Inhoud
x
Intersentia
2. Machtspositie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
3. Misbruik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
4. Zaken doen met een onderneming in een dominante positie
(praktische voorbeelden) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
D. Concentratiecontrole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
1. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
2. Concentratie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
3. Belgische omzetdrempels . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
4. Europese omzetdrempels . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
III. Handhaving van het antitrustrecht: procedures en gevolgen van een
onderzoek naar een mogelijke inbreuk, met bijzondere aandacht
voor Belgische ondernemingen
Evi Mattioli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
A. De mededingingsautoriteit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
1. Institutioneel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
2. Procedureel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
a. De administratieve procedure bij de BMA . . . . . . . . . . . . . . . 37
b. De administratieve procedure bij de Commissie . . . . . . . . . . 38
3. Onderlinge samenwerking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
B. Publiekrechtelijke handhaving . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
1. Prioriteitenbeleid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
a. Prioriteiten BMA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
b. Prioriteiten Commissie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
2. Samenwerking tijdens het onderzoek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
a. Verplichte samenwerking tijdens het onderzoek . . . . . . . . . . 44
b. Clementie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
c. Transactie of schikking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
d. Toezeggingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
e. Klacht en verzoek om voorlopige maatregelen . . . . . . . . . . . . 58
3. Sancties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
a. Geldboete voor de onderneming. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
b. Geldboete voor natuurlijke personen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
c. Nietigheid van contractuele bepalingen . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
C. Privaatrechtelijke handhaving . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
1. Stakingsvordering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
2. Vordering tot nietigverklaring . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
3. Vordering tot schadevergoeding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Staatssteun: aandachtspunten voor Belgische ondernemingen
Pieter Van Cleynenbreugel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
I. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
II. De Belgische onderneming als steunontvanger . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Persoonlijke kopie van ()