Inhoudstabel:

  • ALGEMENE INHOUD
  • Vooraf V
  • Wat is nieuw in editie 2023? VII
  • Over de auteurs IX
  • DEEL I BESTUURLIJKE ORGANISATIE 1
  • INLEIDING 3
  • HOOFDSTUK 1 BEVOEGDHEDEN 5
  • 1. Schema: de bevoegdhedenstructuur 5
  • 2. Het Vlaamse Gewest 5
  • 3. De provincies 5
  • 4. De gemeenten 6
  • HOOFDSTUK 2 DIENSTEN EN INSTELLINGEN I.V.M. DE RUIMTELIJKE ORDENING 7
  • 1. Schema: diensten en instellingen i.v.m. ruimtelijke ordening 7
  • 2. De minister en haar kabinet 7
  • 3. De Strategische Adviesraad Ruimtelijke Ordening en Onroerend Erfgoed (SARO) 8
  • 3.1. Samenstelling 8
  • 3.2. Taak 9
  • 4. De Beleidsraad 10
  • 5. Het beleidsdomein Omgeving 10
  • 5.1. Het Departement Omgeving 10
  • 6. De gewestelijk stedenbouwkundig inspecteur 13
  • 6.1. Aanstelling 13
  • 6.2. Taak 13
  • 7. De omgevingsambtenaren 13
  • 7.1. De gewestelijke omgevingsambtenaar 13
  • 7.1.1. Aanstelling 14
  • 7.1.2. Taak 15
  • 7.2. De provinciale omgevingsambtenaar 15
  • 7.2.1. Aanstelling 15
  • 7.2.2. Taak 16
  • 7.3. De gemeentelijke omgevingsambtenaar 16
  • 7.3.1. Aanstelling 16
  • 7.3.2. Taak 17
  • 8. De omgevingsvergunningscommissies 18
  • 9. Adviesorganen 19
  • 9.1. PROCORO 19
  • 9.1.1. Samenstelling 19
  • 9.1.2. Decretale opdracht 20
  • 9.2. GECORO 21
  • 9.2.1. Samenstelling 21
  • 9.2.2. Decretale opdracht 22
  • 9.3. De Hoge Raad voor de Handhavingsuitvoering 23
  • 10. De deputaties 23
  • 11. Raad voor Vergunningsbetwistingen 24
 
  • DEEL II SOORTEN PLANNEN EN HUN ONDERLINGE VERHOUDINGEN 25
  • HOOFDSTUK 1 RUIMTELIJKE BELEIDSPLANNEN 27
  • 1. Vooraf 27
  • 2. Begrip 27
  • 3. Soorten 27
  • HOOFDSTUK 2 RUIMTELIJKE UITVOERINGSPLANNEN 29
  • 1. Vooraf 29
  • 2. Begrip 29
  • 3. Soorten 30
  • HOOFDSTUK 3 VAN PLANNEN VAN AANLEG NAAR RUIMTELIJKE UITVOERINGSPLANNEN 31
  • 1. Definitie 31
  • 2. Soorten 31
  • 2.1. Soorten plannen van aanleg 31
  • 2.2. Soorten ruimtelijke uitvoeringsplannen 33
  • 2.3. Van plannen van aanleg naar ruimtelijke uitvoeringsplannen: overgangsregeling 33
 
  • HOOFDSTUK 4 VERHOUDINGEN TUSSEN RUIMTELIJKE BELEIDSPLANNEN, PLANNEN VAN AANLEG EN RUIMTELIJKE UITVOERINGSPLANNEN 37
  • 1. Principe van de hiërarchie 37
  • 1.1. Hiërarchie van de beleidsplannen onderling 37
  • 1.2. Hiërarchie van de structuurplannen/beleidsplannen en de plannen van aanleg/ruimtelijke uitvoeringsplannen 37
  • 1.3. Hiërarchie van de plannen van aanleg onderling 38
  • 1.3.1. Principe 38
  • 1.3.2. Gevolgen 39
  • 1.4. Hiërarchie van de ruimtelijke uitvoeringsplannen onderling 40
  • Inhoud – 2 ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 – WOLTERS KLUWER ALGEMENE INHOUD 2. Principe van de subsidiariteit 41
  • 3. Uitzonderingen op het principe van de hiërarchie 42
  • 3.1. Uitzonderingen op de hiërarchie tussen de ruimtelijke beleidsplannen en de plannen van aanleg/ruimtelijke uitvoeringsplannen 42
  • 3.2. Uitzondering op de hiërarchie van de plannen van aanleg onderling 42
  • 3.2.1. Eerste voorwaarde 43
  • 3.2.2. Tweede voorwaarde 43
  • 3.2.3. Derde voorwaarde 44
  • 3.2.4. Gevallen waarin een afwijking volgens de Raad van State niet kon (cfr. de derde voorwaarde) 45
  • 3.2.5. Artikel 7.4.4, § 2 VCRO 45
  • 4. Sancties 46
  • 4.1. Wanneer een lager ruimtelijk structuurplan/beleidsplan niet op wettige wijze afwijkt van een hoger ruimtelijk structuurplan/ beleidsplan 46
  • 4.1.1. Schorsing en/of annulatie bij de Raad van State 46
  • 4.1.2. Buitentoepassingverklaring 46
  • 4.1.3. Schadevergoeding 47
  • 4.2. Wanneer een omgevingsvergunning in strijd is met een goedgekeurd ruimtelijk structuurplan/beleidsplan 47
  • 4.3. Wanneer een ruimtelijk uitvoeringsplan/plan van aanleg niet op wettige wijze afwijkt van een ruimtelijk structuurplan/beleidsplan 47
  • 4.3.1. Schorsing en/of annulatie bij de Raad van State 47
  • 4.3.2. Buitentoepassingverklaring 47
  • 4.3.3. Schadevergoeding 48
  • 4.3.4. Schorsings- en vernietigingsmogelijkheid van de Vlaamse Regering in het kader van de vaststelling van een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan 48
  • 4.3.5. Schorsings- en vernietigingsmogelijkheid van de Vlaamse Regering en schorsingsmogelijkheid van de deputatie in het kader van de vaststelling van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 48
  • 4.4. Wanneer een omgevingsvergunning in strijd is met een goedgekeurd ruimtelijk uitvoeringsplan/plan van aanleg 49
  • 4.5. Wanneer een lager ruimtelijk uitvoeringsplan of plan van aanleg niet op wettige wijze afwijkt van een hoger ruimtelijk uitvoeringsplan of plan van aanleg 49
  • 4.5.1. Schorsing en/of annulatie 49
  • 4.5.2. Buitentoepassingverklaring 49
  • 4.5.3. Schadevergoeding 50
  • 4.5.4. Schorsings- en vernietigingsmogelijkheid van de Vlaamse Regering in het kader van de vaststelling van een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan 50
  • 4.5.5. Schorsings- en vernietigingsmogelijkheid van de Vlaamse Regering en schorsingsmogelijkheid van de deputatie in het kader van de vaststelling van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 50
  • WOLTERS KLUWER – ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 Inhoud – 3 ALGEMENE INHOUD
  • HOOFDSTUK 5 COMPLEXE PROJECTEN 51
  • 1. Inleiding en situering 51
  • 2. Besluitvormingsprocedure 52
  • 2.1. De verkenningsfase en de startbeslissing 53
  • 2.2. De onderzoeksfase en het voorkeursbesluit 54
  • 2.2.1. De alternatievenonderzoeksnota – De raadpleging van het publiek en een adviesverlening over de alternatievenonderzoeksnota – De beslissing van de dienst bevoegd voor milieueffectrapportage over de reikwijdte en het detailleringsniveau van het MER 55
  • 2.2.2. Het geïntegreerd effectenonderzoek – De adviesverlening over het voorontwerp van voorkeursbesluit – De adviesvergadering 56
  • 2.2.3. Het ontwerp van voorkeursbesluit 57
  • 2.2.4. Het openbaar onderzoek – De beslissing van de dienst bevoegd voor milieueffectrapportage over de goed- of afkeuring van het MER 58
  • 2.2.5. Het voorkeursbesluit 60
  • 2.2.6. De bekendmaking en inwerkingtreding van het voorkeursbesluit 60
  • 2.3. De uitwerkingsfase en het projectbesluit 60
  • 2.3.1. De projectonderzoeksnota – Een adviesverlening over de projectonderzoeksnota – De beslissing van de dienst bevoegd voor milieueffectrapportage over de reikwijdte en het detailleringsniveau van het MER 61
  • 2.3.2. Het geïntegreerd effectenonderzoek – De adviesverlening over het voorontwerp van projectbesluit – De adviesvergadering 61
  • 2.3.3. Het ontwerp van projectbesluit 62
  • 2.3.4. Het openbaar onderzoek – De beslissing van de dienst bevoegd voor milieueffectrapportage over de goed- of afkeuring van het MER 62
  • 2.3.5. Het projectbesluit 64
  • 2.3.6. De bekendmaking en inwerkingtreding van het projectbesluit 64
  • 3. De doorwerking van het voorkeursbesluit en het projectbesluit 65 3.1. De rechtsgevolgen 65
  • 3.1.1. Bouwverbod of bouwbeperkingen 65
  • 3.1.2. Weigering van een vergunning, machtiging of toestemming 65
  • 3.1.3. Vaststellingen en onderzoeken 65
  • 3.1.4. Onteigening 65
  • 3.1.5. Rooilijnplan 65
  • 3.1.6. Herverkaveling uit kracht van wet met planologische ruil 66
  • 3.1.7. Recht van voorkoop 66
  • 3.1.8. Beschermingsbesluiten 67
  • 3.1.9. Verval van rechtswege en de mogelijkheid tot verlenging 67
  • 3.2. De doorwerking van het projectbesluit 67
  • 3.2.1. Een herkenbaar onderdeel dat geldt als ruimtelijk uitvoeringsplan 67
  • Inhoud – 4 ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 – WOLTERS KLUWER ALGEMENE INHOUD 3.2.2. Melding 68
  • 3.2.3. Omgevingsvergunning 68
  • 3.2.4. Diverse beslissingen 68
  • 4. De uitvoeringsfase en monitoring 68
  • 5. Het verval van het voorkeursbesluit en van het projectbesluit 69
  • 5.1. Het verval van het voorkeursbesluit 69
  • 5.2. Het verval van het projectbesluit 69
  • 6. Beroep 69
  • 7. Het decreet complexe projecten doet geen afbreuk aan bepaalde handhavingsbepalingen 70
  • 8. Enkele overgangs- en slotbepalingen 70
 
