Beschrijving

Auteur: ,

Type werk:

Uitgever: , 2016

Aantal pagina's: 394 p.

Barcode: GT00007125

ISBN: 97828044489434

Beschikbaar: ja

Uitleeninformatie

Deel van:

Aantal exemplaren: 1

Uitleenbaar: Ja

Plaatskenmerk:

  • INFO 1 GOTZ 2016
  • Kast 37

Korte inhoud:

  • Het oorspronkelijke Belgische merkenrecht uit 1879 werd in 1971 Benelux gekleurd. Vanaf het begin van de jaren 1990 diende deze  Beneluxwetgeving zich een Europees kleedje aan te meten. Via de haast niet meer bij te houden beslissingen van de communautaire rechtbanken heeft zich gedurende de daarop volgende jaren een windhoos doorheen het merkenlandschap verplaatst.
 
  • Vele merkenspecialisten hebben kunnen vaststellen hoe vertrouwde concepten onophoudelijk werden aangescherpt en nieuwe inzichten werden opgelegd met een geharmoniseerd Europees merkenrechtelijk denken als ultieme doelstelling.
 
  • De wijzigingen culmineren nu in een nieuwe versie zowel van de richtlijn als van de verordening over merken. Deze teksten, die vanaf 2016 stapsgewijs in werking treden, bevatten zowel terminologisch als inhoudelijk een pakket van nieuwe maatregelen. Zo zullen we nu spreken van een “Uniemerk” en noemen we het Bureau in Alicante voortaan “Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie”, of in zijn officiële Engelstalige afkorting “EUIPO”. Inhoudelijk zijn er o.m. wijzigingen in de definitie van een merk, in de weigeringsgronden en inzake de kwestie van transitgoederen. Tevens gaat het geharmoniseerde regime van de nationale merken inhoudelijk nog verder aansluiten bij dat van het Uniemerk.
 
  • Dit boek beoogt een ankerpunt te bieden in een periode waarin het –vooral Europees – merkenrecht met de regelmaat van de klok bijgeschaafd wordt door wetgeving, rechtspraak en rechtsleer.
  • Het wil de gebruiker focussen op de fundamentele beginselen van het merkenrecht in al zijn facetten met als rode draad de beslissingen van het Hof van Justitie en het Benelux- Gerechtshof.
 
  • Dit boek is bedoeld voor iedereen die zich in het professionele of bedrijfsleven actief bezig houdt met merkenrechtelijke zaken. Ook voor de student in opleiding wil het boek een instrument aanreiken tot een diepgaande studie van het merkenrecht.

Inhoudstabel:

  • VOORWOORD
  • LIJST VAN MEEST GEBRUIKTE AFKORTINGEN
  • INLEIDING – De intellectuele eigendom
  • Titel i - Wetgeving inzake merken (belangrijkste teksten)
  • Hoofdstuk 1   Nationale regelgeving
  • Hoofdstuk 2   Internationale regelgeving
  • Hoofdstuk 3   Europese regelgeving
  • Hoofdstuk 4   Besluit
 
  • Titel ii - De individuele merken
  • Hoofdstuk 1   Inleiding
  • Hoofdstuk 2   Het toepassingsdomein van het merkenrecht
  • Hoofdstuk 3   De basisvereisten van het merkenrecht
  • Hoofdstuk 4   Houderschap van een individueel merk
  • Hoofdstuk 5   Verkrijging van het recht op een merk
  • Hoofdstuk 6   De rechten van de houder van een individueel merk
  • Hoofdstuk 7   Nietigverklaring van een individueel merk
  • Hoofdstuk 8   Andere vormen van beëindiging van een individueel merkrecht
 
  • Titel iii - De collectieve en certificeringsmerken.
  • Hoofdstuk 1   Collectieve merken
  • Hoofdstuk 2   Garantie- of certificeringsmerken)
 
  • Titel iv - Enkele vragen van gerechtelijke procedure
  • Hoofdstuk 1   De beneluxwetgeving Hoofdstuk 2   De verordening inzake het uniemerk Hoofdstuk 3   Maatregelen van de douane Hoofdstuk 4   Unionistische vorderingen Hoofdstuk 5   Trips
 
  • BIBLIOGRAFIE
  • BIJLAGE

Paginanummer

Nieuwe zoekopdracht

Generic filters
Uitleenbaar
Ja
Nee
Jaartal
Filter by Type
Monografie
Reeks
Tijdschrift