Beschrijving

Auteur: , , , , ,

Type werk:

Uitgever: , 2021

Aantal pagina's: 714 p.

Barcode: GT00010797

ISBN: 9789087640040

Beschikbaar: ja

Uitleeninformatie

Deel van:

Aantal exemplaren: 1

Uitleenbaar: Ja

Plaatskenmerk:

  • PEN 2.1 DELA 2021

Korte inhoud:

  • Het boek “Fiscaal en Sociaal Strafrecht - Wegwijzer doorheen het labyrint” bevat de schriftelijke bijdragen van onderwerpen die aan bod zijn gekomen tijdens de Opleidingscyclus Fiscaal en Sociaal Strafrecht van de VUB en de UGent.
  • Meer bepaald wordt het zoeklicht gericht op:
  • - Het fenomeen fiscale en sociale fraude en relevante delicten
  • - De belangrijkste wijzigingen van de Preventieve witwaswet nader toegelicht met bijzondere aandacht voor fiscale en sociale fraude
  • - De meldingsplicht van de advocaat
  • - Actuele problemen van administratieve en strafrechtelijke sanctionering in het fiscaal en sociaal recht
  • - Het fiscaal administratief onderzoek in het geval van aanwijzing van fiscale fraude
  • - De bevoegdheden van sociaal inspecteurs en politie-inspecteurs
  • - De handhaving van het sociaal recht over de grenzen heen
  • - Het zwijgrecht en niet-meewerkrecht in de rechtspraak van het EHRM met enkele reflecties vanuit het Belgisch fiscaal (sanctie)recht
  • - Les preuves illégales dans l’enquête des inspecteurs sociaux
  • - Onrechtmatig verkregen bewijs in de fiscale bewijsvoering en in strafzaken
  • - De impact van de regelingen met de fiscale en sociale administratie op de strafvordering
  • - Ne bis in idem en una via in het fiscaal en het sociaal handhavingsrecht
  • - Het Europees openbaar ministerie: een nieuwe speler in het gerechtelijke landschap
  • De auteurs hebben met hun bijdragen een stand van zaken gegeven van de belangrijkste pijnpunten van het huidige fiscaal en sociaal strafrecht.
  • Het boek beoogt niet enkel een leidraad te zijn voor de praktijkjurist, maar ook een inspiratiebron te zijn voor het beleid.

Inhoudstabel:

