Inhoudstabel:

  • Intersentia
    ix
    INHOUD
    Voorwoord bij de reeks
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . v
    Voorwoord bij het boek
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . vii
    Antitrustrecht en handhaving: aandachtspunten voor Belgische onder-
    nemingen
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
    I. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
    II. Antitrustrecht: kader en praktische impact op de dagelijkse
    bedrijfsvoering
    Simon Troch . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
    A. Europees en Belgisch mededingingsrecht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
    1. Inleiding – Doel Europees en Belgisch mededingingsrecht . . . . . 2
    2. Belangrijkste rechtsbronnen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
    3. Gelijklopend maar verschillend toepassingsgebied . . . . . . . . . . . . . 3
    4. Belgische accenten? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
    5. Algemeen toepassingsgebied – Ondernemingen . . . . . . . . . . . . . . . 3
    a. Het begrip onderneming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
    b. Praktisch gevolg . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
    B. Kartelrecht – in welke mate beperkt het mededingingsrecht de
    activiteiten van Belgische ondernemingen? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
    1. Principe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
    a. “Enige vorm van overeenkomst, besluit of onderling
    afgestemde feitelijke gedraging tussen ondernemingen” . . . . 7
    b. “Welke de handel tussen lidstaten kan beïnvloeden”
    (enkel vereist voor de toepassing van het Europees
    mededingingsrecht) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
    c. “Welke ertoe strekt of als gevolg heeft
    de mededinging
    in de EU te beperken” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
    2. Uitzonderingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
    a. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
    b.
    De minimis
    als uitzondering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
    c. Groepsvrijstellingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
    3. Kartelrecht:
    do’s
    en
    don’ts
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
    C. Misbruik van machtspositie – Hoe mededingingsrecht in het
    eigen voordeel gebruiken? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
    1. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
    Persoonlijke kopie van ()
    Inhoud
    x
    Intersentia
    2. Machtspositie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
    3. Misbruik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
    4. Zaken doen met een onderneming in een dominante positie
    (praktische voorbeelden) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
    D. Concentratiecontrole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
    1. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
    2. Concentratie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
    3. Belgische omzetdrempels . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
    4. Europese omzetdrempels . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
    III. Handhaving van het antitrustrecht: procedures en gevolgen van een
    onderzoek naar een mogelijke inbreuk, met bijzondere aandacht
    voor Belgische ondernemingen
    Evi Mattioli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
    A. De mededingingsautoriteit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
    1. Institutioneel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
    2. Procedureel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
    a. De administratieve procedure bij de BMA . . . . . . . . . . . . . . . 37
    b. De administratieve procedure bij de Commissie . . . . . . . . . . 38
    3. Onderlinge samenwerking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
    B. Publiekrechtelijke handhaving . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
    1. Prioriteitenbeleid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
    a. Prioriteiten BMA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
    b. Prioriteiten Commissie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
    2. Samenwerking tijdens het onderzoek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
    a. Verplichte samenwerking tijdens het onderzoek . . . . . . . . . . 44
    b. Clementie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
    c. Transactie of schikking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
    d. Toezeggingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
    e. Klacht en verzoek om voorlopige maatregelen . . . . . . . . . . . . 58
    3. Sancties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
    a. Geldboete voor de onderneming. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
    b. Geldboete voor natuurlijke personen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
    c. Nietigheid van contractuele bepalingen . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
    C. Privaatrechtelijke handhaving . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
    1. Stakingsvordering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
    2. Vordering tot nietigverklaring . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
    3. Vordering tot schadevergoeding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
    Staatssteun: aandachtspunten voor Belgische ondernemingen
    Pieter Van Cleynenbreugel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
    I. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
    II. De Belgische onderneming als steunontvanger . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
    Persoonlijke kopie van ()
    Inhoud
    Intersentia
    xi
    A. Wanneer ontvangt een onderneming “staatssteun”? . . . . . . . . . . . . . . 74
    1. Selectieve voordelen door staten aan ondernemingen
    toegekend . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
    a. Door publieke instellingen of met publieke middelen
    toegekend . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
    b. Voordeel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
    c. Ondernemingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
    d. Selectiviteit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
    e. Vervalsen of dreigen te vervalsen van mededinging . . . . . . . 97
    f. Tussenbesluit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
    2. Niet elk selectief voordeel is staatssteun: uitzonderingen op
    artikel 107, lid 1 VWEU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
    3. Niet elke vorm van steun is noodzakelijk problematisch:
    vrijstellingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
    4. Niet elke vorm van op het eerste gezicht problematische
    staatssteun blijft
    dat ook ...: rechtvaardigingen . . . . . . . . . . . . . . 112
    5. Samenvattend overzicht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
    B. Wat kan en moet een onderneming doen wanneer zij vermoe-
    delijk “staatssteun” zal ontvangen (maar deze nog niet ontvan-
    gen heeft
    )? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
    1. Deelname aan administratieve en gerechtelijke procedures
    tot aanmelding van nieuwe steunmaatregelen bij niet-uitge-
    keerde steun . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
    2. Verplichting tot eigen onderzoek door de onderneming? . . . . . 123
    3. Aansprakelijkheid van de lidstaat voor stopzetten van
    geplande steunregelingen? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
    4. Samenvattend overzicht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
    C. Wat kan een onderneming doen indien blijkt dat “staatssteun”
    ontvangen werd zonder voorafgaande goedkeuring ervan door
    de Europese Commissie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
    1. Terugvorderingsacties en verweer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
    a. Steun werd uitgekeerd zonder goedkeuring door of
    aanmelding bij de Commissie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
    b. Steun werd uitgekeerd vóór goedkeuring van de Com-
    missie, maar wordt vervolgens verenigbaar verklaard
    met de interne markt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
    c. Steun werd uitgekeerd, maar wordt door de Commis-
    sie als onverenigbaar beschouwd na afl
    oop van een
    formele procedure . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
    2. Provisies met het oog op terugvordering?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
    Persoonlijke kopie van ()
    Inhoud
    xii
    Intersentia
    3. Kan de begunstigde onderneming de overheid aansprake-
    lijk stellen voor het onterecht toekennen van “staatssteun”? . . . 135
    4. Samenvattend overzicht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
    III. De Belgische onderneming als concurrent van een steunontvanger . . . . 139
    A. Wat kan en moet een onderneming doen wanneer zij vermoedt
    dat een concurrent staatssteun ontvangen heeft
    ? . . . . . . . . . . . . . . . . 139
    1. Klacht bij Europese Commissie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
    2. Klacht bij betrokken overheid? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
    3. Instellen van een vordering in rechte? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
    B. Heeft
    een concurrerende onderneming het recht om zelf ook
    soortgelijke steun te ontvangen? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
    1. Staatssteun is geen subjectief recht. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
    2. Kan de concurrerende onderneming de overheid aanspra-
    kelijk stellen voor het onterecht toekennen van staatssteun
    aan een concurrent? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
    3. Kan de concurrerende onderneming haar concurrent aan-
    sprakelijk stellen voor de schade uit onrechtmatig uitge-
    keerde steun? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
    IV.
    Do’s
    en
    don’ts
    in de context van staatssteun . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
    A.
    Do’s
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
    B.
    Don’ts
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
    C. Tips en tricks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153

Paginanummer

Nieuwe zoekopdracht

Generic filters
Uitleenbaar
Ja
Nee
Jaartal
Filter by Type
Monografie
Reeks
Tijdschrift