De vrijheid van onderwijs – 2019

Reeks Public Law Collection

Beschrijving

Auteur:

Type werk:

Uitgever: , 2019

Aantal pagina's: P. 596

Barcode: GT00010106

ISBN: 9789400010536

Beschikbaar: ja

Uitleeninformatie

Deel van:

Aantal exemplaren: 1

Uitleenbaar: Nee

Plaatskenmerk:

  • EDU 1 LIEV 2019

Korte inhoud:

Inhoudstabel:

  • Intersentia
    xv
    INHOUD
    Dankwoord
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . vii
    Samenvatting
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ix
    Afk
    ortingen
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xiii
    ALGEMENE INLEIDING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
    1. Situering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
    2. Kadering en afb
    akening . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
    2.1. De vrijheid van onderwijs in de Belgische Grondwet . . . . . . . . . . . . . . 3
    2.2. Het ruimere grondwettelijk kader en het actuele onderwijs-
    landschap . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
    3. Onderzoeksvraag en onderzoeksmethode . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
    4. Plan . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    16
    DEEL 1. DE VRIJHEID VAN ONDERWIJS, VAN VROEGER TOT NU . . . 19
    Hoofdstuk 1
    Vóór 1830: van privaat initiatief tot “aanhoudende zorg voor de overheid”
    . . . 23
    1. Oostenrijkse heerschappij (1715-1795) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
    2. Franse overheersing (1794-1815) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
    3. De Hollandse periode (1815-1830) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
    Hoofdstuk 2
    1830-1879: “liberté en tout pour tous”
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
    1. De grondwettelijke verankering van de vrijheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
    2. De kwestie van de “
    surveillance
    ” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
    3. Betekenis van de vrijheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
    Hoofdstuk 3
    De Eerste Schoolstrijd: om de schone ziel van ’t kind
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
    1. De eerste wetgeving . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
    2. De Liberale Partij aan de macht en de Eerste Schoolstrijd . . . . . . . . . . . . . 52
    3. De Katholieken aan de macht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
    3.1. De derde organieke wet op het onderwijs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
    Persoonlijke kopie van ()
    Inhoud
    xvi
    Intersentia
    3.2. De wet-Schollaert . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
    3.3. De schoolbon en de leerplicht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
    3.4. Terugblik op 30 jaar katholiek bewind . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
    Hoofdstuk 4
    Stilte voor de (tweede) storm tijdens het interbellum
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
    1. Nationale eenheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
    2. Coalitieregeringen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
    3. 1940-1950: oorlog en Koningskwestie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
    Hoofdstuk 5
    De Tweede Schoolstrijd, het Schoolpact en de schoolvrede (1950-1958)
    . . . . . 85
    1. De christendemocratische wetten-Harmel I en II (1951-1952) . . . . . . . . . . 85
    2. De paarse wet-Collard (1955) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
    3. Het Schoolpact (1958) en de schoolpactwet (1959) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
    3.1. Het Schoolpact: algemene beschouwingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
    3.2. Krachtlijnen van het Schoolpact . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
    3.3. Wetgeving na het Schoolpact . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
    4. Evaluatie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
    Hoofdstuk 6
    De grondwetswijziging van 1988
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
    1. Defederalisering van de bevoegdheid voor onderwijs . . . . . . . . . . . . . . . . 117
    2. Het nieuwe artikel 24 van de Grondwet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
    3. Een grondwettelijke waarborg ter vervanging van een politieke
    waarborg . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
    Tussenbesluit: De vrijheid van onderwijs in historisch perspectief
    . . . . . . . . 133
    DEEL 2. DE VRIJHEID VAN RICHTING ONDE
    R DRUK? . . . . . . . . . . . . . 137
    Hoofdstuk 7
    Eindtermen en ontwikkelingsdoelen
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
    1. De wortels van de eindtermen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
    1.1. De wortels van de eindtermen in het Schoolpact . . . . . . . . . . . . . . . . 142
    1.1.1. Procedureel: goedkeuring leerplannen . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
    1.1.2. Inhoudelijk: van minimumleerplan tot eindtermen . . . . . . . 145
    1.2. De kwaliteitsdriehoek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
    A. Inspectie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
    Persoonlijke kopie van ()
    Inhoud
    Intersentia
    xvii
    B. Begeleidingsdiensten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
