Verkorte inhoud
viii
Intersentia
TITEL II.
INDIVIDUELE MERKEN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Hoofdstuk 1.
Inleiding
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Afdeling 1. Het belang van merken in het economisch leven . . . . . . . . . . . . . . . 37
Afdeling 2. Merkenrechtelijk begrippenkader . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Afdeling 3. Functies van het individuele merk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Afdeling 4. Het merk als fundamenteel recht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Hoofdstuk 2.
Het toepassingsdomein van het merkenrecht
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Afdeling 1. De wettelijke bepaling van het merk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Afdeling 2. Als merk beschermbare tekens . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Hoofdstuk 3.
De basisvereisten van het merkenrecht
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Afdeling 1. Het vereiste van onderscheidend vermogen (absolute gronden) . . 68
Afdeling 2. Het vereiste van toelaatbaarheid (absolute gronden) . . . . . . . . . . . 136
Afdeling 3. Het vereiste van beschikbaarheid (Relatieve gronden) . . . . . . . . . 174
Hoofdstuk 4.
Houderschap van een individueel merk
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Afdeling 1. Bezit van de fysieke of rechtspersoonlijkheid . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Afdeling 2. Het bestaan of minstens ontwerpen van een onderneming . . . . . 202
Afdeling 3. Vreemdelingenrecht. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
Hoofdstuk 5.
Verkrijging van het recht op een merk
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
Afdeling 1. Juridische betekenis van de inschrijving van een merk . . . . . . . . . 205
Afdeling 2. Verkrijging van een Beneluxmerk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210
Afdeling 3. Verkrijging van een Uniemerk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
Afdeling 4. Het recht van voorrang uit het Unieverdrag van Parijs . . . . . . . . . 257
Afdeling 5. De Internationale inschrijving (systeem van Madrid) . . . . . . . . . . 260
Hoofdstuk 6.
De rechten van de houder van een individueel merk
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
Afdeling 1. Het merk als deel van het vermogen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
Afdeling 2. Het recht om het merk tegen derden te verdedigen . . . . . . . . . . . . 281