Inhoud
Intersentia
xvii
B. Begeleidingsdiensten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
C. Minimale leerinhouden: eindtermen . . . . . . . . . . . . . . . . 152
1.3. Flankerende evoluties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
2. Eindtermen en ontwikkelingsdoelen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
2.1. Eindtermen en ontwikkelingsdoelen voor het basisonderwijs
(1995) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
2.1.1. Het concept van de eindtermen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
A. Uitgangspunten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
B. Soorten doelen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
(i) Leergebiedgebonden en vakgebonden eindtermen . 162
(ii) Leergebiedoverschrijdende en vakoverschrij-
dende eindtermen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
(iii) Ontwikkelingsdoelen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
(iv) Eigen doelen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
2.1.2. De procedure van totstandkoming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
A. De Dienst voor Onderwijsontwikkeling: voorberei-
dings- en concretiseringsfase . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
B. De Vlaamse Onderwijsraad: adviseringsfase . . . . . . . . . . 180
C. De Vlaamse regering en de Vlaamse Raad: beslis-
sings- en bekrachtigingsfase . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
2.1.3. Verantwoording: “Wie betaalt, bepaalt” . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
2.1.4. De vrijheid van onderwijs in het debat over de eindter-
men basisonderwijs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
A. Eigen roem stinkt: ongenuanceerde lof voor het
eigen werk vanwege DVO en minister . . . . . . . . . . . . . . . 191
B. De rol van de onderwijsverstrekkers: een vrijheid
van methode? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
C. De omvang van de eindtermen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
D. Leergebiedoverschrijdende eindtermen . . . . . . . . . . . . . . 197
E. De afwezigheid van een afwijkingsmogelijkheid . . . . . . 197
F. De ontwikkelingsprocedure en de onderwijsvrijheid . . . 200
2.2. Eindtermen en ontwikkelingsdoelen voor het secundair onder-
wijs (1996) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
2.2.1. Het concept van de eindtermen verfi
jnd . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
2.2.2. De procedure van totstandkoming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
A. DVO en Vlor: voorbereidings- en adviseringsfase . . . . . 208
B. Vlaamse regering en Vlaams Parlement: beslissings-
en bekrachtigingsfase . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
2.2.3. Verantwoording . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
2.2.4. Parallelle bepalingen met betrekking tot de klassenraad
en de leerplannen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
2.2.5. De vrijheid van onderwijs in het debat over de eindter-
men secundair onderwijs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215
Persoonlijke kopie van ()