  • DEEL III VAN RUIMTELIJKE STRUCTUURPLANNEN NAAR RUIMTELIJKE BELEIDSPLANNEN 71
  • HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN 73
  • 1. Definitie en doel 73
  • 2. Algemeen 74
  • 2.1. Drie planningsniveaus 74
  • 2.2. Doorwerking en onderlinge verhouding van de onderdelen van een beleidsplan 75
  • 3. Ruimtelijke planners 75
  • 4. Ondersteuning door de Vlaamse Regering 75
 
  • HOOFDSTUK 2 BELEIDSPLAN RUIMTE VLAANDEREN (FORMELE REGELING) 77
  • 1. Procesinformatie 77
  • 2. Overleg, informeren en raadplegen 78
  • 2.1. Informeren en raadplegen van de adviesraden 78
  • 2.2. Informeren van en overleg met de provincie- en gemeentebesturen 79
  • 2.3. Informeren en raadplegen van het publiek 79
  • 3. Voorlopige vaststelling 80
  • 4. Openbaar onderzoek en informatie- en inspraakvergadering 80
  • 5. Advies verschillende instanties 81
  • 6. Standpunt van het Vlaams Parlement en de strategische adviesraad 81
  • 7. Definitieve vaststelling door de Vlaamse Regering 82
  • 8. Bekrachtiging door het Vlaams Parlement 82
  • 9. Bekendmaking en inwerkingtreding 82
  • 10. Herziening 83
  • WOLTERS KLUWER – ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 Inhoud – 5 ALGEMENE INHOUD
  • 11. Omschrijving of aanduiding van onderdelen van provinciale of gemeentelijke beleidskaders of ruimtelijke structuurplannen die niet langer geldig zijn 83
  • 12. Opheffing van een of meer beleidskaders 83
 
  • HOOFDSTUK 3 PROVINCIAAL BELEIDSPLAN RUIMTE (FORMELE REGELING) 85
  • 1. Procesinformatie 85
  • 2. Overleg, informeren en raadplegen 86
  • 2.1. Informeren en raadplegen van de PROCORO 86
  • 2.2. Informeren van en overleg met het departement en de gemeentebesturen 86
  • 2.3. Informeren en raadplegen van het publiek 87
  • 3. Voorlopige vaststelling 87
  • 4. Openbaar onderzoek en informatie- en inspraakvergadering 87
  • 5. Advies verschillende instanties 87
  • 6. Standpunt van de PROCORO 88
  • 7. Definitieve vaststelling door de provincieraad 88
  • 8. Voorbehoud Vlaamse Regering 88
  • 9. Bekendmaking en inwerkingtreding 89
  • 10. Herziening 89
  • 11. Omschrijving of aanduiding van onderdelen van gemeentelijke beleidskaders of ruimtelijke structuurplannen die niet langer geldig zijn 89
  • 12. Opheffing van een of meer beleidskaders 90
  • HOOFDSTUK 4 GEMEENTELIJK BELEIDSPLAN RUIMTE (FORMELE REGELING) 91
  • 1. Procesinformatie 91
  • 2. Overleg, informeren en raadplegen 91
  • 2.1. Informeren en raadplegen van de GECORO 91
  • 2.2. Informeren van en overleg met het departement, de deputatie en de colleges van burgemeester en schepenen van de aangrenzende gemeenten 92
  • 2.3. Informeren en raadplegen van het publiek 93
  • 3. Voorlopige vaststelling 93
  • 4. Openbaar onderzoek en informatie- en inspraakvergadering 93
  • 5. Advies verschillende instanties 93
  • 6. Standpunt van de GECORO 94
  • 7. Definitieve vaststelling door de gemeenteraad 94
  • Inhoud – 6 ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 – WOLTERS KLUWER ALGEMENE INHOUD
  • 8. Voorbehoud Vlaamse Regering of deputatie 94
  • 9. Bekendmaking en inwerkingtreding 95
  • 10. Herziening 95
  • 11. Opheffing van een of meer beleidskaders 95
 
  • HOOFDSTUK 5 INTERGEMEENTELIJKE RUIMTELIJKE BELEIDSPLANNING 97 1. Intergemeentelijk beleidsplan ruimte 97
  • 1.1. Opmaak of herziening van een intergemeentelijk beleidsplan ruimte 97
  • 1.2. Aanvullen van een intergemeentelijk beleidsplan ruimte met een of meer beleidskaders die alleen voor individuele gemeente gelden 97
  • 1.3. Herzien of opheffen voor de individuele gemeente van beleidskaders die behoren tot het intergemeentelijk beleidsplan ruimte 98
  • 1.4. Herzien voor de individuele gemeente van de strategische visie en een of meer beleidskaders die behoren tot het intergemeentelijk beleidsplan ruimte 98
  • 2. Intergemeentelijke Strategische Visie 98
  • 3. Intergemeentelijke beleidskaders 99
  • 3.1. Opmaak of herziening van een intergemeentelijk beleidskader 99
  • 3.2. Individueel of samen opheffen van een intergemeentelijk beleidskader 99
 
  • HOOFDSTUK 6 OVERGANGSBEPALINGEN 101
  • 1. Beleidsplannen: voorbereiding van de vaststelling van het beleidsplan gestart vóór 5 mei 2018 101
  • 2. Algemene en bijzondere plannen van aanleg 101
  • 3. Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen 102
  • 4. Provinciale structuurplanning 103
  • 5. Gemeentelijke structuurplanning 104
 
  • DEEL IV PLANNEN VAN AANLEG 105
  • HOOFDSTUK 1 ALGEMEEN 107
  • 1. Definitie 107
  • 2. Soorten plannen 107
  • 3. Overgang van plannen van aanleg naar ruimtelijke uitvoeringsplannen 107
  • 4. Verhouding tussen de structuurplannen en de plannen van aanleg 107
  • 5. Uitzonderingen op de hiërarchie tussen de ruimtelijke structuurplannen en de plannen van aanleg 107
  • 6. Hiërarchie van de plannen van aanleg onderling 107
  • WOLTERS KLUWER – ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 Inhoud – 7
  • ALGEMENE INHOUD 7. Uitzonderingen op de hiërarchie van de plannen van aanleg onderling 108
  • 8. Sancties 108
  • 9. Verwezenlijking van de plannen van aanleg 108
 
  • HOOFDSTUK 2 DE GEWESTPLANNEN 109
  • 1. Inhoudelijke regeling: de bestemmingsvoorschriften 109
  • 1.1. Inleiding 109
  • 1.2. De woongebieden 111
  • 1.2.1. De woongebieden 111
  • 1.2.2. De woonuitbreidingsgebieden 121
  • 1.2.3. Nadere aanwijzingen betreffende de woongebieden 126
  • 1.3. De industriegebieden 133
  • 1.3.1. Algemeen 133
  • 1.3.2. De bufferzone 133
  • 1.3.3. De huisvesting van het bewakingspersoneel 135
  • 1.3.4. De complementaire dienstverlenende bedrijven 136
  • 1.3.5. Nadere aanwijzingen voor de industriegebieden 137
  • 1.4. De dienstverleningsgebieden 140
  • 1.5. Het landelijk gebied 140
  • 1.6. De agrarische gebieden 141
  • 1.6.1. De voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen en de leefbaarheid 142
  • 1.6.2. De woning van de exploitanten en verblijfsgelegenheid 145
  • 1.6.3. Schuilhokken voor dieren 147
  • 1.6.4. Para-agrarische bedrijven 149
  • 1.6.5. De afstandsregel 155
  • 1.6.6. Overschakeling naar bosgebied 156
  • 1.7. De bosgebieden 156
  • 1.7.1. Algemeen 156
  • 1.7.2. De bosgebieden zijn bestemd voor het bosbedrijf 157
  • 1.7.3. De gebouwen noodzakelijk voor de exploitatie en het toezicht op de bossen 157
  • 1.7.4. Jagers- en vissershutten 158
  • 1.7.5. Werken en handelingen vereist voor het bosbedrijf 158
  • 1.8. De groengebieden 159
  • 1.9. De parkgebieden 161
  • 1.10. De bufferzones 162
  • 1.11. Nadere aanwijzingen voor het landelijk gebied 163
  • 1.11.1. Landschappelijk waardevol gebied 163
  • 1.11.2. Landelijk gebied met toeristische waarde 168
  • 1.12. De recreatiegebieden 168
  • 1.13. De gebieden bestemd voor een ander grondgebruik 170
  • 1.13.1. Algemeen 170
  • 1.13.2. De gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen 171
  • 1.13.3. De ontginningsgebieden 173
  • 1.13.4. De eigen gebieden van sommige gewestplannen 175
  • Inhoud – 8 ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 – WOLTERS KLUWER ALGEMENE INHOUD 1.14. Algemene nadere aanwijzingen 175
  • 1.14.1. De uitbreidingen van ontginningsgebieden 176
  • 1.14.2. De waterwinningsgebieden 176
  • 1.14.3. De reservatie- en erfdienstbaarheidsgebieden 176
  • 1.14.4. De renovatiegebieden 177
  • 1.14.5. De overstromingsgebieden 177
  • 1.14.6. De eigen gebieden van sommige gewestplannen 177
  • HOOFDSTUK 3 GEMEENTELIJKE PLANNEN VAN AANLEG 179
  • 1. Begrip – Situering 179
  • 2. Overgangsbepalingen VCRO 180
  • 2.1. Geen nieuwe procedures tot opmaak of herziening na definitieve vaststelling en goedkeuring van eerste gemeentelijk ruimtelijk structuurplan 181
  • 2.2. Verordenende kracht van de voorschriften blijft behouden tot zij worden vervangen 181
  • 2.3. Definitieve aanname van B.P.A.’s kon tot 31 december 2011 181
  • 2.4. Verhouding met de voorschriften van de ruimtelijke uitvoeringsplannen 182
  • 2.5. Herziening of opheffing van stedenbouwkundige voorschriften 182
  • 2.5.1. Draagwijdte van de mogelijkheid tot herziening of opheffing 182
  • 2.5.2. Opladen in het digitaal platform 183
  • 2.5.3. Openbaar onderzoek 183
  • 2.5.4. Adviezen 184
  • 2.5.5. Beslissing gemeenteraad en overmaken besluit aan de deputatie en het departement 184
  • 2.5.6. Schorsings- en vernietigingsmogelijkheid van de Vlaamse Regering en schorsingsmogelijkheid van de deputatie 185
  • 2.5.7. Bekendmaking 185
  • 2.5.8. Inwerkingtreding 186
  • 3. Juridische aard en draagwijdte van A.P.A.’s en B.P.A.’s 186 3.1. Verordenende kracht 186
  • 3.2. Uitzondering op de verordenende kracht 187
  • 3.2.1. Draagwijdte van de afwijkingsmogelijkheid 187
  • 3.2.2. Wat valt niet onder de afwijkingsmogelijkheid? 188
  • 3.2.3. Codextrein 189
  • 3.3. Belang voor de procedure van (toenmalige) stedenbouwkundige en verkavelingsvergunningsaanvragen 191
  • 3.4. Belang voor de vrijstelling van een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen en de meldingsplicht 191
 
