaardige beroepsactiviteit voor “the happy few” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
      • Ongunstige marktomstandigheden voor de Belgische bemiddelaar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
      • Vergelijking met Duitsland en Nederland: is het gras groener aan de overkant? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
      • Th e winner takes it all: de ongelijke verdeling van de bemiddelingstaart als rode draad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
    • Afdeling IV. Nood aan verdere optimalisering van bemiddeling . . . . . . . . . . . 162
    • 1. Algemeen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
    • 2. Voordelen van bemiddeling en het bemiddelingsrecht . . . . . . . . . . . . . . . 164
    • Potentiële kosten- en tijdsbesparing in vergelijking met de gerechtelijke procedure . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
    • Wettelijk gewaarborgde vertrouwelijkheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
    • Zelfb eschikkingsrecht van de partijen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
    • Positieve impact van bemiddelingsgericht werken op de gepercipieerde kwaliteit van de confl ctoplossing, het menselijk welzijn en de onderliggende relatie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
    • Ruimte voor meerwaarde-creërende en inventieve totaaloplossingen op maat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
    • De homologatie als goedkope, laagdrempelige én optionele weg naar een uitvoerbare titel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
      • Homologatie is goedkoop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
      • Homologatie is laagdrempelig . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
      • Homologatie is optioneel, maar … . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
      • … uitstel is geen afstel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176
    • Remedie tegen barrières van rechtstreekse onderhandelingen . . . . . 178
    • Hoge tevredenheids- en nalevingsgraad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
    • Tegemoetkoming aan de beperkingen van Justitie . . . . . . . . . . . . . . . 184
    • 3. Grenzen en nadelen van bemiddeling en het bemiddelingsrecht . . . . . . 187
    • Nuances op de potentiële kosten- en tijdsbesparing . . . . . . . . . . . . . . 187
      • Geen garantie op kosten- en tijdsbesparing . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
      • Bemiddeling is niet het meest kosteneffi ciënte minnelijke traject van geschiloplossing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
        • Vergelijking met de kostprijs van (collaboratieve) onderhandelingen en de minnelijke schikking . . . . . . . . . 187
        • Nuance op de nuance: goedkoper is niet noodzakelijk beter . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
      • De relativiteit van de potentiële tijdsbesparing bij bemiddeling . . 191
    • Mogelijk misbruik van het bemiddelingstraject . . . . . . . . . . . . . . . . . 192
    • De keerzijde van de medaille van de beperkte toetsingsbevoegdheid van de homologatierechter: bekrachtiging van
    • gebrekkige akkoorden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
    • Bemiddeling is niet in elke context geschikt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
    • Formeler dan klassieke onderhandelingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
    • Succes is afh ankelijk van goodwill . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
    • 4. De Balanced Relationship Target Number Th eory als Europeesrechtelijk argument voor de optimalisering van bemiddeling . . . . . . . . . . . . . 197
    • De Belgische bemiddelingswetgeving in het licht van Richtlijn 2008/52/EG . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197
    • Naar een evenwichtige balans tussen bemiddeling en rechtspraak: de geest van de Bemiddelingsrichtlijn als leidraad . . . . . . . . 199
    • De beoordeling van de doeltreff endheid van het nationale bemiddelingssysteem: een mogelijke aanzet voor de Belgische
    • overheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
    • 5. Tussenconclusie: de opportuniteit en noodzaak van de doorgedreven en gepaste stimulering van bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
    • Afdeling V. Hinderpalen voor de ontwikkeling van bemiddeling in België . . . . 213
    • 1. Algemeen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
    • 2. Onbekend maakt onbemind . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
    • Rechtzoekenden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
    • Professionele doorverwijzers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
    • 3. Risicoaversie en fi nanciële drempels . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
    • 4. De Belgische confl ictcultuur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
    • Het strijdmodel als uitgangspunt. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
    • Het traditionele strijdmodel onder druk: signalen vanuit het beleid en de praktijk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
    • 5. Onvolkomenheden in het Belgische bemiddelingsrecht . . . . . . . . . . . . . . 224
    • 6. De onvermijdelijke impact van concrete confl ict- en partijkenmerken . . . . 225
    • 7. Weerstand binnen de advocatuur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
    • 8. Tussenconclusie: procesrefl ex en suboptimale toegang tot en navigeerbaarheid naar bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
    • Hoofdstuk III.