    • Inhoudstafel
    • VOORWOORD  27
    • HET FENOMEEN FISCALE FRAUDE EN ENKELE RELEVANTE DELICTEN  29
    • Patrick Waeterinckx en Jacques Vandeuren
    • INLEIDING – FISCALE FRAUDE ALS MAATSCHAPPELIJK FENOMEEN  31
    • HET MISDRIJF ‘FISCALE FRAUDE’  34
      • Constitutieve bestanddelen  34
        • Het materieel element  34
        • Het moreel element  36
      • De juridische relevantie van het verschil tussen ‘gewone’ en ernstige
    • fiscale fraude  41
    • FISCALE VALSHEID IN GESCHRIFTE EN GEBRUIK EN RECENTE RECHTSPRAAK I.V.M. HET ‘CONTROLECRITERIUM’  48
      • Constitutieve bestanddelen fiscale valsheid in geschrifte  48
        • Algemeen  48
        • Aard van het misdrijf  50
      • Verfijning van de rechtspraak i.v.m. het controlecriterium door cassatie
    • op 19 november 2019?  51
      • Afbakening problematiek  51
      • Het bestreden arrest van het hof van beroep van Gent  52
        • De vervolgde feiten van fiscale valsheid in geschriften  52
        • Het oordeel van de appelrechters  53
      • Het oordeel van het Hof van Cassatie  56
      • Besluit  57
    • WITWASSEN VAN FISCALE VERMOGENSVOORDELEN  58
      • Analyse van het misdrijf  58
        • Inleiding  58
        • Analyse van het misdrijf witwassen  58
          • Het materieel bestanddeel  58
        • Geviseerde verrichtingen  58
        • Het bestaan van een basismisdrijf  60
        • Het vermogensvoordeel gegenereerd door het basismisdrijf  62
          • Het moreel bestanddeel  65
        • het eerste en het derde witwasmisdrijf  65
        • het tweede witwasmisdrijf  66
          • De dader  66
        • Het principe  66
        • Bijzonderheden i.v.m. het daderschap  66
          • Schema van de bestraffing  67
            • Hoofdstraffen  67
          • Natuurlijke personen  67
          • Rechtspersonen  68
            • Verbeurdverklaring  68
          • Het principe  68
          • De verbeurdverklaring ex artikel 505, zesde en zevende
          • lid Sw.  69
          • De verbeurdverklaring ex artikel 42, 3° Sw.  69
            • Andere bijkomende straffen  71
          • Ontzetting uit de burgerlijke en politieke rechten (art. 31,
          • eerste lid j° art. 33, eerste lid Sw.)  71
          • De ontzetting van het kiesrecht (art. 31, tweede lid j°
          • 33bis Sw.)  71
          • Beroepsverbod in de zin van artikel 1, f) van het KB nr. 22
          • van 24 oktober 1934  71
          • Ontbinding van de rechtspersoon (art. 35 Sw.)  71
            • Opmerking: wijzigingen op komst?  72
          • Interessante overwegingen i.v.m. witwassen in het arrest van het hof
        • van beroep van Gent van 27 juni 2019  72
        • SOCIALE FRAUDE. OP ZOEK NAAR ORDE IN HET ALLEGAARTJE AAN SOCIAALRECHTELIJKE MISDRIJVEN  75
        • Koen Nevens
          • INLEIDING  77
          • HET BEGRIP ‘SOCIALE FRAUDE’ IN DE FEDERALE WETGEVING  78
     
