Inhoudstabel:

  • 5
  • INHOUD
  • INHOUD
  • VOORWOORD 9
  • DE JURIDISCHE UITDAGINGEN VAN DE EUROPESE RICHTLIJN TER
  • BESCHERMING VAN KLOKKENLUIDERS EN HAAR OMZETTING IN BELGISCH RECHT 11
  • Joris Lambrechts
   
  • INLEIDING 11
  • VOOR WIE GELDT DE WET? 13
  • Vanuit het perspectief van de onderneming? 13
  • Vanuit het perspectief van de klokkenluider? 14
  • III. WAAROVER KAN DE KLOK WORDEN GELUID? 15
 
  1. WAARTEGEN WORDT EEN KLOKKENLUIDER BESCHERMD? 16
  2. WANNEER WORDT EEN KLOKKENLUIDER BESCHERMD? 19
  3. HOE KAN EEN KLOKKENLUIDERSREGELING GEÏMPLEPLEMENTEERD WORDEN? 21
 
  • VII. AAN WELKE CRITERIA MOET EEN KLOKKENLUIDERSREGELING BEANTWOORDEN? 25
  1. Op vlak van privacy 25
  2. Algemeen 25
  3. Rechtmatigheid, behoorlijkheid en transparantie 26
  4. Doelbinding, minimale gegevensverwerking en juistheid 28
  5. Integriteit en vertrouwelijkheid 29
  6. Externe verwerking en doorgifte van gegevens 30
  7. Volgens de bepalingen van de wet 30
  8. De voorwaarden voor een intern meldkanaal 30
  9. De voorwaarden voor een meldingsbeheerder
(Whistleblower Officer) 33      
  • VIII. WELKE ZIJN DE TE VERWACHTEN PUNTEN VAN DISCUSSIE? 34
  1. Algemeen 34
  2. Het beroepsgeheim 35
  3. De noodtoestand 37
  4. De strafrechtelijke aansprakelijkheid van de klokkenluider 39
 
  • NAAR EEN BETERE BESCHERMING VAN MELDERS IN DE
  • PUBLIEKE SECTOR: PRAKTIJKVOORBEELD EN UITDAGINGEN 43
  • Gudrun Vande Walle
 
  1. INLEIDING 43
  2. DE OPDRACHT VAN HET CENTRUM INTEGRITEIT 44
  3. Een uniek meldingskanaal met bescherming 45
  4. Melden is een weg afleggen 46
  5. Een laagdrempelig contactpunt 47
 
  • III. DE MELDINGEN BIJ HET CENTRUM INTEGRITEIT 49
  1. Het ruim materieel toepassingsgebied van een integriteitsschending 49
  2. Het algemeen belang 50
  3. De motieven van de melder 51
 
  1. DE VERTROUWELIJKHEID VAN DE MELDING 52
  2. De druk op melders ten koste van vertrouwelijkheid 53
  3. Anoniem melden 53
 
  1. HET ONDERZOEK VAN DE MELDING 54
  2. Het ontvankelijkheidsonderzoek 55
   
  1. Het onderzoek ten gronde 56
  2. Het recht op informatie en feedback 56
  3. DE BESCHERMING TEGEN REPRESAILLES 58
  4. De betekenis van “represaille” 58
  5. Het aantal slachtoffers van represailles 59
 
  • VII. SANCTIES ALS BESCHERMING 61
  • VIII. ALGEMEEN BESLUIT 63
 
  • BIBLIOGRAFIE 64
  • HET GOED AFHANDELEN VAN INTERNE MELDINGEN:
  • KLOKKENLUIDENSYSTEMEN VOLGENS DE ISO37002-NORM 67
  • Wim Vandekerckhove
 
  1. WAAR GAAT ISO37002 OVER? 69
  2. STRUCTUUR VAN DE ISO37002-NORM 72
 
  • III. VERTROUWEN 75
  1. ONPARTIJDIGHEID 75
  2. BESCHERMING 77
  3. TOT BESLUIT 78
 
  • VERTROUWEN ALS BASIS VOOR HET OPZETTEN VAN EEN
  • MELDPLATFORM EN BIJSTUREN VAN DE LOGISCHE VERANDERING 79
  • Sonny Luypaert
 
  • INTRO: VERPLICHT MELDPLATFORM BIEDT GOUDEN KANSEN VOOR BETERE GOVERNANCE 79
  1. KLOKKENLUIDERSRICHTLIJN 80
 
  • III. IN ONDERNEMINGEN LOOPT OP VEEL NIVEAUS VEEL MIS 81
 
  1. GEEN OEFENING OM VAKJES AF TE VINKEN 84
  2. VERANDERING VIA HET ARROW-MODEL 84
  3. MOEILIJKE MAATSCHAPPELIJKE CONTEXT 85
 
  • VII. STEEDS GROTERE BEREIDWILLIGHEID 87
  • VIII. VIBE EN VERANTWOORDELIJKHEID 88
  1. GEDRAGSCODE EN BEDRIJFSREGELS 89
  2. SOORTEN KLOKKENLUIDERSKANALEN 90
  3. BELANGRIJKSTE KENMERKEN VAN EEN DOELTREFFENDE
 
  • KLOKKENLUIDERSREGELING 92
  • XII. GOED KLOKKENLUIDERSSYSTEEM VEREIST OPLEIDING EN COMMUNICATIE 92
  • XIII. VERDER KIJKEN DAN HET MINIMUM 94
  • XIV. DRAAIBOEK 95

Paginanummer

Nieuwe zoekopdracht

Generic filters
Uitleenbaar
Ja
Nee
Jaartal
Filter by Type
Monografie
Reeks
Tijdschrift