  • DEEL V RUIMTELIJKE UITVOERINGSPLANNEN 193
  • HOOFDSTUK 1 ALGEMEEN 195
  • 1. Begrip 195
  • 2. Verordenende kracht 197
  • WOLTERS KLUWER – ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 Inhoud – 9 ALGEMENE INHOUD 3. Compenserende waarborgen 200
  • 4. Verwezenlijking 200
 
  • HOOFDSTUK 2 GEMEENSCHAPPELIJKE KENMERKEN VAN DE RUIMTELIJKE UITVOERINGSPLANNEN 203
  • 1. Het planteam 203
  • 1.1. De ontwerper van een ruimtelijk uitvoeringsplan: het planteam 203
  • 1.2. De ruimtelijke planner 203
  • 2. Decretale inhoud 204
  • 2.1. Materiële inhoud 204
  • 2.2. Decretale inhoud 204
  • 2.2.1. Verplichte onderdelen 204
  • 2.2.2. Facultatieve inhoud 218
  • 3. Opheffing van strijdige regels 222
 
  • HOOFDSTUK 3 VASTSTELLINGSPROCEDURE 223
  • 1. Algemeen 223
  • 1.1. Planningsniveaus 223
  • 1.2. Geïntegreerd planningsproces 223
  • 1.2.1. Begrip 223
  • 1.2.2. Procesnota 224
  • 1.2.3. Startnota 224
  • 1.2.4. Scopingnota 225
  • 1.2.5. Terbeschikkingstelling van documenten en het digitale platform 226
  • 2. De vaststelling van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 227
  • 2.1. Startnota en scopingnota 227
  • 2.1.1. Doelstelling 227
  • 2.1.2. Werkwijze 227
  • 2.2. Voorontwerp en facultatieve plenaire vergadering 228
  • 2.3. Voorlopige vaststelling van het ontwerp 229
  • 2.4. Openbaar onderzoek 230
  • 2.4.1. Aankondiging van het openbaar onderzoek 230
  • 2.4.2. Uitvoering van het openbaar onderzoek 231
  • 2.5. Advies van de gemeenteraad en de provincieraad 232
  • 2.6. Definitieve vaststelling 232
  • 2.6.1. Beoordeling kwaliteit van het planmilieueffectrapport respectievelijk ruimtelijk veiligheidsrapport 232
  • 2.6.2. Termijn voor de definitieve vaststelling 233
  • 2.6.3. Wijzigingen ten opzichte van het voorlopig vastgesteld plan 233
  • 2.6.4. Verval van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 234
  • 2.7. Bekendmaking en inwerkingtreding 234
  • 3. De vaststelling van een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan 235
  • 3.1. Startnota en scopingnota 235
  • 3.1.1. Doelstelling 235
  • 3.1.2. Werkwijze: de taken van de deputatie 235
  • 3.1.3. Toekenning van subsidies 236
  • Inhoud – 10 ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 – WOLTERS KLUWER ALGEMENE INHOUD
  • 3.2. Voorontwerp en facultatieve plenaire vergadering 236
  • 3.3. Voorlopige vaststelling 237
  • 3.4. Het openbaar onderzoek 237
  • 3.4.1. Aankondiging van het openbaar onderzoek 237
  • 3.4.2. Uitvoering van het openbaar onderzoek 237
  • 3.5. Adviezen 238
  • 3.5.1. Advies aan de PROCORO 238
  • 3.5.2. Advies van de PROCORO 238
  • 3.6. Definitieve vaststelling 238
  • 3.7. Schorsings- en vernietigingsmogelijkheid van de Vlaamse Regering 239
  • 3.8. Bekendmaking en inwerkingtreding 240
  • 4. De vaststelling van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 240
  • 4.1. Startnota en scopingnota 240
  • 4.1.1. Doelstelling 240
  • 4.1.2. Werkwijze: de taken van het college van burgemeester en schepenen 241
  • 4.1.3. Aanvraag voor subsidies 242
  • 4.2. Voorontwerp en facultatieve plenaire vergadering 242
  • 4.3. Voorlopige vaststelling 243
  • 4.4. Openbaar onderzoek 243
  • 4.4.1. Aankondiging van het openbaar onderzoek 243
  • 4.4.2. Uitvoering van het openbaar onderzoek 244
  • 4.5. Adviezen 244
  • 4.5.1. Adviezen aan de GECORO 244
  • 4.5.2. Advies van de GECORO 245
  • 4.6. Beoordeling kwaliteit van het planmilieueffectrapport respectievelijk ruimtelijk veiligheidsrapport en definitieve vaststelling 245
  • 4.7. Schorsings- en vernietigingsmogelijkheid van de Vlaamse Regering en schorsingsmogelijkheid van de deputatie 246
  • 4.8. Bekendmaking 248
  • 4.9. Inwerkingtreding 248
  • 4.10. Herziening of opheffing van stedenbouwkundige voorschriften van gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen 249
 
  • DEEL VI PLANSCHADE EN PLANBATENHEFFING 251
  • HOOFDSTUK 1 PLANSCHADE 253
  • 1. Algemeen 253
  • 1.1. Begrip 253
  • 1.2. Overgangsregeling 254
  • 1.3. Kenbaarheid 254
  • 2. Recht op vergoeding 255
  • 2.1. Een in werking getreden definitief ruimtelijk uitvoeringsplan 256
  • 2.2. Het perceel komt niet meer in aanmerking voor een vergunning om te bouwen of te verkavelen 256
  • 2.3. De vier bijkomende criteria 257
  • 2.4. Uitzonderingen 259
  • WOLTERS KLUWER – ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 Inhoud – 11 ALGEMENE INHOUD 3. Berekening van de schadevergoeding 259
  • 3.1. De waardevermindering 260
  • 3.2. De waarde van het goed op het ogenblik van verwerving 260
  • 3.3. De waarde van het goed op het ogenblik van het ontstaan van het recht 261
  • 3.4. De 80 %-regel 261
  • 3.5. De betaling van intrest 262
  • 3.6. Het Instrumentendecreet 262
  • 4. Weigering of vermindering van de vergoeding 262
  • 5. Ontstaan van het recht op schadevergoeding – ‘Startfeit’ 263
  • 6. Herstel van de oorspronkelijke bestemming – “Recht op inkeer” 264
  • 7. Recht tot terugkoop/aankoop 265
  • 7.1. Op verzoek van de overheid 265
  • 7.2. Op verzoek van de eigenaar 265
  • 8. Schuldenaar van de vergoeding 266
  • 9. Procedure 266
  • 10. Verval van het recht op schadevergoeding 267
  • 11. Enkele andere vergoedingsmogelijkheden 267
  • 11.1. Artikel 1382 BW 267
  • 11.2. Kapitaalschadecompensatie – Gebruikerscompensatie – Compensatie inzake beschermingsvoorschriften 268
  • 11.3. Quasi-onteigening 268
  • 11.4. Beginsel van de gelijkheid van de burger voor openbare lasten 269
 
  • HOOFDSTUK 2 PLANBATENHEFFING 271
  • 1. Aard van de heffing 271
  • 2. Grondslag 272
  • 2.1. Algemeen 272
  • 2.2. Uitzonderingen, vrijstellingen en opschorting 273
  • 2.2.1. Uitzonderingen 273
  • 2.2.2. Vrijstellingen 274
  • 2.2.3. Opschorting van de planbatenheffing 275
  • 3. Heffingsplichtige 276
  • 4. Berekening en inning 276
  • 4.1. De vermoede meerwaarde 276
  • 4.2. Inkohiering en invordering 278
  • 4.3. Betalingstermijn en bezwarenregeling 280
  • 4.3.1. Tijdstip van betaling 280
  • 4.3.2. Bonificatie 280
  • 4.3.3. Bezwaarmogelijkheid 281
  • 4.4. Planbatenfonds en toewijzing 281
  • Inhoud – 12 ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 – WOLTERS KLUWER ALGEMENE INHOUD
 
