EU Economic Governance en het recht op collectief onderhandelen. – Begasoz nr. 19 / 2019

Reeks van het Belgische genootschap voor arbeids- en socialezekerheidsrecht - Begasoz nr. 19

Beschrijving

Auteur:

Type werk:

Uitgever: , 2019

Aantal pagina's: P.583

Barcode: GT00008720

ISBN: 9789048634453

Beschikbaar: ja

Uitleeninformatie

Deel van:

Aantal exemplaren: 1

Uitleenbaar: Ja

Plaatskenmerk:

  • BEGASOZ nr. 17

Korte inhoud:

  • Een juridisch onderzoek naar de problematische verhouding van het Europese economische beleid en de sociale grondrechten

Inhoudstabel:

  • • • Inleiding 1
  • • Onderwerp 3
  • • Context en achtergrond 7
  • • Doelstellingen en onderzoeksvragen 11
  • o Doel en vragen 13
  • o Wetenschappelijke innovatie en maatschappelijke relevantie 14
  • • Methodologie 17
  • o Juridisch onderzoek 19
  • o Gebruikte bronnen 20
  • o Methodologische stappen en structuur 21
  • • Hoofdstuk 1. Normatieve uitgangspunten en inkadering • • Inleiding 27
  • • De opbouw van sociaal Europa: een historische inleiding 31
  • o Het Verdrag van Rome (1957) 33
  • o Single European Act (1987) en het Gemeenschapshandvest van de Sociale Grondrechten van de Werkenden (1989) 35
  • o Verdrag van Maastricht (1992) 37
  • o Het Verdrag van Amsterdam (1997), ‘economic governance’ en het Handvest (2001) 38
  • o Het Verdrag van Lissabon (2009) en Europa 2020 (2010) 40
  • o Europese Pijler van Sociale Rechten (2017) 41 The State of the Social Union 43
  • o Sociaal beleid 45
  • o Sociale dialoog 46
  • o Economic governance 46
  • o Werkgelegenheid 47
  • o De interne markt en fundamentele sociale rechten 48
  • • • De sociale dimensie in crisis 51
  • • De crisis van de context van het recht op collectief onderhandelen
  • • 59 o The world of work is changing: de weerslag van het postfordisme op het collectieve arbeidsrecht 61
  • o De toekomst van het recht op collectief onderhandelen 64
  • • Conclusie Hoofdstuk 1 69
  • • Hoofdstuk 2. Economic governance in de Europese  Unie 73
  • • Wat is de economic governance van de Europese Unie? 77
  • • Oorsprong en ontwikkeling van de nieuwe governancetechniek
  • • 81 o Verdrag van Maastricht (1993): EMU 83
  • o Verdrag van Amsterdam (1999) 84
  •  Voorafgaand: Essen Employment Strategy 84  Werkgelegenheidstitel en Luxemburgproces 84
  • o Lissabonstrategie 85
  • o Lissabon II: de Groei- en Werkgelegenheidsstrategie 87
  • o Europa 2020-strategie 89
  • o New economic governance 93
  • o Economic governance onder Juncker 94
  • • De EU economic governance-mechanismen en hun werking 97
  • o Europees semester 99
  •  Begrip 99
  •  De kalender 99
  • o Landenspecifieke aanbevelingen 102
  • o Overzicht van de standaard EU ‘economic governance’- mechanismen 104
  •  De sociale arm: European Employment Strategy (EES) 106
  •  De budgettaire-economische arm: Stabiliteits- en Groeipact (SGP) 112
  •  De budgettaire-economische arm: Macro-economic Imbalance Procedure (MIP) 125
  •  Euro Plus Pact 131
  • o EU economic governance voor crisislanden 132
  •  Europese crisismechanismen (EFSM - EFSF - ESM) 132
  •  Bijstand voor lidstaten van de Eurozone 135
  •  Bijstand voor landen buiten de Eurozone 140
  • • Afdwingbaarheid: de ‘hard law/soft law’-tegenstelling 143
  • o Afdwingbaarheid van de standaard ‘economic governance’- instrumenten 146
  • o Afdwingbaarheid van de crisismechanismen van EU ‘economic governance’ 150
  • • Conclusie Hoofdstuk 2 153
  • • Hoofdstuk 3. De juridische positie van het recht op  collectief onderhandelen in Europa 157
  • • De juridische begripsvorming van het recht op collectief onderhandelen en het recht op sociale dialoog en hun onderlinge verhouding 161
  • o Definitie van collectief onderhandelen 163
  • o Een recht op sociale dialoog? 164
  • o Sociale dialoog in de EU-Verdragen 166
  • o Conclusie 168
  • • De juridische reikwijdte van het recht op collectief onderhandelen
  • • in de verschillende rechtsorden 171
  • o Het recht op collectief onderhandelen in de rechtsorde van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) 173
  •  De Internationale Arbeidsorganisatie en de internationale arbeidsstandaarden 173
  •  IAO-Conventie nr. 98 betreffende het recht zich te organiseren en collectief
  • te onderhandelen 179
  •  Andere relevante IAO-conventies en aanbevelingen 201
  •  Besluit: de IAO-principes betreffende het recht op collectief onderhandelen 207
  • o Het recht op collectief onderhandelen in de rechtsorde van de Raad van Europa 208
  •  De Raad van Europa 208
  •  Het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens 209
  •  Het Europees Sociaal Handvest 219