    • HET BESTAAN VAN SOCIAALRECHTELIJKE MISDRIJVEN OP HET NIVEAU
    • VAN DE GEWESTEN EN GEMEENSCHAPPEN  83
      • HET BESTAAN VAN SOCIAALRECHTELIJKE MISDRIJVEN DIE GEEN (SOCIALE) FRAUDE ZIJN  85
    • 1. Preliminaire beschouwingen  85
      • Fraude als vermogensdelict  87
      • Fraude als opzettelijk misdrijf  89
      • Fraude als een manier van handelen  90
    • BESLUIT  95
    • DE BELANGRIJKSTE WIJZIGINGEN VAN DE PREVENTIEVE WITWASWET NADER
    • TOEGELICHT MET BIJZONDERE AANDACHT VOOR FISCALE EN SOCIALE FRAUDE  97
    • Philippe de Koster, Caty Grijseels en Perry Timmerman
      • INLEIDING  99
      • BELANGRIJKSTE WIJZIGINGEN PREVENTIEVE WITWASWET  100
    • 1. Wijzigingen op het vlak van het toepassingsgebied  100
    • 1.1. Uitbreiding van het toepassingsgebied ratione personae: nieuwe melders  100
    • 1.2. Uitbreiding van het toepassingsgebied ratione materiae: uitbreiding
    • en verfijning van de onderliggende criminele fenomenen aan de
    • definitie van het witwassen van geld  101
    • 2. Wijzigingen met betrekking tot melding van verdachte geldmiddelen,
    • verrichtingen en feiten aan de CFI  103
    • 2.1. Wat moet er gemeld worden  103
    • 2.2. Geen verplichting tot identificatie van de onderliggende criminele
    • activiteit bij de melding van een vermoeden van witwassen van geld  105
    • 2.3. Weten, vermoeden of redelijke gronden om te vermoeden  106
    • 2.4. Tijdstip van de melding van verdachte verrichtingen:
    • gelijkschakeling van alle melders  108
    • 3. Rol en bevoegdheden van de CFI  109
    • 3.1. Verduidelijking van de filterrol van de CFI en van haar toegevoegde
    • analytische waarde naar de gerechtelijke autoriteiten toe  109
    • 3.2. Uitbreiding van het ontvangen en opvragen van informatie: OCMW’s  110
    • 3.3. Nieuwe uitzonderingen op het versterkt beroepsgeheim  110
    • 3.4. Vragen om informatie door de gerechtelijke autoriteiten  111
    • 3.5. Samenwerking van de CFI met andere FIE’s  112
    • 4. De Vijfde Antiwitwasrichtlijn met aandacht voor virtuele valuta  113
      • FISCALE FRAUDE  115
    • 1. Context  115
    • 1.1. De intensifiëring van de automatische gegevensuitwisseling op
    • internationaal niveau  115
    • 1.2. De brede draagkracht van het begrip ‘ernstige fiscale fraude’  116
    • 1.3. De (inter)nationale (media-)aandacht  116
    • 1.4. De opeenvolgende rondes fiscale amnestie en haar bijhorende
    • discussies  117
    • 1.4.1. Eenmalige Bevrijdende Aangifte  117
    • 1.4.2. Eenmalige Bevrijdende Aangifte Bis  117
    • 1.4.3. Eenmalige Bevrijdende Aangifte Ter  118
    • 1.4.4. Eenmalige Bevrijdende Aangifte Quater  118
    • 2. Aanpak  119
    • 2.1. Oprichting fiscale cel  119
    • 2.2. Samenwerkingsprotocol met de FOD Financiën  119
    • 2.3. Uitwisseling van nuttige inlichtingen  119
      • SOCIALE FRAUDE  120
    • 1. Context  120
    • 2. Aanpak  120
    • 2.1. Rechtstreekse toegang tot Dolsis  120
    • 2.2. Uitwisseling van nuttige inlichtingen met Sociale Inlichtingen- en
    • Opsporingsdienst (hierna ‘SIOD’) en de arbeidsauditeur  121
      • TRENDS  122
      • Verhulling van de uiteindelijke begunstigde via schermvennootschappen  122
      • Vennootschappen die als doorvoerplatform voor witwasverrichtingen
    • dienen  124
      • Sociale dumping  125
      • Compensatietechniek  126
    • BESLUIT  127