  • DEEL VII RECHT VAN VOORKOOP, ONTEIGENING EN AANKOOPPLICHT 283 HOOFDSTUK 1 RECHT VAN VOORKOOP 285
  • 1. Begrip – Situering 285
  • 2. Toepassingsgebied 286
  • 2.1. De verkoop 286
  • 2.2. Op welke onroerende goederen heeft het voorkooprecht betrekking? 287
  • 2.3. Vanaf welk ogenblik heeft het voorkooprecht uitwerking? 288
  • 2.4. Wie zijn de begunstigden van het voorkooprecht? 289
  • 3. Uitzonderingen 290
  • 3.1. Uitzonderingen op grond van artikel 8 Harmoniseringsdecreet 290
  • 3.2. Uitzonderingen op grond van artikel 2.4.2 VCRO 290
  • 3.3. Overige uitzonderingen 291
  • 4. Duur en verval van het voorkooprecht 291
  • 5. Procedurele aspecten 291
  • 5.1. Het e-voorkooploket 291
  • 5.2. Openbare verkoop 292
  • 5.2.1. Algemene bepalingen 292
  • 5.2.2. De fysieke openbare verkoop 293
  • 5.2.3. De gedematerialiseerde openbare verkoop 294
  • 5.3. Verkoop uit de hand 294
  • 5.4. Quid in geval het voorkooprecht niet wordt uitgeoefend? 296
  • 5.5. Quid in geval de koper valt onder de uitzonderingen? 296
  • 5.6. Berekening van de termijnen 296
  • 5.7. Rechterlijk toezicht op de beslissing tot uitoefening van het voorkooprecht 296
  • 6. Sanctieregeling 297
  • 7. Samenloop 298
  • 7.1. Interne samenloop 298
  • 7.2. Externe samenloop 298
  • 8. Vlaamse Grondenbank 299
  • 8.1. Taken 299
  • 8.2. Uitoefening van het recht van voorkoop 299
 
  • HOOFDSTUK 2 ONTEIGENING 303
  • 1. Grondslag – Algemene beginselen 303
  • 1.1. De VCRO 303
  • 1.2. Het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 304
  • 2. Wie kan tot onteigenen overgaan? 305
  • 2.1. Onteigenende instanties 305
  • 2.1.1. De VCRO 305
  • 2.1.2. Het Vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 306
  • 2.2. Eigenaars – Zelfrealisatie 306
  • 2.2.1. De VCRO 306
  • 2.2.2. Het Vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 307
  • WOLTERS KLUWER – ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 Inhoud – 13 ALGEMENE INHOUD
  • 3. Het onteigeningsplan 309
  • 3.1. De VCRO 309
  • 3.1.1. Algemeen 309
  • 3.1.2. Opmaak gelijktijdig met het ruimtelijk uitvoeringsplan 310
  • 3.1.3. Opmaak na het ruimtelijk uitvoeringsplan 311
  • 3.1.4. Bekendmaking 311
  • 3.2. Het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 311
  • 4. Aankoopcomités 313
  • 5. De onteigeningsvergoeding 314
  • 5.1. De VCRO 314
  • 5.1.1. De planologische neutraliteit 314
  • 5.1.2. Werken of verandering zonder vergunning of in strijd met de voorschriften van een plan van aanleg of een ruimtelijk uitvoeringsplan 317
  • 5.1.3. Opeenvolgende onteigeningen 318
  • 5.2. Het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 318
  • 6. De onteigeningsprocedure 319
  • 6.1. De VCRO 319
  • 6.2. Het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 321
  • 6.2.1. Algemeen 321
  • 6.2.2. De bestuurlijke fase 322
  • 6.2.3. De gerechtelijke fase 324
  • 7. Duur en verval van de termijn waarbinnen tot onteigening kan worden overgegaan 325
  • 7.1. De VCRO 325
  • 7.2. Het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 326
  • 8. Subsidies en waarborg 326
 
  • HOOFDSTUK 3 AANKOOPPLICHT 329
  • DEEL VIII VERORDENINGEN 333
  • HOOFDSTUK 1 DE STEDENBOUWKUNDIGE VERORDENING 335
  • 1. Inleiding 335
  • 2. De inhoud 335
  • 3. De vaststelling 340
  • 3.1. Het gewestelijk niveau 340
  • 3.2. Het provinciaal niveau 341
  • 3.3. Het gemeentelijk niveau 343
  • 4. De afstemming 345
  • 5. De impact op de ruimtelijke uitvoeringsplannen 346
  • 6. De afdwingbaarheid 346
  • 7. De bijkomende vergunningsplicht 347
  • Inhoud – 14 ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 – WOLTERS KLUWER ALGEMENE INHOUD
  • 8. Bestaande gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen 347
  • 9. Bestaande provinciale stedenbouwkundige verordeningen 349
  • 10. De lijst van de recente gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen 349
 
  • DEEL IX OMGEVINGSVERGUNNING – PROCEDURES 351
  • HOOFDSTUK 1 DE VERGUNNINGSPROCEDURE 353
  • 1. Vooraf 353
  • 2. Toepassingsgebied 354
  • 3. Bevoegde overheid 355
  • 3.1. Algemeen 355
  • 3.2. Vergunningverlenende overheid in eerste aanleg 355
  • 3.2.1. De Vlaamse Regering en de gewestelijke omgevingsambtenaar 355
  • 3.2.2. De deputatie 356
  • 3.2.3. Het college van burgemeester en schepenen 357
  • 3.2.4. Veranderingen aan een bestaand project 358
  • 3.3. Vergunningverlenende overheid in graad van administratief beroep 358
  • 4. Soorten vergunningsprocedures 359
  • 5. De vergunningsprocedure in eerste aanleg 360
  • 5.1. De gewone vergunningsprocedure 360
  • 5.1.1. Indienen van de aanvraag 360
  • 5.1.2. Onderzoek van de ontvankelijkheid en de volledigheid 361
  • 5.1.3. Onderzoek van het project 364
  • 5.1.4. Wijzigen van de vergunningsaanvraag 367
  • 5.1.5. Project-milieueffectenrapportage en omgevingsveiligheidsrapportage 368
  • 5.1.6. Beslissing van de gemeenteraad over de zaak van de wegen 369
  • 5.1.7. Beslissing over de vergunningsaanvraag 369
  • 5.1.8. Bekendmaking en uitvoerbaarheid 371
  • 5.2. De vereenvoudigde vergunningsprocedure 373
  • 5.2.1. Projecten waarvoor de vereenvoudigde procedure van toepassing is 373
  • 5.2.2. Indienen van de aanvraag 377
  • 5.2.3. Onderzoek van de ontvankelijkheid en de volledigheid 378
  • 5.2.4. Onderzoek van het project 378
  • 5.2.5. Beslissing over de vergunningsaanvraag 380
  • 5.2.6. Bekendmaking en uitvoerbaarheid 381
  • 5.3. Overzicht 381
  • 6. De administratieve beroepsprocedure 382
  • 6.1. Algemeen 382
  • 6.2. Wie kan administratief beroep instellen? 383
  • 6.3. Beroepstermijn 384
  • 6.4. Beroepsmogelijkheid tegen beslissingen van de gemeenteraad 384
  • 6.5. Dossiervergoeding 385
  • WOLTERS KLUWER – ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 Inhoud – 15 ALGEMENE INHOUD
  • 6.6. De gewone beroepsprocedure 385
  • 6.6.1. Het beroepsschrift 385
  • 6.6.2. Onderzoek van de ontvankelijkheid en volledigheid 387
  • 6.6.3. Behandeling van het beroep 387
  • 6.6.4. Beslissing van het beroep 391
  • 6.6.5. Bekendmaking en uitvoerbaarheid 392
  • 6.7. De vereenvoudigde beroepsprocedure 395
  • 6.8. Overzicht 396
  • 7. De administratieve lus 396
  • 8. Openbaar onderzoek 397
  • 8.1. Termijn van het openbaar onderzoek 397
  • 8.2. Bekendmaking 398
  • 8.2.1. De aanplakking 398
  • 8.2.2. Publicatie op de website 399
  • 8.2.3. Publicatie in een dag- of een weekblad 399
  • 8.2.4. Individuele kennisgeving 399
  • 8.2.5. Terinzagelegging 400
  • 8.2.6. Informatievergadering 401
  • 8.3. Standpunten en opmerkingen 401
  • 8.4. Landsgrens- en gewestgrensoverschrijdende effecten 401
  • 8.5. Afsluiten van het openbaar onderzoek 402
  • 9. Adviezen 402
  • 9.1. De adviesinstanties vermeld in artikelen 35, 37, 38/1 en 38/3 OVB 402
  • 9.2. De inhoud van de adviezen 403
  • 9.3. De omgevingsvergunningscommissie 403
  • 9.4. Het advies van het college van burgemeester en schepenen 404
  • HOOFDSTUK 2 DE MELDINGSPROCEDURE 405
  • 1. Bevoegde overheid 405
  • 2. Meldingsprocedure 405
  • 3. Bekendmaking en uitvoerbaarheid 406
 
