De handelsnaam
vi
Intersentia
Hoofdstuk IV.
De handelsnaam
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Afdeling 1
.
Bescherming op grond van het Unieverdrag van Parijs en het
WER . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . 39
§ 1.
Artikel 8 en 10
bis
, 2) en 3), 1° van het Unieverdrag van Parijs en
artikelen VI.104, VI.105, 6° VI.97, 6° en VI.98 van het WER . . . . . . . . . . . 39
A. Algemeen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
B. Het Unieverdrag van Parijs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
§ 2.
Het gebruik van de handelsnaam is een vorm van reclame . . . . . . . . . . . . 45
A. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
B. Gebruik van metatags in de metadata van een website en key-
words in het kader van AdWords . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
C. Gebruik en registratie van domeinnamen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
D. Gebruik van andermans handelsnaam in vergelijkende reclame . . . . 53
E. De strafrechtelijke bescherming van de handelsnaam . . . . . . . . . . . . . 54
F. De bescherming van de handelsnaam onder de Douaneverordening . . 54
G. Bescherming van de handelsnaam en vrij verkeer van goederen . . . . 56
§ 3.
Beschermingsvoorwaarden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
A. Een recht van eerste inbezitneming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
B. Geen onderscheidend vermogen vereist . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
C. Publiek, zichtbaar en voortdurend gebruik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
§ 4.
Overdracht en licentie van de handelsnaam . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
§ 5.
Verwarringsgevaar: beoordeling
in concreto
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
A. Beoordeling van het verwarringsgevaar in hoofde van het rele-
vante publiek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
1.
Het begrip verwarringsgevaar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
2.
Beoordeling in hoofde van het relevante publiek . . . . . . . . . . . . . 74
B. Criteria gebruikt bij de beoordeling van het verwarringsgevaar . . . . 75
1.
Overeenstemming tussen de namen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
2.
Verwarring omtrent de handelsactiviteit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
3.
De geografi
sche uitstraling van de handelsactiviteit . . . . . . . . . . 80
4.
Cumulatieve toepassing van deze criteria? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Afdeling 2
.
Toepassingsgevallen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
§ 1.
Gevallen waarin verwarringsgevaar werd weerhouden . . . . . . . . . . . . . . . 86
§ 2.
Gevallen waarin verwarringsgevaar niet werd weerhouden . . . . . . . . . . . . 96
Afdeling 3. Bescherming van de buitenlandse handelsnaam . . . . . . . . . . . . . . . 101
Afdeling 4
.
De geslachtsnaam of familienaam als handelsnaam . . . . . . . . . . . . 103
§ 1.
De bescherming van de geslachtsnaam als handelsnaam en merk . . . . . 103
§ 2.
Toepassingsgevallen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
§ 3.
De voornaam . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Afdeling 5
.
Confl
icten tussen een ouder merk en een jongere handelsnaam . . . 111
§ 1.
Wetgevend kader . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111