    • DE MELDINGSPLICHT VAN DE ADVOCAAT OVEREENKOMSTIG DE WET VAN
    • 18 SEPTEMBER 2017 TOT VOORKOMING VAN HET WITWASSEN VAN GELD EN DE
    • FINANCIERING VAN TERRORISME EN TOT BEPERKING VAN HET GEBRUIK VAN
    • CONTANTEN  129
    • Filiep Deruyck
      • INLEIDING  131
      • DRAAGWIJDTE VAN DE MELDINGSPLICHT  135
    • 1. De in aanmerking komende activiteiten  136
    • 2. De exceptie van rechtspositie en rechtsgeding  137
    • 3. Weten, vermoeden of redelijke gronden hebben om te vermoeden  140
    • 4. Het onderliggende misdrijf  143
      • AAN WIE DIENT DE ADVOCAAT TE MELDEN?  146
      • DE IMMUNITEIT WEGENS EEN TE GOEDER TROUW VERRICHTE MELDING  148
      • DE SANCTIE BIJ DE NIET-NALEVING VAN DE MELDINGSPLICHT  150
    • ACTUELE PROBLEMEN VAN ADMINISTRATIEVE EN STRAFRECHTELIJKE
    • SANCTIONERING IN HET FISCAAL RECHT  153
    • Joëlle Rozie
      • INLEIDING, PROBLEEMSTELLING EN AFBAKENING  155
      • ZUIVERE ADMINISTRATIEVE SANCTIONERING  159
    • 1. Waarborgen voortvloeiende uit een punitieve fiscaal-administratieve
    • sanctie  159
    • 2. Het matigingsprincipe t.a.v. punitieve fiscaal-administratieve sancties  162
    • 3. De onzekere uitwerking van de matigingsbevoegdheid  167
      • INTERACTIE TUSSEN STRAFRECHTELIJKE EN ADMINISTRATIEVE SANCTIONERING  171
    • 1. Een ideaal handhavingsmechanisme voor fiscale fraude?  171
    • 2. Rechtsgevolgen bij het samengaan van het administratief en het
    • strafrechtelijk handhavingsmechanisme  173
      • HET STRAFRECHTELIJK SANCTIONERINGSMECHANISME  175
    • 1. Verruimde minnelijke schikking  176
    • 2. Voorlopige hechtenis  182
    • 3. Actualia bestraffing en straftoemeting  184
    • 3.1. Inleidende beschouwingen  184
    • 3.2. Hoofdstraffen  186
    • 3.2.1. De lege ferenda  187
    • 3.3. Bijkomende straffen  189
    • 3.3.1. De lege ferenda  192
    • 3.4. Deviante sanctionering  194
    • 3.4.1. De veroordeling inzake douane en accijnzen tot de betaling
    • van de tegenwaarde van de verbeurdverklaarde goederen
    • bij niet-overlegging ervan  194
    • 3.4.2. Hoofdelijke gehoudenheid tot betaling van de ontdoken
    • belasting en de intresten  196
    • 3.5. Straftoemeting  198
    • 3.5.1. Proportionaliteitsprincipe en matiging  198
    • 3.5.2. Samenloop  200
    • ACTUELE PROBLEMEN VAN ADMINISTRATIEVE EN STRAFRECHTELIJKE SANCTIONERING IN HET SOCIAAL RECHT  203
    • Jos Decoker
      • DE BESTRAFFING VAN INBREUKEN OP HET SOCIAAL STRAFWETBOEK
    • MET 4 SANCTIENIVEAUS  205
      • HET SOCIAAL STRAFWETBOEK EN HET ALGEMEEN STRAFRECHT  207
      • SOCIAAL STRAFRECHT BUITEN HET SOCIAAL STRAFWETBOEK  208
      • HOOFDSTRAFFEN EN BIJKOMENDE STRAFFEN IN HET SOCIAAL
    • STRAFWETBOEK  209
      • GELDBOETES IN HET SOCIAAL STRAFWETBOEK  210
      • BESTRAFFING VAN RECHTSPERSONEN  212
      • BIJKOMENDE STRAFFEN IN HET SOCIAAL STRAFWETBOEK  215
      • HERHALING IN HET SOCIAAL STRAFWETBOEK  218
      • DEELNEMING IN HET SOCIAAL STRAFWETBOEK  219
      • VERZACHTENDE OMSTANDIGHEDEN IN HET SOCIAAL STRAFWETBOEK  219
      • BURGERLIJKE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE WERKGEVER  220
      • AMBTSHALVE VEROORDELING ARTIKEL 236 SOCIAAL STRAFWETBOEK  220
      • DE BIJZONDERE VERBEURDVERKLARING VAN VERMOGENSVOORDELEN EN HET SOCIAAL STRAFRECHT  223
        • SAMENLOOP MET GEMEENRECHTELIJKE MISDRIJVEN  224
        • ADMINISTRATIEVE SANCTIES  226
    • HET FISCAAL ADMINISTRATIEF ONDERZOEK IN GEVAL VAN AANWIJZINGEN VAN