    • De Belgische advocatuur en bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231
    • Afdeling I. Overzicht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231
    • Afdeling II. Ervaringen van de Belgische advocaat met bemiddeling . . . . . . . 232
    • 1. Inleiding: de ervaring met de door verwijzing naar en de actieve
    • betrokken heid bij het bemiddelingstraject . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
    • 2. Trajectkeuzebegeleiding en doorverwijzing naar bemiddeling . . . . . . . . 234
    • Algemeen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
    • Ervaring met trajectkeuzebegeleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
    • Ervaring met de doorverwijzing naar bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . 237
      • Algemeen: de twee vormen van doorverwijzing . . . . . . . . . . . . . 237
      • Doorverwijzing ad hoc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238
      • Doorverwijzing via bemiddelingsbeding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
    • 3. Praktijkervaring met bemiddeling vanuit diverse perspectieven . . . . . . 242
    • Ervaring als advocaat-partijondersteuner bij de bemiddeling . . . . . 242
    • Ervaring als deskundige aangesteld in het kader van bemiddeling . . . 246
    • Ervaring als cliënt in de bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
    • Ervaring als advocaat-bemiddelaar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249
    • Afdeling III. Houding van de Belgische advocaat omtrent bemiddeling . . . . 253
    • 1. Positieve houding, maar … . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
    • 2. Hardnekkige misverstanden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
    • Algemeen: de kennis van de Belgische advocaat over bemiddeling . . . 258
    • Het vrijwilligheidsbeginsel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264
    • Het vertrouwelijkheidsbeginsel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
    • Het bemiddelingsbeding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
    • Homologatie van het bemiddelde akkoord . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272
    • Professionele achtergrond en deontologie van de bemiddelaar . . . . 276
    • Schorsing van de verjaringstermijn tijdens de bemiddelingspoging . . 280
    • Kosteloze rechtsbijstand bij bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281
    • De wettelijke bemiddelbaarheid van geschillen . . . . . . . . . . . . . . . . . 282
    • Gerechtelijke bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283
    • 3. Bemiddeling als broodroof . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284
    • 4. Perceptie van bemiddelingsdwang vanwege de rechter . . . . . . . . . . . . . . . 289
    • 5. Vrees voor oneigenlijk gebruik van bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293
    • 6. De betrokkenheid van juridische professionals bij bemiddeling . . . . . . . 295
    • 7. De blik naar morgen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298
    • Afdeling IV. Tussenconclusie: de bekommernissen en betrachtingen van
    • de Belgische advocatuur bij het gebruik en de promotie van bemiddeling . . . 301
    • Hoofdstuk IV.
    • Actuele maatregelen en denkpistes ter optimalisering van bemiddeling in België. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307
    • Afdeling I. De confl icttijdlijn als rode draad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307
    • Afdeling II. Maatregelen in de preconfl ictuele fase. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309
    • 1. Het bemiddelingsbegrip . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309
    • Terminologische zuiverheid: van ‘vrijwillige’ naar ‘buitengerechtelijke’ bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309
    • De wettelijke defi nitie van bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310
      • De beperkende functie van een defi nitie: de vrijwilligheid beknot? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310
      • Eerste denkpiste: optimalisering van de wettelijke definitie . . . 312
      • Tweede denkpiste: herstructurering van de algemene beginselen in Deel VII Ger.W. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314
    • Oneigenlijk gebruik van ‘bemiddeling’ in de Belgische wetgeving . . . . 317
    • 2. Sterkere rol voor de Federale Bemiddelingscommissie . . . . . . . . . . . . . . . 318
    • 3. Sensibiliseringscampagnes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326
    • 4. Confl icthantering binnen het onderwijs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330
    • De kracht van doordacht confl ictonderwijs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330
    • De ruimte voor confl ictonderwijs in de ontwikkelingsdoelen en eindtermen van het Vlaamse basis- en secundair onderwijs . . . . . . 336
    • De inzetbaarheid van de mogelijke benaderingen voor confl ictonderwijs in Vlaanderen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340
      • Inleiding: de verschillende verschijningsvormen van confl ictonderwijs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340
      • Curriculumbenadering: ‘omgaan met confl icten’ op maat van leerling, student en professional . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
        • Algemeen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
        • Kleuteronderwijs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342