  • HOOFDSTUK 3 BEPALINGEN AAN ALLE VERGUNNINGEN GEMEEN 407
  • 1. Voorwaarden en lasten 407
  • 1.1. Voorwaarden 407
  • 1.1.1. Finaliteit 407
  • 1.1.2. Kenmerken van op te leggen voorwaarden 409
  • 1.1.3. Decretaal bepaalde voorwaarden 412
  • 1.1.4. Rechtsbescherming en het niet-uitvoeren van een voorwaarde 412
  • 1.2. Lasten 414
  • 1.2.1. Finaliteit 414
  • 1.2.2. Kenmerken van te verbinden lasten 414
  • 1.2.3. Soorten lasten 415
  • 1.2.4. Decretaal bepaalde lasten 416
  • 1.2.5. Gefaseerde uitvoering van een last 417
  • 1.2.6. Rechtsbescherming en het niet-uitvoeren van een last 417
  • Inhoud – 16 ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 – WOLTERS KLUWER ALGEMENE INHOUD 2. Zakelijk karakter 418
  • 2.1. Vergunning onder voorbehoud van burgerlijke rechten 418
  • 2.2. Overdracht zonder plichtplegingen 421
  • 3. Fasering 422
  • 4. Regularisatievergunningen 422
  • 4.1. Aanvraag 423
  • 4.1.1. Tijdstip 423
  • 4.1.2. Aanvraagdossier 423
  • 4.2. Beoordeling 423
  • 4.2.1. Uitgangspunt van de beoordeling 423
  • 4.2.2. Gebruikelijke beoordelingscriteria en gebruikelijke vergunningsprocedure 424
  • 4.3. Relatie met handhaving 425
  • 4.4. Geen afzonderlijke vergunningsgrond 426
  • 5. Zaak van de wegen 427
  • 5.1. Ter inleiding 427
  • 5.2. Procedureel 428
  • 5.3. Draagwijdte 432
 
  • HOOFDSTUK 4 GELDIGHEIDSDUUR EN WIJZIGBAARHEID 435
  • 1. Duur van de omgevingsvergunning 435
  • 1.1. Principe: vergunning voor onbepaalde duur 435
  • 1.2. Vergunningen voor bepaalde duur 435
  • 2. Wijzigbaarheid van de omgevingsvergunning: bijstelling of opheffing 437
  • 2.1. Inleiding 437
  • 2.2. Bijstelling van de in de omgevingsvergunning opgelegde voorwaarden 437
  • 2.3. Bijstelling van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden 439
  • 2.3.1. Bijstelling op initiatief van een eigenaar 439
  • 2.3.2. Bijstelling of opheffing door een ruimtelijk uitvoeringsplan 440
  • 2.3.3. Bijstelling of opheffing op initiatief van het college van burgemeester en schepenen 441
  • 3. Verval en afstand van de omgevingsvergunning 442
  • 3.1. Verval 442
  • 3.1.1. Inleiding 442
  • 3.1.2. Verval van de omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen 442
  • 3.1.3. Verval van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden 447
  • 3.2. Afstand 471
  • 3.2.1. Inleiding 471
  • 3.2.2. Afstand van een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen 471
  • 3.2.3. Afstand van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden 472
  • WOLTERS KLUWER – ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 Inhoud – 17
  • ALGEMENE INHOUD DEEL X OMGEVINGSVERGUNNING – MATERIEEL RECHT 475
 
  • HOOFDSTUK 1 MATERIEEL RECHT: DE OMGEVINGSVERGUNNING VOOR STEDENBOUWKUNDIGE HANDELINGEN 477
  • 1. Inleiding 477
  • 2. Stedenbouwkundige vergunningsplicht 478
  • 2.1. Algemeen 478
  • 2.2. Gehanteerde definities 479
  • 2.3. Bouwen in de ruime zin, met uitzondering van onderhoudswerken 490
  • 2.4. Ontbossen 493
  • 2.5. Hoogstammige bomen vellen 497
  • 2.6. Het reliëf van de bodem aanmerkelijk wijzigen 498
  • 2.7. Het gewoonlijk gebruik, de aanleg of de inrichting van een grond 501
  • 2.8. Het wijzigen van de hoofdfunctie van een bebouwd onroerend goed 503
  • 2.9. Het wijzigen van het aantal woongelegenheden 508
  • 2.10. Recreatieve terreinen aanleggen of wijzigen 510
  • 2.11. Een publiciteitsinrichting plaatsen of aanbrengen 510
  • 2.12. Vergunningsplichtige handelingen op basis van lokale voorschriften 510
  • 2.13. Concretisering van de stedenbouwkundige vergunningsplicht in het kader van grachten 512
  • 3. Afwijkingen van de vergunningsplicht 514
  • 3.1. Inleiding 514
  • 3.2. Onderhoudswerken 514
  • 3.3. Vrijgestelde handelingen 516
  • 3.3.1. Algemeenheden 516
  • 3.3.2. Definities 522
  • 3.3.3. Vrijgestelde handelingen 523
  • 3.4. Meldingsplichtige handelingen 560
  • 3.4.1. Algemeenheden 560
  • 3.4.2. Definities 563
  • 3.4.3. Meldingsplichtige handelingen 563
  • 3.5. Zorgwonen 569
  • 3.5.1. Algemeenheden 569
  • 3.5.2. Voorwaarden om te spreken over zorgwonen 570
  • 3.5.3. Gevallen waarin de meldingsplicht geldt 573
  • 3.5.4. Zonevreemd zorgwonen? 575
  • 3.6. Niet-vergunningsplichtige en vrijgestelde functiewijzigingen 576
  • 3.7. As-builtattest 580
  • 3.8. Vermoedens van vergunning 582
  • 3.8.1. Decretaal vermoeden van vergunning voor bepaalde bestaande constructies 582
  • 3.8.2. Praetoriaans vermoeden 592
  • 3.9. Afwijking in geval van civiele noodsituaties 595
  • 3.9.1. Eerdere civiele noodsituatie: dreigend energietekort en COVID-19 595
  • 3.9.2. Civiele noodsituatie ten gevolge van de oorlog in Oekraïne 596
  • Inhoud – 18 ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 – WOLTERS KLUWER ALGEMENE INHOUD 4. Beoordelingsgronden 598
  • 4.1. Ruimtelijke beoordelingsgronden 598
  • 4.1.1. Algemeen 598
  • 4.1.2. Stedenbouwkundige voorschriften 599
  • 4.1.3. Bepaalde verkavelingsvoorschriften 600
  • 4.1.4. Goede ruimtelijke ordening 604
  • 4.1.5. Voorlopig vastgesteld ruimtelijk uitvoeringsplan of bijzonder plan van aanleg 615
  • 4.1.6. Voorwaarden die de overeenstemming met het recht en de goede ruimtelijke ordening waarborgen 615
  • 4.2. Decretale beoordelingselementen 620
  • 4.2.1. Voldoende uitgeruste weg 620
  • 4.2.2. Bouwen of uitbreiden van een bedrijfswoning 624
  • 4.2.3. Toegankelijkheid 625
  • 4.2.4. Voorwaarden die de overeenstemming met het recht en de goede ruimtelijke ordening waarborgen 627
  • 4.3. Beoordelingselementen buiten ruimtelijke ordening 628 4.3.1. Bescheiden woonaanbod (art. 4.3.1, § 1, eerste lid, 3°, en § 3, VCRO) 628
  • 4.3.2. Integraal waterbeleid (art. 4.3.1, § 1, eerste lid, 4°, VCRO) 630
  • 4.3.3. Rooilijnen, achteruitbouwstroken of reservatiestroken (art. 4.3.1, § 1, eerste lid, 5°, en art. 4.3.8 VCRO) 633
  • 4.3.4. Bosdecreet (art. 4.3.1, § 4, VCRO) 639
  • 4.3.5. Normen uit andere beleidsvelden dan ruimtelijke ordening (art. 4.3.3 en 4.3.4 VCRO) 640
  • 5. Afwijkingen van stedenbouwkundige voorschriften 643
  • 5.1. Afwijkingsmogelijkheden 644
  • 5.1.1. Beperkte afwijkingen (art. 4.4.1 VCRO) 645
  • 5.1.2. Stabiliteitswerken (art. 4.4.2 VCRO) 652
  • 5.1.3. Afwerkingsregel (art. 4.4.3 VCRO) 653
  • 5.1.4. Sociaal-cultureel of recreatief medegebruik en tijdelijk gebruik in afwachting van de realisatie van een bestemming (art. 4.4.4 VCRO) 656
  • 5.1.5. Medegebruik inzake natuurschoon (art. 4.4.5 VCRO) 659
  • 5.1.6. Beschermde monumenten, stads- en dorpsgezichten en landschappen (art. 4.4.6 VCRO) 661
  • 5.1.7. Handelingen van algemeen belang (art. 4.4.7, 4.4.7/1 en 4.4.8 VCRO) 663
  • 5.1.8. Handelingen in industriegebied (art. 4.4.8/1 VCRO) 673
  • 5.1.9. Stallen voor weidedieren (art. 4.4.8/2 VCRO) 675
  • 5.1.10. Handelingen ressorterend onder voorschriften van een gewestplan (art. 4.4.9 VCRO) 677
  • 5.1.11. Handelingen sorterend onder voorschriften van een bijzonder plan van aanleg (“B.P.A.”) dat ouder is dan vijftien jaar (art. 4.4.9/1 VCRO) 680
  • 5.2. Basisrechten voor zonevreemde constructies 685
  • 5.2.1. Toepassingsgebied 688
  • 5.2.2. Bestaande zonevreemde constructies 693
  • 5.2.3. Recent afgebroken zonevreemde woningen of andere constructies 703
 