    • FISCALE FRAUDE  229
    • Michel Maus en Mehdi Zagheden
      • INLEIDING: OVER DE NOODZAKELIJKE GETRAPTE
    • ONDERZOEKSBEVOEGDHEID VAN DE FISCALE OVERHEID  231
      • BIJZONDERE ONDERZOEKSBEVOEGDHEDEN EN MELDINGSPLICHTEN BIJ
    • AANWIJZINGEN VAN BELASTINGONTDUIKING  234
    • 1. Algemeen  234
    • 2. De inhoudelijke draagwijdte van het begrip ‘aanwijzingen van
    • belastingontduiking’.  235
      • OVERZICHT VAN DE BIJZONDERE ONDERZOEKSBEVOEGDHEDEN EN
    • VERPLICHTINGEN WANNEER AANWIJZINGEN VAN FRAUDE WORDEN VASTGESTELD  238
    • 1. Inkomstenbelastingen  238
    • 1.1. De mogelijkheid om gebruik te kunnen maken van een langere
    • onderzoekstermijn  238
    • 1.1.1. De uitbreiding van de onderzoekstermijn bij aanwijzingen
    • van fraude  238
    • 1.1.2. De kennisgevingsverplichting ten aanzien van de
    • belastingplichtige  239
    • Algemeen  239
    • De verplichting de aanwijzingen van fraude ter kennis te
    • brengen ‘voorafgaand’ aan een onderzoekshandeling  240
    • De verplichting van de ‘schriftelijke’ en ‘nauwkeurige’
    • kennisgeving van de aanwijzingen van fraude  241
    • Onderzoekshandelingen waarvoor de voorafgaande
    • kennisgeving noodzakelijk is  243
    • De voorafgaande kennisgeving en de inzage van een
    • strafdossier tijdens de aanvullende onderzoekstermijn
    • ingevolge aanwijzingen van fraude  245
    • 1.2. De doorbreking van het bankgeheim  246
    • 1.3. De fiscale visitatie  250
    • 2. Btw  252
    • 3. Vlaamse Codex Fiscaliteit  253
    • 4. De Brusselse Codex Fiscale Procedure  254
    • 5. Bijzondere meldingsplichten  254
    • 5.1. De fiscale meldingsplicht van de ambtenaren van het openbaar
    • ministerie  255
    • 5.2. De fiscale meldingsplicht van de Kansspelcommissie  258
      • DE RECHTSPOSITIE VAN DE BELASTINGPLICHTIGE  259
      • CONCLUSIE  262
    • TOEGANG, BESLAG EN UNDERCOVER
    • DE BEVOEGDHEDEN VAN SOCIAAL INSPECTEURS EN POLITIE-INSPECTEURS  265
    • Nina Pierens
      • INLEIDING  267
      • TOEPASSING VAN HET GEMEEN STRAFRECHT OP DE SOCIALE INSPECTIE  267
      • VERGELIJKING VAN DE BEVOEGDHEDEN VAN DE SOCIALE INSPECTIE MET
    • DE GELIJKLOPENDE BEVOEGDHEDEN VAN POLITIE-INSPECTEURS IN HET GEMEEN STRAFRECHT  270
    • 1. Inleiding  270
    • 2. Bevoegdheden  271
    • 2.1. Toegang tot plaatsen  271
    • 2.1.1. Toegang tot plaatsen van de sociaal inspecteurs  271
    • 2.1.2. Toegang tot plaatsen van de politie-inspecteurs  272
    • 2.1.3. Vergelijking toegang tot de plaatsen  273
    • 2.1.4. Tussenconclusie  276
    • 2.2. Beslag en verzegeling  277
    • 2.2.1. Beslag en verzegeling door sociaal inspecteurs  277
    • 2.2.2. Beslag en verzegeling door politie-inspecteurs  277
    • 2.2.3. Vergelijking beslag en verzegeling  278
    • 2.2.4. Tussenconclusie  281
    • 2.3. Mystery shopping  283
    • 2.3.1. Relatief nieuwe bevoegdheid van de sociaal inspecteurs  283
    • 2.3.2. Vergelijking gemeen strafrecht: de infiltratie  285
    • 2.3.3. Voorafgaand akkoord van een magistraat en het plegen van
    • misdrijven  287
    • Het voorafgaand akkoord van een magistraat  287
    • Het plegen van misdrijven en de proportionaliteit  291
    • 2.3.4. Tussenconclusie  293
      • EINDCONCLUSIE  293
       

Paginanummer

Nieuwe zoekopdracht

Generic filters
Uitleenbaar
Ja
Nee
Jaartal
Filter by Type
Monografie
Reeks
Tijdschrift