        • Lager en secundair onderwijs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344
        • Hoger onderwijs en permanente vorming . . . . . . . . . . . . . 352
      • Bemiddelingsprogramma’s . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360
        • Algemeen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360
        • Peer mediation of leerlingbemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . 363
        • ‘Boomhutwerking’ als Vlaamse good practice . . . . . . . . . . 369
      • Vreedzame klas- en schoolwerking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371
      • Brug tussen confl ictonderwijs intra muros en de lokale gemeenschap . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 375
    • Tussenconclusie: Nederland als inspiratiebron voor het Vlaamse conflictonderwijs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 378
    • 5. Deal mediation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 382
    • 6. De uitwerking van een beredeneerde confl icthanteringsstrategie . . . . . . 388
    • Algemene duiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 388
    • Voordelen en beperkingen van een doordachte confl icthanteringsstrategie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 394
    • Strategische keuzes in de internationale en Belgische bedrijfswereld . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 398
      • Bemiddelingsbeloft e of mediation pledge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 398
      • Good practices uit de Belgische bedrijfswereld . . . . . . . . . . . . . . . 405
        • Algemeen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 405
        • Colruyt Group: de escalatieprocedure . . . . . . . . . . . . . . . . . 406
        • KBC: bemiddelingsgerichte klachtenbehandeling. . . . . . . 408
      • De faciliterende rol van juristen bij de opmaak van confl icthanteringsstrategieën . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 411
      • 7. Bemiddelingsgericht beheer van familiebedrijven . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 416
      • 8. Preventive law . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 418
      • Afdeling III. Maatregelen in de strategische fase . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 421
      • 1. Informeren van de rechtzoekende . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 421
      • Algemeen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 421
      • Verplichte informatiesessie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 423
        • Verschillende verschijningsvormen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 423
        • Voorbeelden uit het buitenland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 424
          • Canada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 424
          • Frankrijk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 427
        • Mislukte pogingen tot introductie van de verplichte informatiesessie in het Belgische recht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 429
        • Draagvlak binnen de Belgische advocatuur . . . . . . . . . . . . . . . . . 431
        • Besluit: de wenselijkheid van een verplichte informatiesessie in België . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 432
          • Algemeen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 432
          • Randvoorwaarden de lege ferenda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 434
          • Alternatieve benadering: informatiesessie en dwingende doorverwijzing in het ‘participatief multi-door
        • justitiemodel’ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 438
        • Informatie- en bevorderingsplicht voor de advocaat-partijondersteuner . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 441
          • Algemeen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 441
          • Praktische invulling: gepersonaliseerde modelbrief envervolggesprek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 446
          • Beteugeling en bewijslast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 453
          • Denkpistes voor de optimalisering van de informatie- en bevorderingsplicht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 456
            • Verruiming van de informatieplicht . . . . . . . . . . . . . . . . . . 456
            • Verplicht advocatenoverleg betreff ende de opportuniteit van ADR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 457
            • Wettelijk sanctioneringsmechanisme . . . . . . . . . . . . . . . . . 458
          • Uniform aanbod van bemiddelaarspermanenties . . . . . . . . . . . . . . . 459
            • Algemeen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 459
            • Eerste variant: informatieverstrekking inzake bemiddeling . . . 460
            • Tweede variant: kosteloze deelname aan de eerste bemiddelingssessie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 461
            • Derde variant: trajectkeuzebegeleiding (‘trajectbemiddeling’) . . . 463
            • Besluit: de wenselijkheid van een gestroomlijnd en homogeen aanbod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 466
          • Uitbreiding en/of wijziging van informatieverplichtingen van de griffi e en de rechter . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 473
            • Informatie vanwege de griffier . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 473
            • Verplichte persoonlijke verschijning met oog op bevraging door en informatie vanwege de rechter . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 476