  • WOLTERS KLUWER – ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 Inhoud – 19 ALGEMENE INHOUD 5.2.4. Herstelwerken bij vernietiging of beschadiging door vreemde oorzaak 705
  • 5.2.5. Combinatie van aanvragen en samenlezing met de afwijkingsmogelijkheden in de VCRO 707 5.3. Zonevreemde functiewijzigingen 708
  • 5.3.1. Algemeen 708
  • 5.3.2. Toepassingsvoorwaarden 709
  • 5.3.3. Toelaatbare zonevreemde functiewijzigingen 713
  • 5.4. Planologische attesten 723
  • 5.4.1. Procedure tot aanvraag, onderzoek en beslissing 726
  • 5.4.2. (Rechts)gevolgen van een planologisch attest 733
  • 5.4.3. Geldingsduur van planologische attesten 737
  • HOOFDSTUK 2 MATERIEEL RECHT: DE OMGEVINGSVERGUNNING VOOR HET VERKAVELEN VAN GRONDEN 739
  • 1. De vergunningsplicht voor het verkavelen van gronden 739
  • 1.1. Algemeen 739
  • 1.1.2. Vergunningsplicht voor het bebouwen en verdelen van grond: een retroactief neen 741
  • 1.1.3. Vergunningsplicht en de Woningbouwwet 744
  • 1.2. Overdracht van kavels 747
  • 1.3. Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden als omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen 748
  • 1.4. Onderscheid met verdeling 748
  • 2. Aard en draagwijdte van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden 749
  • 2.1. Individuele en reglementaire akte 749
  • 2.2. Verhouding tot latere stedenbouwkundige en andere voorschriften 752
 
  • DEEL XI DE PROCEDURE BIJ DE RAAD VOOR VERGUNNINGSBETWISTINGEN 755
  • 1. Wat is de Raad voor Vergunningsbetwistingen? 755
  • 2. Indienen van een beroep 756
  • 2.1. Waartegen? 756
  • 2.1.1. Introductie 756
  • 2.1.2. Omgevingsvergunningsbeslissingen 756
  • 2.1.3. Aktenames of niet-aktenames 758
  • 2.1.4. Registratiebeslissingen 759
  • 2.1.5. Onteigeningsbeslissingen 759
  • 2.2. Door wie? 759
  • 2.2.1. Beslissingen betreffende een omgevingsvergunning en aktenames 759
  • 2.2.2. Registratiebeslissingen 766
  • 2.2.3. Onteigeningsbeslissingen 766
  • 2.3. Binnen welke termijn? 767
  • 2.3.1. Introductie 767
  • Inhoud – 20 ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 – WOLTERS KLUWER ALGEMENE INHOUD
  • 2.3.2. Beslissingen betreffende een omgevingsvergunning 767
  • 2.3.3. Registratiebeslissingen 768
  • 2.3.4. Onteigeningsbeslissingen 768
  • 2.4. Met een verzoekschrift 768
  • 2.4.1. Vormvereisten 768
  • 2.4.2. Belang 769
  • 2.4.3. Middelen 770
  • 3. Tussenkomst 772
  • 3.1. Wie? 772
  • 3.2. Met een schriftelijke uiteenzetting 773
  • 4. Rolrechten 775
  • 4.1. Bedrag 775
  • 4.2. Termijn en betaling 775
  • 4.3. Vrijstelling 776
  • 5. Procedureverloop 776
  • 5.1. Mogelijke vorderingen 776
  • 5.2. Schriftelijke procedure 777
  • 5.3. Vordering tot vernietiging 778
  • 5.3.1. Registratie van het verzoekschrift 778
  • 5.3.2. Verkorte procedures 778
  • 5.3.3. Vooronderzoek 780
  • 5.3.4. Zitting 781
  • 5.3.5. Heropening van de debatten 782
  • 5.3.6. Uitspraak 782
  • 5.4. Vordering tot schorsing 785
  • 5.4.1. Wat? 785
  • 5.4.2. Verzoekschrift 786
  • 5.4.3. Vooronderzoek schorsing 787
  • 5.4.4. Zitting 787
  • 5.4.5. Uitspraak 787
  • 5.4.6. Opheffing 789
  • 5.4.7. Voortzetting en versnelde rechtspleging 789
  • 5.5. Vordering tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid 790
  • 5.5.1. Wat? 790
  • 5.5.2. Verzoekschrift 791
  • 5.5.3. Schorsing bij voorraad 792
  • 5.5.4. Vooronderzoek schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid 793
  • 5.5.5. Zitting 794
  • 5.5.6. Uitspraak 794
  • 5.5.7. Voortzetting 794
  • 6. Tussengeschillen 795
  • 6.1. Bestuurlijke lus 795
  • 6.2. Bemiddeling 796
  • 6.3. Hervatting van het geding 796
  • 6.4. Betichting van valsheid 797
  • 6.5. Verbetering en herziening van arresten 797
  • 6.6. Geldboete wegens kennelijk onrechtmatig beroep 798
  • WOLTERS KLUWER – ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 Inhoud – 21 ALGEMENE INHOUD 7. Overige aspecten 798
  • 7.1. Getuigen, deskundigen en tolken 798
  • 7.2. Afstand van geding 798
  • 7.3. Samenvoegen 798
  • DEEL XII INFORMATIEVERPLICHTINGEN 799
  • INLEIDING 801
 
  • HOOFDSTUK 1 DE OPENBAARHEID VAN BESTUURSDOCUMENTEN 803
  • 1. Algemene krachtlijnen van de regelgeving openbaarheid van bestuursdocumenten 804
  • 1.1. Passieve openbaarheid 804
  • 1.1.1. Overheidsinstantie 805
  • 1.1.2. Bestuursdocument 805
  • 1.1.3. Aanvrager 806
  • 1.1.4. Aanvraagprocedure 806
  • 1.1.5. Uitzonderingsgronden 806
  • 1.1.6. Beroepsinstantie 808
  • 1.2. Actieve openbaarheid 808
  • 2. Openbaarheid van bestuursdocumenten in het kader van de ruimtelijke ordening 809
  • 3. Het hergebruik van overheidsinformatie 810
  • 4. Klachten en de Ombudsdienst 811
 
  • HOOFDSTUK 2 PLANNEN- EN VERGUNNINGENREGISTERS 813
  • 1. Plannenregister 813
  • 1.1. Inhoud van het plannenregister 813
  • 1.2. Opmaak en actualisering 814
  • 1.3. Kennisgeving en verantwoordelijkheid 814
  • 2. Vergunningenregister 815
  • 2.1. Inhoud van het vergunningenregister 815
  • 2.2. Opmaak en actualisering 816
  • 2.3. Kennisgeving en verantwoordelijkheid 816
  • 2.4. Belang van een opname in het vergunningenregister 816
  • 2.4.1. Op het vlak van het vermoeden van vergunning 816
  • 3. Bepaling, aan beide registers gemeen 818
  • 4. Omgevingsvergunningenregister 818
 
  • HOOFDSTUK 3 MEDEDELING VAN DOCUMENTEN EN INFORMATIEVERPLICHTINGEN 821 1. Informatieplichten van de instrumenterende ambtenaar 821
  • 1.1. Instrumenterende ambtenaar 821
  • 1.2. Informatieplichten 821
  • 1.3. Informatiebronnen 825
  • 1.4. Sancties bij niet-naleving van de informatieplichten 826
  • Inhoud – 22 ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 – WOLTERS KLUWER ALGEMENE INHOUD
  • 2. Informatieplicht met betrekking tot overeenkomsten 826
  • 2.1. Informatieplichten 826
  • 2.2. Sancties bij niet-naleving van de informatieplichten 827
  • 3. Informatieplicht met betrekking tot publiciteit 827
  • 3.1. Informatieplichten 827
  • 3.2. Sancties bij niet-naleving van de informatieplichten 828
  • 4. Behoorlijke informatieplicht van de overheid 828
  • 5. Checklist informatieverplichtingen 829
 
  • HOOFDSTUK 4 STEDENBOUWKUNDIG UITTREKSEL, STEDENBOUWKUNDIG ATTEST EN PROJECTVERGADERING 831
  • 1. Het stedenbouwkundig uittreksel 831
  • 2. Het stedenbouwkundig attest 832
  • 2.1. Begrip 832
  • 2.2. De aanvraag van een stedenbouwkundig attest 832
  • 2.2.1. De aanvrager 833
  • 2.2.2. De aanvraagprocedure 833
  • 2.2.3. De termijn 834
  • 2.3. De rechtskracht van een stedenbouwkundig attest 834
  • 2.4. Overgangsbepalingen 835
  • 3. De projectvergadering 835
  • 3.1. Initiatief tot projectvergadering 836
  • 3.2. Verloop van de projectvergadering 837
 
  • HOOFDSTUK 5 ENKELE SPECIFIEKE INFORMATIEMAATREGELEN 839
  • 1. Register van de onbebouwde percelen 839
  • 1.1. Begrip 839
  • 1.2. Opmaak 840
  • 1.3. Openbaarheid van het register onbebouwde percelen 840
  • 2. Leegstandregister 840
  • 2.1. Begrip 840
  • 2.2. Openbaarheid 841
  • 3. Digitale koppeling tussen gegevensbanken 841
  • 4. Inschrijving op het hypotheekkantoor en in het vergunningenregister 841
  • 5. Register bekendmaking verordeningen 842
  • 6. Wegenregister 842
  • 7. GDI-Vlaanderen 842
  • 7.1. Historiek en wetgevend kader 842
  • 7.2. Geografische Data-Infrastructuur 843
  • 7.2.1. Begrip 843
  • 7.2.2. Toegang en gebruik van de GDI door instanties 844
  • 7.2.3. Toegang en gebruik van de GDI door het publiek 845
  • WOLTERS KLUWER – ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 Inhoud – 23
  • ALGEMENE INHOUD
  • 8. De gebouwenpas 847
  • 8.2. Toegankelijkheid 848
  • 9. Open data 849
 
