Inhoudstabel:

    • INHOUD
    • Woord vooraf
    • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . v
    • De sociale verkiezingen 2020: de nieuwe regelgeving
    • Michel De Gols . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
    • De drempels en de berekening van de gewoonlijke tewerkstelling:
    • een nieuwe referteperiode . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
    • Stemrecht voor uitzendkrachten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
      • Drempels . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
      • Mandaten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  4
      • Verkiesbaarheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
      • Kiesrecht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
    • Elektronisch stemmen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
    • Informatica vervangt papier in de onderneming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
    • Het platform ter beschikking gesteld door de FOD Arbeid, Werkge-
    • legenheid en Sociaal Overleg . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
    • Vervanging van de effectieve en plaatsvervangende leden van de
    • personeelsafvaardiging . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
      • Tijdelijke vervanging . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  10
      • Defi
    • nitieve vervanging . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
    • Informatierapport op basis van geslacht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  10
    • Overzicht rechtspraak sociale verkiezingen 2004-2016
    • Jan Vanthournout, André Leurs, m.m.v. Matthias Jacxsens . . . . . . . . 13
    • Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  13
    • Rechtsbronnen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
      • Een moeizame bevalling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   14
      • Overzicht van de rechtsbronnen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
      • De onwettigheid van het KB Sociale Verkiezingen 2004 . . . . . . . .  18
      • De verhouding tussen de basiswetten en de wet van 7 decem-
    • ber 2007 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
      • Aard van de reglementering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  20
    • Wie moet sociale verkiezingen organiseren? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
      • Principe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
      • De onderneming – technische bedrijfs eenheid . . . . . . . . . . . . . . . .  25
        • Algemene principes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
        • Bewijs – het wettelijk vermoeden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
          • Criteria . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
          • Economische indiciën . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
          • Sociale indiciën . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
          • Niet weerhouden of contra-indicaties . . . . . . . 96
        • Procedure . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
      • De gewoonlijke, gemiddelde tewerkstelling . . . . . . . . . . . . . . . . . .  104
        • De gemiddelde tewerkstelling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  104
        • Het ‘gewoonlijk’ karakter van de gemiddelde
      • tewerkstelling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   111
        • Het begrip ‘werknemer’ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  115
          • Belang . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
          • Werknemers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  115
          • Uitzendkrachten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
        • De kaderleden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
          • Principes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
          • Criteria . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  123
          • Procedure en bewijslast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  130
        • Het leidinggevend personeel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  131
          • Principes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
          • Criteria . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  133
          • Procedure en bewijslast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  148
        • De kandidaten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  151
          • Principes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
          • Procedure . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
          • Kandidatuur bij ontslag in de occulte periode . . . . . . . . . . . . . . . . 171
          • Betwisting wegens rechtsmisbruik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
          • Gevolgen van de nietigheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
        • De kiesverrichtingen binnen de onderneming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192
          • Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192
          • De voorafgaande procedure . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
            • X-60: informatie & raadpleging . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
            • X-35: beslissingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
            • Betwisting voor de rechtbank (X-28) . . . . . . . . . . . . . . . .  197
          • Overdracht van onderneming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
          • De eigenlijke kiesprocedure (vanaf dag x) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
          • Taalgebruik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
        • De stemverrichtingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  212
        • Sociale verkiezingen en de rechter in cijfers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  232
          • Methodologie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
          • Het aantal geschillen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
          • Het voorwerp van de geschillen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  238
          • De betwisting van de kandidatuur op grond van rechtsmis-
        • bruik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  240
          • De partijen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  241
        • Slotbedenkingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
        • De sociale verkiezingen en de rechter: een grondige analyse van de
        • procedurele knelpunten
        • Herman Buyssens en Tony Van de Calseyde . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  243
        • Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  243
        • Algemeen uitgangspunt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  244
        • De inleiding van de zaak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246
        • De gevolgen van het openbare-orde-karakter van de regelgeving . . . . . . 258
          • Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
          • De houding van de rechter ten aanzien van overeenkomsten
        • tussen de partijen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  259
          • Het akkoordvonnis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260
          • Het gegrond verklaren van de vordering . . . . . . . . . . . . .  263
          • Het zonder voorwerp verklaren van de vordering . . . . .  264
          • Afstand van geding en afstand van rechtsvordering . . .  267
          • De handhaving van voorafgaande akkoorden? . . . . . . . . 270
        • De houding van partijen in het verleden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272
        • De rol van de rechter bij verstek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273
        • De waarde van eerdere uitspraken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276
      • Wijziging van de vordering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  277
      • Belang en hoedanigheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281
        • Belang . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  281
        • Hoedanigheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291
      • Procespartijen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291
        • Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291
        • Onsplitsbaarheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293
        • De notie “betrokken partij” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298
        • De rol van het arbeidsauditoraat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309
      • Het belang van de juridische grondslag van het beroep . . . . . . . . . . . . . .   311
        • Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311
        • De termijnen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312
        • De mogelijkheid tot hoger beroep . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315
      • De bevoegdheid en de draagwijdte van de beoordelingsbevoegdheid
      • van de arbeidsgerechten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318
        • De materiële bevoegdheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   318
        • De territoriale bevoegdheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318
        • De beoordelingsbevoegdheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   319
      • Conclusietermijnen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322
      • Samenhang . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323
      • Dwangsom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  326
      • Immuniteit van rechtsmacht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328
      • Taalgebruik in gerechtszaken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  329
      • Rechtsplegingsvergoeding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   331
      • De afwezigheid van rechts persoonlijkheid van de vakbonden
      • als partijen in het geding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  342
      • Persoonlijke kopie van ()
     

Paginanummer

Nieuwe zoekopdracht

Generic filters
Uitleenbaar
Ja
Nee
Jaartal
Filter by Type
Monografie
Reeks
Tijdschrift