    C. Minimale leerinhouden: eindtermen . . . . . . . . . . . . . . . . 152
    1.3. Flankerende evoluties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
    2. Eindtermen en ontwikkelingsdoelen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
    2.1. Eindtermen en ontwikkelingsdoelen voor het basisonderwijs
    (1995) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
    2.1.1. Het concept van de eindtermen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
    A. Uitgangspunten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
    B. Soorten doelen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
    (i) Leergebiedgebonden en vakgebonden eindtermen . 162
    (ii) Leergebiedoverschrijdende en vakoverschrij-
    dende eindtermen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
    (iii) Ontwikkelingsdoelen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
    (iv) Eigen doelen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
    2.1.2. De procedure van totstandkoming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
    A. De Dienst voor Onderwijsontwikkeling: voorberei-
    dings- en concretiseringsfase . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
    B. De Vlaamse Onderwijsraad: adviseringsfase . . . . . . . . . . 180
    C. De Vlaamse regering en de Vlaamse Raad: beslis-
    sings- en bekrachtigingsfase . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
    2.1.3. Verantwoording: “Wie betaalt, bepaalt” . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
    2.1.4. De vrijheid van onderwijs in het debat over de eindter-
    men basisonderwijs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
    A. Eigen roem stinkt: ongenuanceerde lof voor het
    eigen werk vanwege DVO en minister . . . . . . . . . . . . . . . 191
    B. De rol van de onderwijsverstrekkers: een vrijheid
    van methode? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
    C. De omvang van de eindtermen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
    D. Leergebiedoverschrijdende eindtermen . . . . . . . . . . . . . . 197
    E. De afwezigheid van een afwijkingsmogelijkheid . . . . . . 197
    F. De ontwikkelingsprocedure en de onderwijsvrijheid . . . 200
    2.2. Eindtermen en ontwikkelingsdoelen voor het secundair onder-
    wijs (1996) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
    2.2.1. Het concept van de eindtermen verfi
    jnd . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
    2.2.2. De procedure van totstandkoming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
    A. DVO en Vlor: voorbereidings- en adviseringsfase . . . . . 208
    B. Vlaamse regering en Vlaams Parlement: beslissings-
    en bekrachtigingsfase . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
    2.2.3. Verantwoording . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
    2.2.4. Parallelle bepalingen met betrekking tot de klassenraad
    en de leerplannen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
    2.2.5. De vrijheid van onderwijs in het debat over de eindter-
    men secundair onderwijs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215
    Persoonlijke kopie van ()
    Inhoud
    xviii
    Intersentia
    2.3. Beroepen tot vernietiging bij het Arbitragehof . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
    2.3.1. Arbitragehof 18 december 1996, nr. 76/96: de eindter-
    men en ontwikkelingsdoelen voor het kleuteronderwijs
    en gewoon lager onderwijs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
    A. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
    B. Het wijzigingsdecreet en de vrijheid van onderwijs . . . . 222
    C. Het bekrachtigingsdecreet en de vrijheid van onderwijs . . 225
    D. Het wijzigingsdecreet en het legaliteitsbeginsel . . . . . . . 230
    2.3.2. Arbitragehof 18 februari 1998, nr. 19/98: de eindtermen
    en ontwikkelingsdoelen voor de eerste graad van het
    gewoon secundair onderwijs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
    2.3.3. Afwijkingsmogelijkheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238
    A. Het decreet van 15 juli 1997 betreff
    ende een afwij-
    kingsprocedure voor de ontwikkelingsdoelen en
    eindtermen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239
    B. Het decreet van 15 juli 1997 tot bekrachtiging van
    de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van het
    gewoon basisonderwijs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
    2.4. Verdere evolutie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
    2.4.1. Decreet basisonderwijs (1997) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
    2.4.2. Vakoverschrijdende en attitudinale eindtermen:
    volwaardige erkenningsvoorwaarden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249
    2.4.3. Th
    emadecreet van 18 januari 2002: de eindtermen in het
    secundair onderwijs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252
    A. Vlor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
    B. De juridische binding van de eindtermen en de
    leerplannen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
    C. Conceptuele bijsturing: de specifi
    eke eindtermen . . . . . 256
    2.4.4. Kwalifi
    catiedecreet van 30 april 2009: erkende beroeps-
    kwalifi
    caties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259
    A. Een nieuw onderscheid: specifi
    eke eindtermen en