  • DEEL XIII HANDHAVING RUIMTELIJKE ORDENING 851
  • INLEIDING 853
  • HOOFDSTUK 1 DE STEDENBOUWKUNDIGE MISDRIJVEN EN INBREUKEN 857
  • 1. De introductie van de stedenbouwinbreuken en het begrip ‘overtreder’ 857
  • HOOFDSTUK 2 HET VOORKOMEN EN VASTSTELLEN VAN STEDENBOUWKUNDIGE MISDRIJVEN EN INBREUKEN 861
  • 1. Bevoegde personen voor het opsporen en vaststellen 861
  • 1.1. Politiediensten 861
  • 1.2. Verbalisanten ruimtelijke ordening 862
  • 2. Vaststellingen 863
  • 2.1. Van een stedenbouwkundig misdrijf: proces-verbaal 863
  • 2.2. Vaststelling van stedenbouwkundige inbreuk 864
  • 2.2.1. In geval van samenloop misdrijf en inbreuk: proces-verbaal 864
  • 2.2.2. Geen samenloop met een misdrijf: verslag van vaststelling 864
 
  • HOOFDSTUK 3 BEBOETING OF BESTRAFFING 867
  • 1. De overtreder 867
  • 1.1. De overtreder(s) 867
  • 1.2. Misdrijven gepleegd door rechtspersonen 868
  • 1.3. Nieuwe eigenaar 870
  • 2. Procedure(s) 870
  • 2.1. Het opleggen van een bestuurlijke geldboete 870
  • 2.1.1. Begripsvorming en modaliteiten 870
  • 2.1.2. De algemene procedure tot/tegen het opleggen van de bestuurlijke geldboete 870
  • 2.1.3. De procedure tot het opleggen van de exclusieve bestuurlijke geldboete 871
  • 2.1.4. Het opleggen van een alternatieve bestuurlijke geldboete voor misdrijven 872
  • 2.2. Voorstel tot betaling van een geldsom 873
  • 2.3. De strafprocedure 873
  • 2.3.1. De dagvaarding 873
  • 2.3.2. Het instandhoudingsmisdrijf verdwijnt 875
  • 2.3.3. Terechtzitting 875
  • 2.3.4. Strafmaten 876
  • 2.4. Burgerlijke vordering 880
  • 2.5. Strafrechtelijke prioriteiten Vlaanderen 880
 
  • Inhoud – 24 ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 – WOLTERS KLUWER ALGEMENE INHOUD
  • HOOFDSTUK 4 ZACHTE HANDHAVING 881
  • 1. Raadgeving en aanmaning formeel geregeld 881
  • 2. Het Handhavingsprogramma Ruimtelijke Ordening 2015: de raadgeving 883
  • 3. Het Handhavingsprogramma Ruimtelijke Ordening 2015: de aanmaning 883
  • 4. Aanmaningen en de redelijke termijn 884
 
  • HOOFDSTUK 5 BESTUURLIJK STAKINGSBEVEL 887
  • 1. Stakingsbevel 887
  • 1.1. Bijna een halve eeuw oud 887
  • 1.2. Grondslag, voorwerp en doel 888
  • 1.2.1. De strafbare of sanctioneerbare handeling als grondslag én voorwerp 888
  • 1.2.2. Preventief doel 890
  • 1.2.3. … met bijkomende beperkingen voor het staken van schendingen inzake gebruik en instandhouding 892
  • 1.3. Bevoegde personen en procedure 893
  • 2. Bekrachtigingsbeslissing en intrekking 894
  • 3. Beveiligingsmaatregelen 895
  • 4. Rechtsbescherming 897
  • 5. Het Handhavingsprogramma Ruimtelijke Ordening 2015 898
  • 6. Ministeriële Omzendbrief en toelichting van het college van stedenbouwkundige inspecteurs 899
 
  • HOOFDSTUK 6 HERSTEL VAN RUIMTELIJKE SCHADE 901
  • 1. De goede ruimtelijke ordening als toetssteen 901
  • 1.1. Het doelstellingenartikel van 6.1.3 VCRO 901
  • 1.2. Strijdigheid met de voorschriften impliceert niet altijd concrete ruimtelijke schade 902
  • 2. De nieuwe decretale herstelmethodiek van artikel 6.3.1 VCRO 905
  • 2.1. Onmiddellijke toepassing 905
  • 2.2. Algemene gelding 907
  • 2.3. Het nieuwe herstelbeleid 907
  • 2.3.1. Inleiding: de tweeledigheid van de herstelbeslissing 907
  • 2.3.2. De vraag of een herstel moet worden opgelegd 908
  • 2.3.3. De vraag welk herstel moet worden opgelegd 910
  • 2.4. De herstelvormen in detail 920
  • 2.4.1. Herstel in de vorige staat/staken strijdig gebruik 920
  • 2.4.2. Meerwaarde 928
  • 2.4.3. Aanpassingswerken 944
  • WOLTERS KLUWER – ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 Inhoud – 25 ALGEMENE INHOUD
 
  • HOOFDSTUK 7 DE BIJ HET HERSTEL BETROKKEN OVERHEDEN 947
  • 1. De hersteloverheden 947
  • 1.1. Van (gewestelijke) gemachtigde ambtenaar tot (gewestelijke) stedenbouwkundige inspecteur 947
  • 1.2. De gewestelijke stedenbouwkundige inspecteur nieuwe stijl en de gemeentelijke stedenbouwkundige inspecteur 949
  • 1.2.1. De gewestelijke stedenbouwkundige inspecteur nieuwe stijl 949
  • 1.2.2. De gemeentelijke stedenbouwkundige inspecteur 951
  • 1.2.3. De burgemeester 951
  • 2. Het parket 952
  • 3. De Hoge Raad voor de Handhavingsuitvoering 953
  • 3.1. Advies- en bemiddelingsorgaan 953
  • 3.2. Beslissingskader 955
 
  • HOOFDSTUK 8 DE GERECHTELIJKE HERSTELMAATREGEL 961
  • 1. De publieke herstelvordering 961
  • 1.1. De “herstelvordering” als herstelbeslissing 961
  • 1.1.1. De jurisprudentiële grondslag van de herstelvordering als figuur 961
  • 1.1.2. De historische verankering van de herstelvordering in regelgeving 962
  • 1.2. Vormvereisten van de publieke herstelvordering 965
  • 1.2.1. Situatie voor het DHO 965
  • 1.2.2. Actuele situatie 971
  • 1.2.3. Temporele werking van de nieuwe vormvoorschriften 973
  • 1.3. De adviesvraag aan de Hoge Raad voor de Handhavingsuitvoering m.b.t. herstelvorderingen 973
  • 1.3.1. Het procedure- en werkingsreglement 973
  • 1.3.2. Adviesvraag herstelvorderingen 974
  • 1.3.3. Adviesvraag opeenvolgende herstelvorderingen (procedurele wissel) 975
  • 1.3.4. Geldigheidsduur advies 976
  • 1.3.5. De aanwezigheid van de herstelvorderende overheden in de plenaire vergadering 976
  • 1.3.6. Interactie met belanghebbenden 977
  • 1.3.7. Motivering van aanvraag én advies 977
  • 2. De publieke rechtsvordering tot herstel 979
  • 2.1. Onderscheid tussen de herstelvordering, de publieke rechtsvordering tot herstel en de formele eis van de hersteloverheid 979 2.2. Voor de strafrechter: de publieke rechtsvordering tot herstel door de wet ingesteld 979
  • 2.3. Voor de burgerlijke rechter 983
  • 3. Het optreden als formele procespartij 984
  • 3.1. Voor de strafrechter 984
  • 3.2. Voor de burgerlijke rechter 990
  • Inhoud – 26 ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 – WOLTERS KLUWER ALGEMENE INHOUD
  • 4. Bemiddeling van de Hoge Raad in de gerechtelijke herstelprocedure 992
  • 4.1. Terug van nooit weggeweest 992
  • 4.2. Procedure 993
  • 5. De rechterlijke beslissing over de publieke rechtsvordering tot herstel 994
  • 5.1. Toestand tot aan de inwerkingtreding van het DHO 994
  • 5.1.1. Controle van alle aspecten van de herstelvordering … 994
  • 5.1.2. … beperkt tot een marginale controle voor wat de opportuniteitsaspecten betreft 997
  • 5.2. Huidige regeling: vrije beoordeling van alle aspecten van de herstelbeslissing 1000
  • 5.3. De nieuwe herstelmethodiek en het evenredigheidsbeginsel 1005
  • 5.3.1. De grondslag en inhoud van het evenredigheidsbeginsel 1005
  • 5.3.2. De begrenzing van het evenredigheidsbeginsel door het TINA-motief 1008
  • 5.3.3. Het evenredigheidsbeginsel en de schuld van de overtreder 1010
  • 6. Samenloop van de publieke rechtsvordering tot herstel met … 1011
  • 6.1. … een private herstelvordering 1011
  • 6.1.1. De door de vorderende overheid gekozen herstelvorm geldt als minimum 1011
  • 6.1.2. Vordering tot herstel in natura van de derde-benadeelde na een definitieve beslissing over de publieke rechtsvordering tot herstel 1014
  • 6.2. … een (andere) publieke herstelvordering in de zin van de VCRO 1015
  • 6.3. … een publieke herstelvordering in de zin van het Onroerenderfgoeddecreet 1016
  • 6.4. … een (andere) publieke herstelvordering gebaseerd op andere regelgeving 1017
  • 6.5. Bijzonder geval: derdenverzet tegen een reeds opgelegde publieke herstelmaatregel 1018
  • 7. Overschrijving van het gedinginleidend stuk/inschrijving in het vergunningenregister 1018
  • 7.1. Overschrijving van het gedinginleidend stuk 1018
  • 7.2. Inschrijving in het vergunningenregister 1020
  • 8. Verjaring van de publieke herstelvordering 1021
  • 8.1. Met betrekking tot stedenbouwkundige misdrijven 1021
  • 8.1.1. Verjaring van de herstelvordering voor de strafrechter 1021
  • 8.1.2. Verjaring van de herstelvordering voor de burgerlijke rechter 1023
  • 8.2. Met betrekking tot stedenbouwkundige inbreuken 1034
  • 8.2.1. Schema van de verjaring van de publieke herstelvordering m.b.t. stedenbouwkundige inbreuken 1039
  • 9. Machtiging tot indeplaatsstelling 1039
  • 10. Gerechtelijke dwangsom 1039
  • 10.1. Gemeenrechtelijke grondslag 1039
  • 10.2. Verschijningsvormen 1041
  • 10.3. Dwangsomvordering verplicht 1042
  • 10.4. Geen drukkingsmiddel voor het voldoen van financiële verplichtingen 1043
  • WOLTERS KLUWER – ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 Inhoud – 27 ALGEMENE INHOUD
  • 10.5. Soevereine beoordeling van de modaliteiten door de rechter 1043
  • 10.6. Respijttermijn (dwangsomtermijn) 1044
  • 10.7. Dwangsom opgelegd in een latere rechterlijke beslissing 1044
  • 11. Uitvoerbaarheid bij voorraad 1049
 