              • Stand van zaken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 476
              • De opportuniteit van de prominente rol voor de magistratuur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 478
              • Denkpiste voor ondersteuning van de overbevraagde magistratuur: de ‘bemiddelingsfunctionaris’ naar
            • Nederlands model . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 482
            • 2. Wijzigingen aan de deontologie van de advocaat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 483
            • 3. Fiscaal aft rekbare rechtsbijstandsverzekering. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 487
            • Sterktes en pijnpunten van de wet van 22 april 2019 tot het toegankelijker maken van de rechtsbijstandsverzekering . . . . . . . . . 487
            • Van verschillende snelheden naar gelijke kansen: maatregelen ter optimalisering van de fi nanciële toegankelijkheid van de geschiloplossing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 490
            • 4. Vrije advocaatkeuze bij bemiddeling in het kader van de rechtsbijstandsverzekering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 492
            • 5. De inzetbaarheid van een niet-erkende bemiddelaar . . . . . . . . . . . . . . . . 499
            • 6. Bemiddelingsgerichte methoden van geschiloplossing als alternatief . . 506
            • Inleiding: het potentieel van bemiddelingsgerichte confl ictoplossing zonder bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 506
            • De bemiddelingsgerichte advocatuur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 509
              • Collaboratieve onderhandelingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 509
                • Inleiding: een nieuw Deel VIII in het Gerechtelijk Wetboek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 509
                • Essentiële bestanddelen van het collaboratief onderhandelingstraject . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 512
                  • Volstrekte vrijwilligheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 512
                  • Vertrouwelijkheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 514
                  • Onderhandeling met bijstand van collaboratieve advocaten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 516
                  • Diskwalifi catie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 517
                  • Loyale medewerking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 520
                • Draagvlak binnen de Belgische advocatuur . . . . . . . . . . . . 521
                • Het potentieel van de collaboratieve onderhandelingen als bemiddelingsgericht alternatief . . . . . . . . . . . . . . . . 524
                • Denkpistes ter optimalisering van het wettelijk kader van de collaboratieve onderhandelingen . . . . . . . . . . . . . . 526
                  • Vertrouwelijkheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 526
                  • Bijzondere regels voor buitengerechtelijke collaboratieve onderhandelingen . . . . . . . . . . . . . . . 527
                  • Kosteloze rechtsbijstand en juridische tweedelijnsbijstand . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 528
                  • Uitzonderingen op de diskwalifi catie . . . . . . . . . . . 530
                  • Voorlopige of bewarende maatregelen . . . . . . . . . . 534
                  • Uitvoerbaarheid van het collaboratief onderhandeld akkoord . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 535
                • Cooperative law . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 540
                • Settlement counsel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 544
              • 7. Bemiddeling en bemiddelingsgericht contact met de overheid . . . . . . . . 548
              • Bemiddeling met de overheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 548
              • Bemiddelingsgericht contact met de overheid naar Nederlands model . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 552
              • 8. Samenwerkingsverbanden tussen advocaten en bemiddelaars . . . . . . . . 555
              • Het draagvlak voor multidisciplinaire samenwerking binnen de Belgische advocatuur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 555
              • Deontologische opportuniteiten en beperkingen . . . . . . . . . . . . . . . . 558
                • Codex Deontologie voor Advocaten – OVB . . . . . . . . . . . . . . . . . 558
                • Code de déontologie de l’avocat – OBFG . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 561
              • Voordelen en uitdagingen van multidisciplinaire samenwerking tussen advocaten en bemiddelaars . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 562
              • Naar ‘confl icthuizen’ als centrale aanspreekpunten in de strategische fase . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 566
              • 9. Online bemiddeling – Bemiddeling op afstand . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 567
              • 10. Financiële stimuli voor de rechtzoekende . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 571
              • De doeltreff endheid van fi nanciële incentives in het licht van de prijs elasticiteit van de Belgische bemiddelingsmarkt en de markt van Justitie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 571
              • Negatieve maatregelen: verhoging van de fi nanciële drempel naar Justitie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 576