    erkende beroepskwalifi
    caties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259
    B. Een eigen totstandkomingsprocedure voor de
    erkende beroepskwalifi
    caties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261
    C. Geen afwijkingsmogelijkheid van de erkende
    beroepskwalifi
    caties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264
    D. Het juridische statuut van de specifi
    eke eindtermen
    en de erkende beroepskwalifi
    caties . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266
    E. Andere beschouwingen uit 2009 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268
    3. De eindtermen getest: de concrete casus van Bais Rachel . . . . . . . . . . . . . 271
    4. In godsnaam: de positie van de levensbeschouwelijke vakken . . . . . . . . . 276
    5. Conclusie – et pour les francophones la même chose . . . . . . . . . . . . . . . . 280
    Persoonlijke kopie van ()
    Inhoud
    Intersentia
    xix
    Hoofdstuk 8
    Huisonderwijs
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285
    1. Geen schoolplicht, maar leerplicht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288
    2. De controle op het huisonderwijs in Vlaanderen en de Franse
    Gemeenschap . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293
    2.1. De eerste juridische instrumenten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293
    2.1.1. Onderwijsdecreet XIV van 14 februari 2003 . . . . . . . . . . . . . . 294
    2.1.2. Besluit van de Franse Gemeenschapsregering van
    21 mei 1999 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298
    A. Advies van de afdeling Wetgeving van de Raad van
    State genegeerd door de regering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298
    B. Regeringsbesluit vernietigd door de Raad van State . . . . 300
    2.2. Een tweeledige controle op het huisonderwijs . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307
    2.2.1. Toepassingsgebied . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308
    2.2.2. Tweeledig controlemechanisme . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311
    3. Beroepen tot vernietiging bij het Grondwettelijk Hof . . . . . . . . . . . . . . . . 314
    3.1. Verzoekende partijen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314
    3.2. Schorsingsberoep . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315
    3.3. Vernietigingsberoep . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316
    3.3.1. De vrijheid van onderwijs (en gerelateerde vrijheden) . . . . . 317
    A. Keuzevrijheid (passieve vrijheid) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320
    (i) Principes en toepassing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320
    (ii) Evaluatie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322
    B. Pedagogische vrijheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327
    (i) Principes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327
    (ii) Toepassing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328
    (iii) Evaluatie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332
    C. Gerelateerde vrijheden: vrijheid van meningsuiting,
    recht op eerbiediging privéleven, vrijheid van ere-
    dienst, recht op culturele en maatschappelijke ont-
    plooiing en vrijheid van vereniging . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348
    D. Conclusie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 352
    3.3.2. Het gelijkheidsbeginsel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353
    A. De examens als resultaatsverbintenis . . . . . . . . . . . . . . . . 354
    B. De modaliteiten van de centrale examens . . . . . . . . . . . . 358
    C. Inwerkingtreding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360
    D. Conclusie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361
    3.3.3. Bevoegdheidsdispuut en taaldiscussie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 362
    A. Wat met in Brussel gedomicilieerde kinderen? . . . . . . . . 362
    B. Wat met kinderen die schoollopen in het buitenland
    (in niet erkende instellingen)? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 365
    Persoonlijke kopie van ()
    Inhoud
    xx
    Intersentia
    C. Wat met anderstalige kinderen, bijvoorbeeld uit het
    buitenland? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366
    D. Conclusie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367
    4. Conclusie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 369
    DEEL 3. CASESTUDIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 377
    Hoofdstuk 9
    Modernisering secundair onderwijs en nieuwe onderwijsdoelen
    . . . . . . . . . . 381
    1. Modernisering secundair onderwijs: voornaamste wijzigingen . . . . . . . 382
    1.1. Basisonderwijs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 383
    1.2. Eerste graad secundair onderwijs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 386
    1.3. Tweede en derde graad secundair onderwijs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 389
    2. Modernisering secundair onderwijs: evaluatie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391
    3. Onderwijsdoelen: voornaamste wijzigingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 399
    3.1. Conceptueel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 400
    3.2. Procedure . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 403