  • HOOFDSTUK 9 DE BESTUURLIJKE HERSTELMAATREGEL 1051
  • 1. De principiële voorrang van de rechterlijke handhaving 1051
  • 1.1. De regels voor “samenloop” tussen het gerechtelijke en het bestuurlijke spoor 1051
  • 1.2. Het beperken van de grondslag ratione materiae voor het opleggen van bestuurlijke herstelmaatregelen 1053
  • 1.3. Het beperken van de grondslag ratione temporis voor het opleggen van bestuurlijke herstelmaatregelen 1055
  • 2. Op te leggen aan de overtreder 1056
  • 3. Door de administratieve hersteloverheden 1057
  • 4. Identiek voorwerp als de gerechtelijke herstelmaatregelen 1057
  • 5. Verplichte uitvoeringstermijn, maar geen respijttermijn 1058
  • 6. Procedure 1058
  • 6.1. In eerste aanleg 1058
  • 6.2. In administratief beroep 1059
  • 6.3. Gerechtelijk beroep 1061
  • 7. Hypothecaire publiciteit 1061
  • 8. Het onderscheid tussen bestuursdwang en last onder dwangsom 1061
  • 9. Verschijningsvormen van de last onder dwangsom 1062
  • 10. Het definitief karakter van de bestuurlijke herstelmaatregel – intrekking of wijziging 1063
  • 11. Verjaring van de mogelijkheid tot het opleggen van bestuurlijke maatregelen 1064
  • 11.1. Bestuurlijke maatregelen met stedenbouwkundige misdrijven als grondslag 1064
  • 11.2. Bestuurlijke maatregelen met stedenbouwkundige inbreuken als grondslag 1066
 
  • HOOFDSTUK 10 MINNELIJKE SCHIKKING 1067
  • 1. De turbulente geschiedenis van het “vergelijk” 1067
  • 2. De minnelijke schikking nieuwe stijl 1069
  • 2.1. Een onderhandelde maar bindende afspraak 1069
  • 2.2. De irrelevantie van de schuldvraag 1070
  • 2.3. Bevoegde hersteloverheden 1071
  • 2.4. Toepassingsvoorwaarden 1071
  • 2.5. Voordelen voor de partijen 1071
  • 2.6. Procedure 1072
  • 2.6.1. Aanvraag 1072
  • Inhoud – 28 ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 – WOLTERS KLUWER ALGEMENE INHOUD
  • 2.6.2. Minnelijke schikking 1073
  • 2.6.3. Bemiddeling vanwege de Hoge Raad 1074
 
  • HOOFDSTUK 11 DE AFZONDERLIJKE AKTE ALS (BIJKOMENDE) TITEL 1077
  • 1. Naar aanleiding van een uitvoerbare gerechtelijke herstelmaatregel 1077
  • 2. Naar aanleiding van een uitvoerbare bestuurlijke maatregel of minnelijke schikking 1079
  • 3. Sanctie 1080
 
  • HOOFDSTUK 12 UITVOERING VAN HERSTELMAATREGELEN 1081 1. Algemene aspecten 1081
  • 1.1. Geen (omgevings)vergunning vereist 1081
  • 1.2. Specifieke adviesverplichtingen van de hersteloverheden bij gedwongen uitvoering van rechterlijke titels 1082
  • 1.2.1. Advies betreffende de ambtshalve uitvoering van rechterlijke titels 1082
  • 1.2.2. Advies betreffende betekeningen van bepaalde oudere rechterlijke titels 1085
  • 1.3. Hoofdelijke gehoudenheid tot het bevolen herstel 1086
  • 1.3.1. Gerechtelijk herstelbevel 1086
  • 1.3.2. Bestuurlijk herstelbevel 1089
  • 1.4. Aanvang van de uitvoeringstermijn 1089
  • 1.4.1. Rechterlijke uitvoeringstermijn 1089
  • 1.4.2. Bestuurlijke uitvoeringstermijn 1090
  • 1.4.3. Onderscheid met dwangsom- of respijttermijn 1090
  • 1.5. Meldingsplicht en proces-verbaal van vaststelling 1091
  • 1.6. Tegenstelbaarheid van de herstelmaatregel 1092
  • 1.6.1. Principe 1092
  • 1.6.2. Het Cassatiearrest van 10 maart 2017: quo vadis, Cassatie? 1094
  • 1.6.3. Derdenverzet tegen een rechterlijke herstelmaatregel door de niet-veroordeelde eigenaar 1096
  • 1.7. Verjaring van de rechterlijke titel 1101
  • 1.8. Dading 1103
  • 1.8.1. Begrip en doel 1103
  • 1.8.2. Randvoorwaarden 1103
  • 1.8.3. Gevolgen 1104
  • 1.8.4. Rechten van derden 1105
  • 1.8.5. Bemiddeling vanwege de Hoge Raad 1105
  • 1.8.6. Hypothecaire publiciteit 1106
  • 1.9. Geen prioriteit van de gemachtigde overheid op de particulier bij uitvoering 1106
  • 1.10. Statuut van het wederrechtelijke bouwwerk na de uitvoering van de minnelijke schikking 1106
  • 1.10.1. Gedoogd, maar niet vergund 1106
  • 1.10.2. Stabiliteitswerken 1107
  • 1.10.3. Herstelattest 1108
  • 1.11. Uitvoering door de veroordeelde niet-eigenaar 1110
  • WOLTERS KLUWER – ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 Inhoud – 29 ALGEMENE INHOUD
  • 2. Verbeuring van de dwangsom 1113
  • 2.1. Voorafgaande betekening 1113
  • 2.1.1. Gerechtelijke titel 1113
  • 2.1.2. Last onder dwangsom 1116
  • 2.2. Overlijden van de veroordeelde 1117
  • 2.3. Faillissement van de veroordeelde 1117
  • 2.4. Invordering van verbeurde dwangsommen 1118
  • 2.5. Gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van opeisbare dwangsomschulden 1119
  • 2.5.1. Vooraf: de “dwangsombevoegdheid” van de Hoge Raad onwettig verklaard 1119
  • 2.5.2. De bevoegdheid van de invorderende overheid tot gedeeltelijke invordering van gerechtelijke en bestuurlijke dwangsommen 1120
  • 2.5.3. Dwangsomverzoeken, gericht aan het Vlaamse Gewest/ de gemeente 1123
  • 2.6. Verjaring van de dwangsom 1126
  • 2.7. Onmogelijkheid tot uitvoeren 1129
  • 2.7.1. Gerechtelijke dwangsom 1129
  • 2.7.2. Bestuurlijke dwangsom 1133
  • 2.8. Uitvoeringsgeschillen en de beslagrechter 1134
  • 3. Ambtshalve uitvoering 1136
  • 3.1. Voorafgaande betekening 1136
  • 3.1.1. Van de rechterlijke titel 1136
  • 3.1.2. Van de bestuurlijke titel 1137
  • 3.2. Uitvoeringsmonopolie van de gerechtsdeurwaarder bij reële executie 1137
  • 3.2.1. Van gerechtelijke titels 1137
  • 3.2.2. Van bestuurlijke titels 1139
  • 3.3. Kostenverhaal en invordering meerwaarde 1140
  • 3.3.1. Omvang en tot betaling gehouden personen 1140
  • 3.3.2. Gedwongen invordering 1142
  • 3.4. Wettelijke hypotheek 1144
  • 3.4.1. Tijdstip, onderpand, bedrag en procedure 1144
  • 3.4.2. Inschrijvingen, genomen voor de inwerkingtreding van het DHO op 1 maart 2018: het cassatiearrest van 28 juni 2018 1146
  • 3.4.3. Bevoegde rechter 1151
  • 3.4.4. Alternatieve zekerheid 1152
  • 3.4.5. Handhavingsprogramma 1152
 
  • HOOFDSTUK 13 HERSTELHANDHAVING EN DE REDELIJKE TERMIJN 1155
  • 1. Bij het opleggen van gerechtelijke en bestuurlijke herstelmaatregelen 1155
  • 2. Bij het uitvoeren van definitieve rechterlijke beslissingen en bestuurlijke maatregelen 1163
  • 2.1. De uitvoeringsplicht rust op de veroordeelde/de adressant van bestuurlijke maatregel en hun rechtsopvolgers 1163
  • Inhoud – 30 ZAKBOEKJE RUIMTELIJKE ORDENING 2023 – WOLTERS KLUWER ALGEMENE INHOUD
  • 2.2. Hij die definitief verplicht én in de mogelijkheid is tot uitvoeren kan zich niet op de redelijke termijnvereiste beroepen 1164
  • 2.3. De redelijketermijnvereiste vanuit het perspectief van het slachtoffer van het stedenbouwkundige misdrijf of de stedenbouwkundige inbreuk 1165
 
  • HOOFDSTUK 14 MILIEUSTAKINGSVORDERING 1169
  • Trefwoordenregister

Paginanummer

Nieuwe zoekopdracht

Generic filters
Uitleenbaar
Ja
Nee
Jaartal
Filter by Type
Monografie
Reeks
Tijdschrift