Inhoudstabel:

  • Inhoud
    xii
    Intersentia
    II. Falend unilateraal overheidsoptreden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
    § 1. Gedaanteverandering bij de burger . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
    § 2. Gedaanteverandering bij de overheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
    III. Voordelen van een meerzijdig overheidsbeleid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
    IV. Schaduwzijde van het contractueel overheidsoptreden . . . . . . . . . . . . . . . . 35
    Hoofdstuk 3.
    Wat is een beleidsovereenkomst?
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
    I. Defi
    nities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
    II. Verschillende soorten beleidsovereenkomsten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
    § 1. Algemeen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
    § 2. Benoemde en onbenoemde beleidsovereenkomsten. . . . . . . . . . . . . . . 41
    § 3. Beleidsovereenkomsten naar inhoud en fi
    naliteit . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
    A. Bevoegdhedenovereenkomsten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
    B. Beleidsovereenkomsten
    sensu stricto
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
    C. Bestuursconvenanten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
    III. Nederlandse privaatrechtelijke, publiekrechtelijke en gemengde
    overeenkomsten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
    IV. Andere categorieën van beleidsovereenkomsten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
    V. Eigen defi
    nitie van verschillende beleidsovereenkomsten . . . . . . . . . . . . . 67
    § 1. Beleidsovereenkomst (
    sensu lato
    ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
    § 2. Bevoegdhedenovereenkomst . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
    § 3. Bestemmingsplanovereenkomst . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
    Hoofdstuk 4.
    Th
    eorie van het administratief contract
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
    Hoofdstuk 5.
    Conclusie
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
    DEEL III.
    GELDIGHEID VAN DE BEVOEGDHEDENOVEREENKOMST
    Hoofdstuk 1.
    Inleiding
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
    Hoofdstuk 2.
    Mogelijkheid voor de overheid om contractueel op te treden
    . . . . . . . . . . . . . . 97
    I. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
    II. Uitdrukkelijke machtiging om contractueel op te treden . . . . . . . . . . . . . . 97
    III. Ontbreken van uitdrukkelijke machtiging om contractueel op te treden . . . 98
    Inhoud
    Intersentia
    xiii
    § 1. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
    § 2. Argumenten voor de algemene contractuele handelings-
    bekwaamheid van de overheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
    § 3. Argumenten tegen de algemene contractuele handelings-
    bekwaamheid van de overheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
    A. Toegewezen aard van de bevoegdheden van de Koning . . . . . . . 102
    B. De “natuurlijke weg” van het bestuur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
    C. Waarom dan een specifi
    eke wettelijke machtiging om
    contractueel op te treden? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
    D. Beginsel van de veranderlijkheid (van de openbare dienst) . . . . 106
    E. Verschillende rechtsbescherming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
    F. En toch ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
    § 4. Wettelijke en decretale uitsluiting om contractueel op te treden . . . 108
    Hoofdstuk 3.
    Tweewegenleer
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
    I. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
    II. Niet handelen in strijd met een dwingende positiefrechtelijke regeling. . . . 113
    III. Niet handelen in strijd met de publiekrechtelijke algemene
    rechtsbeginselen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
    IV. Eigen bevoegdheid en bevoegdheid van andere overheden niet
    miskennen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
    V. Doorkruisingsleer? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
    Hoofdstuk 4.
    Inperking van de (kern van de) discretionaire bevoegdheid
    . . . . . . . . . . . . . . 137
    I. Probleemstelling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
    II. Evolutie in de adviespraktijk van de Raad van State . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
    III. Evolutie in de rechtsleer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
    IV. Schadevergoeding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
    V. Situatie in Nederland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
    Hoofdstuk 5.