              • Positieve maatregelen: fi nanciële bevoordeling van bemiddeling . . 578
                • Algemeen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 578
                • Subsidiëring van bemiddelingskosten door de overheid . . . . . . 579
                  • Kosteloze rechtsbijstand . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 579
                  • Financiële tussenkomst voor bemiddelingskosten die niet door de kosteloze rechtsbijstand worden gedekt . . . . 581
                • Fiscale begunstiging van bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 590
              • 11. Financiële stimuli voor de advocaat-partijondersteuner . . . . . . . . . . . . . . 594
              • Algemeen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 594
              • Incentives in de nomenclatuur van de juridische tweedelijnsbijstand . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 595
              • Het ereloon van de advocaat: naar een cliëntgerichte begroting . . . 597
              • 12. Het concept van een ‘multi-door courthouse’ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 602
              • 13. Verplichte voorafgaande bemiddelingspoging . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 605
              • Inleiding: de varianten op de verplichte bemiddeling . . . . . . . . . . . . 605
              • Verplichte bemiddelingspoging en de toegang tot de rechter . . . . . . 606
              • Italiaanse ervaring met de verplichte buitengerechtelijke bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 609
              • Opportuniteit van de verplichte voorafgaande bemiddelingspoging in België . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 612
              • 14. De bemiddelaar van de toekomst: hervorming van de voorwaarden tot accreditatie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 615
              • 15. Fit the mediation to the fuss: evaluatieve bemiddeling als opportuniteit voor cliëntgerichte dienstverlening . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 621
              • 16. Match the mediator to the fuss: transparantie over het profi el van de bemiddelaar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 627
              • Afdeling IV. Maatregelen in de procesfase . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 629
              • 1. Algemeen: bevordering van de minnelijke confl ictoplossing door de rechter . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 629
              • 2. Verlenging van de dagvaardingstermijnen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 631
              • 3. Conventionele opheffi ng van de schorsing van de proceduretermijnen bij gerechtelijke bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 633
              • 4. Verplichte motivering in het geding inleidend stuk inzake de reeds geleverde inspanningen met het oog op een minnelijk akkoord . . . . . . . 635
              • 5. Veroordeling tot de gerechtskosten bij manifest onredelijke weigering om te bemiddelen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 637
              • 6. Rapportering door de bemiddelaar aan de rechter. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 642
              • Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 642
              • Rapportering over het gedrag van de partijen tijdens de bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 643
              • Rapportering over het geweigerde voorstel tot geschiloplossing na evaluatie door de bemiddelaar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 645
              • Rapportering over de naleving van het bemiddelingsbeding en de dwingende doorverwijzing naar bemiddeling door de rechter . . 646
              • 7. Versterkte afdwingbaarheid van het bemiddelingsbeding . . . . . . . . . . . . 647
              • Beperkte afdwingbaarheid van het bemiddelingsbeding als struikelblok voor contractuele confl icthantering . . . . . . . . . . . . . . . . 647
              • Opportuniteit van een sterker juridisch kader inzake de procesrechtelijke afdwingbaarheid van het bemiddelingsbeding . . . . . . . . 650
              • Denkpiste ter optimalisering van de procesrechtelijke afdwingbaarheid van het bemiddelingsbeding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 652
                • Algemeen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 652
                • Maatstaf ter beoordeling van de naleving van het bemiddelingsbeding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 653
                • Regulering van de informatiestroom inzake de naleving met het oog op toezicht door de rechter of arbiter . . . . . . . . . . . . 656
                • Waarborgen voor de optimale toepassing van de versterkte afdwingbaarheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 659
                • Veroordeling tot de gerechtskosten als aanvullend sanctiemechanisme . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 661
                • Overgangsrecht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 662
                • Ontwerptekst met het oog op een sterkere procesrechtelijke afdwingbaarheid van het bemiddelingsbeding in het Gerechtelijk Wetboek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 663
              • 8. Optimalisering van de dwingende doorverwijzing door de rechter . . . . 664
              • Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 664