    3.3. Formulering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 404
    3.4. Kwaliteitscontrole en mogelijkheid tot afwijking . . . . . . . . . . . . . . . 406
    4. Onderwijsdoelen: evaluatie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 408
    4.1. Decreet onderwijsdoelen: algemeen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 408
    4.2. Conceptueel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 411
    4.2.1. Basisgeletterdheid en ‘gewone’ eindtermen . . . . . . . . . . . . . . . 411
    4.2.2. De uitbreidingsdoelen Nederlands . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 415
    4.2.3. Specifi
    eke eindtermen, andere doelen en het legaliteits-
    beginsel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 417
    4.2.4. Leerplannen en eigen doelen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 420
    A. Letterlijke opname eindtermen en ontwikkelings-
    doelen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 420
    B. De positie van de leerplannen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 421
    4.2.5. Curriculumdossier . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 422
    4.3. Procedure en formulering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 424
    4.3.1. Procedure . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 424
    4.3.2. Formulering eindtermen: competentiegericht en vak-
    overschrijdend . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 426
    4.3.3. Formulering eindtermen: attitudes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 428
    4.3.4. Formulering eindtermen: expliciet, doch sober en
    evalueerbaar geformuleerd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 430
    4.4. Kwaliteitscontrole en mogelijkheid tot afwijking . . . . . . . . . . . . . . . 432
    4.4.1. Inspectie van de onderwijsdoelen, niet van de leerplannen . . 432
    4.4.2. Inspectie
    in abstracto
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 434
    4.4.3. Procedure voor afwijkende eindtermen . . . . . . . . . . . . . . . . . . 438
    5. Conclusie: balanceren op een smalle richel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 441
    Persoonlijke kopie van ()
    Inhoud
    Intersentia
    xxi
    Hoofdstuk 10
    Centrale toetsing
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 445
    1. De Vlaamse Gemeenschap: gevalideerde toetsen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 446
    2. De Franse Gemeenschap: certifi
    catieve proeven . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 451
    3. De toetsen getoetst . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 458
    4. Conclusie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 466
    Hoofdstuk 11
    Levensbeschouwelijke doelen
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 469
    1. Het statuut van het levensbeschouwelijk onderricht . . . . . . . . . . . . . . . . . 470
    2. Inperking van de levensbeschouwelijke vrije inhoud . . . . . . . . . . . . . . . . 478
    2.1. Respect voor de mensenrechten en de onderwijsdoelen . . . . . . . . . . 478
    2.2. Interlevensbeschouwelijke competenties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 483
    2.3. Vlaamse Gemeenschap: decreetvoorstel over godsdienstverge-
    lijkende wetenschap . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 486
    3. Inperking levensbeschouwelijke ruimte: een
    cours de philosophie et
    de citoyenneté
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 487
    4. Conclusie: onderwijs over levensbeschouwing en/of burgerschap,
    een kwestie van lef? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 505
    CONCLUSIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 511
    1. De vrijheid van onderwijs: fundament van de Belgische Staat . . . . . . . . . 513
    2. De vrijheid begrensd: een paradoxale triptiek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 516
    3. Kroniek van een grondrecht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 521
    3.1. De vrijheid van onderwijs onttroond . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 521
    3.2. De grondrechten als dekmantel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 530
    3.3. De dominantie van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen in
    vraag gesteld . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 537
    4. De onderwijsvrijheid: wat nu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 541
    4.1. De betekenis van de onderwijsvrijheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 541
    4.1.1. Scenario 1: een radicale betekenisverschuiving door
    middel van een grondwetswijziging . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 542
    4.1.2. Scenario 2: een impliciete wijziging van de Grondwet . . . . . 551
    4.1.3. Scenario 3: een geleidelijke, teleologische evolutie . . . . . . . . . 552
    4.2. De actuele uitdagingen voor de onderwijsvrijheid: drie case-
    studies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 553
    5. Zijn het Schoolpact en de Grondwet verjaard? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 557
    Bibliografi
    e
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 561
    Persoonlijke kopie van ()

Paginanummer

Nieuwe zoekopdracht

Generic filters
Uitleenbaar
Ja
Nee
Jaartal
Filter by Type
Monografie
Reeks
Tijdschrift