  • o Het recht op collectief onderhandelen in de rechtsorde van de • Europese Unie 238
  •  Het (recht op) collectief onderhandelen in de verdragen: de Europese sociale dialoog 238
  •  Het fundamentele recht: Handvest van de Grondrechten van de Europese Unie 251
  •  Rechtspraak van het Hof van Justitie 257
  •  Europese Pijler van Sociale Rechten 263
  •  Conclusie 263
  • • De verhouding tussen de rechtsorden van de EU en de rechtsorden van de IAO en de Raad van Europa 267
  • o De verhouding tussen de rechtsorde van de EU en de rechtsorde • van de IAO 269
  •  Formele verhouding 269
  •  Rechtspraak 273
  • o De verhouding tussen de rechtsorde van de EU en de rechtsorde van de Raad van Europa 275
  •  De EU en het EVRM 275
  •  De EU en het ESH 285
  • o Conclusie 290
  • • De indicatoren om het respect voor het recht op collectief onderhandelen en sociale dialoog na te gaan 293
  • o De kerndimensies van arbeidsverhoudingen 295
  •  Industriële democratie 296
  •  Industriële concurrentiekracht 299
  •  Sociale rechtvaardigheid 300
  •  Kwaliteit van werk en werkgelegenheid 302
  •  De kerndimensies als geschikte bron voor de criteria 303
  • o De indicatoren 305
  •  Beperkingen en schendingen 305
  •  De indicatoren voor het recht op collectief onderhandelen 308
  •  Indicatoren voor het recht op sociale dialoog 313
  • o De kern van het recht op collectief onderhandelen: de loonvorming en decentralisering 315
  • • Conclusie Hoofdstuk 3 317
  •  Hoofdstuk 4. De spanning tussen EU economic governance  en het recht op collectief onderhandelen 321
  • • De invloed van EU economic governance op het nationale sociale beleid en het recht op collectief onderhandelen 325
  • o België 328
  •  Sociale dialoog en collectief onderhandelen in België 328
  •  Overzicht van de semesterdocumenten 329
  •  Analyse van de interviews met de Belgische sociale partners over EU economic
  • • governance en sociale dialoog in België 366
  •  Conclusie België 386
  • o Frankrijk 395
  •  Sociale dialoog en collectief onderhandelen in Frankrijk 395
  •  Overzicht van de semesterdocumenten 398
  •  Conclusie Frankrijk en Loi Travail 403
  • o Nederland 408
  •  Sociale dialoog en collectief onderhandelen in Nederland 408
  •  Overzicht van de semesterdocumenten 410
  •  Conclusie Nederland 415
  • o Enkele specifieke voorbeelden van inmengingen door EU Economic
  • • governance op het recht op collectief onderhandelen 416
  •  Zweden 420
  •  Italië 421
  •  Spanje 424
  •  Portugal 430
  •  Griekenland 435
  • • De betrokkenheid van de sociale partners in het Europees • semester 445
  • o De implementatie van de CSR 447
  • o De herlancering van de sociale dialoog 447
  • o Evolutie van de betrokkenheid van de sociale partners in het Europees semester 449
  • o Werkelijke invloed van de sociale partners op het Europees • semester 451
  • o Voldaan aan het recht op sociale dialoog? 452
  • o Verdere stappen: de Europese Pijler van Sociale Rechten 454
  •  Principes en rechten 455
  •  Sociale scoreboard 457
  •  Juridische status en uitvoering 458
  • • Conclusie Hoofdstuk 4 461
  • • Hoofdstuk 5. Naar een nieuwe EU economic and social  governance?
  • • De rol van het Hof van Justitie 469
  • o Het bevoegdheidsprobleem 471
  •  Sociale partners als verzoekende partij 471
  •  Pringle: geen toepassing EU-Handvest inzake extreme economic governance 472
  •  Toch toepassing: de Commissie als hoedster van de verdragen 474
  •  Europees semester 476
  •  Inhoudelijke toets 477
  • o Interactie van het Hof van Justitie met het internationale recht 479  Vijf opties 479
  •  Judiciële dialoog als geschikte modus operandi 482
  • o Grotere rol voor het Hof van Justitie als mensenrechtenhof in • de toekomst? 483
  • • De rol van EU-instellingen in de EU ‘economic governance’ 487
  • o Nadruk op preventieve aanpak door de instellingen 489
  • o Vooruitgang onder de Commissie-Juncker: het recht op collectief • onderhandelen in de CSR 2017 en SCR 2018 489
  • o Decentralisering: economische en juridische tegenargumenten 493
  • o Wijzigingen in de toepassing van EU ‘economic governance’ 497
  •  Recht op collectief onderhandelen 498
  •  Recht op sociale dialoog 501
  • • Network governance als potentiële oplossing voor het externe • coherentieprobleem 503
  •  Conclusie Hoofdstuk 5 509
  • • Conclusies en aanbevelingen 513
  • • Conclusies 515
  • • Aanbevelingen 523
  • • Bibliografie 529
  • • Boeken 531
  • • Bijdragen in boeken 539
  • • Tijdschriften 549
  • • Overige (onderzoek, papers, studies, rapporten …) 567
  • • Lijst van gebruikte afkortingen 577

Paginanummer

Nieuwe zoekopdracht

Generic filters
Uitleenbaar
Ja
Nee
Jaartal
Filter by Type
Monografie
Reeks
Tijdschrift