              • Versterking van de waarborgen voor een gepaste dwingende doorverwijzing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 667
              • Maximale vrijwaring van de toegang tot de rechter . . . . . . . . . . . . . . 671
              • Duidelijkheid inzake de draagwijdte van de verplichting en de handhaving . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 674
                • Transparantie over deelnamevereisten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 674
                • Controlemechanisme: rapportering door de bemiddelaar aan de rechter-doorverwijzer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 677
                • Sanctionering bij niet-naleving van de objectieve deelnamevereisten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 679
                • Ontwerptekst met het oog op de optimalisering van het juridische kader inzake de dwingende doorverwijzing door de rechter . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 681
              • 9. De rechter-bemiddelaar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 681
              • 10. Oprichting van bemiddelingskamers binnen de rechtbank . . . . . . . . . . . 688
              • 11. De voorspellende rechter op de inleidingszitting . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 693
              • Afdeling V. Maatregelen in de bemiddelingsfase . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 695
              • 1. Aanwijzing van de gerechtelijke bemiddelaar bij toerbeurt . . . . . . . . . . . 695
              • 2. Transparantie over belangenconfl icten in hoofde van de bemiddelaar als wettelijke norm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 697
              • 3. Conventionele inperking en uitbreiding van de vertrouwelijkheid . . . . . 699
              • 4. Verplichte betrokkenheid van juristen bij bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . 703
              • Inleiding: het gebrek aan betrokkenheid van juristen als rem op de optimale doorverwijzing naar en de optimale werking van bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 703
              • Eerste denkpiste: de verplichte juridische bijstand ex post . . . . . . . . 706
                • Algemeen: draagvlak voor de verplichte juridische bijstand bij de redactie van het bemiddelde akkoord . . . . . . . . . . . . . . . . . 706
                • De opportuniteit van de verplichte juridische bijstand in de eindfase van de bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 708
                • Alternatieve benadering: verruiming van de controlebevoegdheid van de homologatierechter . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 713
              • Tweede denkpiste: verplichte juridische bijstand tijdens de bemiddeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 716
              • Derde denkpiste: bemiddelingsmonopolie voor de advocatuur . . . . 720
              • 5. Uitvoerbaarheid van het door advocaten ondertekende bemiddelingsakkoord . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 723
              • 6. Afschaffi ng van de rolrechten voor het verzoekschrift tot homologatie . . . 726
              • 7. Afschaffi ng van de vereiste van ‘erkend bemiddelaar’ voor de homologatie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 727
              • 8. Openbaarheid van tuchtbeslissingen en van de klachtenbehandeling tegen bemiddelaars en opleidingsinstanties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 730
              • Hoofdstuk V.
              • Voorstellen voor de optimalisering van bemiddeling in België . . . . 733
              • Afdeling I. Naar bemiddeling in balans: de moeizame weg naar een
              • volwassen bemiddelingsmarkt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 733
              • Afdeling II. Th ematisch overzicht van de aanbevelingen voor de optimalisering van bemiddeling in België . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 741
              • 1. Aanbevelingen voor een zorgvuldig geredigeerd en goed functionerend juridisch kader . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 741
              • 2. De noodzaak aan degelijke en doorgedreven informatieverstrekking aan de rechtzoekende en de professionele doorverwijzers . . . . . . . . 746
              • 3. Het nut van dwang als bevorderings instrument . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 751
              • 4. De opportuniteit van fi nanciële stimuli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 755
              • 5. De Federale Bemiddelingscommissie als drijvende kracht . . . . . . . . . . . . 760
              • 6. Bevordering van de kwaliteitsvolle dienstverlening door de bemiddelaar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 764
              • 7. De rechter als sleutelfi guur bij de bevordering van bemiddeling . . . . . . . 767
              • 8. De faciliterende rol van de advocatuur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 770
              • 9. De opkomst van innovatieve werkvormen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 775
              • 10. Het potentieel van bemiddelingsgericht werken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 777
              • Afdeling III. Slotwoord: bemiddeling heeft toekomst in België . . . . . . . . . . . . 780
              • Bibliografi e . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Paginanummer

Nieuwe zoekopdracht

Generic filters
Uitleenbaar
Ja
Nee
Jaartal
Filter by Type
Monografie
Reeks
Tijdschrift