    Overeenkomst met verordenende kracht
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
    I. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
    II. Enkele voorbeelden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
    III. Argumenten tegen de overeenkomst met verordenende kracht . . . . . . . 157
    § 1. Algemene kritiek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
    § 2. Denaturatie van de overeenkomst . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
    § 3. Contractuele delegatie van normerende bevoegdheid . . . . . . . . . . . . 163
    § 4. Impact op de bevoegdheid van de Raad van State . . . . . . . . . . . . . . . 163
    Inhoud
    xiv
    Intersentia
    Hoofdstuk 6.
    Verenigbaar met de doelstelling van de ruimtelijke ordening
    . . . . . . . . . . . . . 165
    I. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
    II. Artikel 1.1.4 VCRO, het doelstellingenartikel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
    III. Aanwezigheid van een individueel belang . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
    IV. Moment(en) van de gelijktijdige afweging van de ruimtelijke behoeft
    en . . 169
    § 1. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
    § 2. Arrest
    Peeters
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
    V. Wat met de overeenkomst voorafgaand aan de planprocedure? . . . . . . . 174
    § 1. Arrest
    Peeters
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
    § 2. Resultaats- en inspanningsverbintenissen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
    A. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
    B. Arrest
    Peeters
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
    C. Rb. Brussel 16 juni 2017 (
    RUP Administratief Centrum
    ) . . . . . . 185
    D. Rb. Brussel 15 november 2021 (
    RUP Heirwe
    g) . . . . . . . . . . . . . . . 186
    VI. Contractueel ten laste nemen van de plankosten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
    § 1. Inleiding met een blik op Nederland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
    § 2. Rb. Brussel 16 juni 2017 (
    RUP Administratief Centrum
    ) . . . . . . . . . . 192
    § 3. Vermoeden dat het private belang primeert . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
    § 4. Wat met de overname van de plan-MER-verplichtingen? . . . . . . . . . 196
    § 5. Wat als de vergoeding niet louter kostendekkend is? . . . . . . . . . . . . . 198
    VII. Absolute nietigheid wegens ongeoorloofde oorzaak of ongeoorloofd
    voorwerp? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
    § 1. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
    § 2. Doelstellingenartikel van openbare orde . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
    § 3. Ongeoorloofde oorzaak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
    § 4. Ongeoorloofd voorwerp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204
    § 5. Toegepast op het doelstellingenartikel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
    A. Ongeoorloofde oorzaak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
    B. Ongeoorloofd voorwerp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
    C. Zijn de ongeoorloofde oorzaak en machtsafwending twee
    kanten van dezelfde medaille? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
    Hoofdstuk 7.
    Conclusie
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215
    Inhoud
    Intersentia
    xv
    DEEL IV.
    UITVOERING EN BEËINDIGING VAN DE BEVOEGDHEDEN-
    OVER EENKOMST
    Hoofdstuk 1.
    Inleiding
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
    Hoofdstuk 2.
    Blik op Nederland
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
    I. Bindende kracht van de bevoegdhedenovereenkomst . . . . . . . . . . . . . . . . 227
    § 1. Dualiteit in de binding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
    § 2. Binding in het publiekrechtelijk luik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
    § 3. Binding in het privaatrechtelijk luik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238
    II. Afdwingbaarheid van de verbintenissen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
    § 1. Rechtsmachtsverdeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
    § 2. Uitvoering in natura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
    § 3. Schadevergoeding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248
    A. Rechtsgrond . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248
    B. Schadevergoeding wegens onrechtmatige (overheids)daad . . . . 248
    C. Schadevergoeding wegens wanprestatie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249
    D. Schadevergoeding wegens miskenning van het vertrouwens-
    beginsel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251
    E. Omvang van de schadevergoeding. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
    § 4. Onvoorziene omstandigheden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255
    III. Gewijzigde politieke samenstelling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
    IV. De in gebreke blijvende (privaatrechtelijke) contractspartij van de
    overheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261
    Hoofdstuk 3.
    Bindende kracht van de bevoegdhedenovereenkomst
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
    I. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
    II. Dualiteit of fl
    exibiliteit in de binding? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
    III. Flexibiliteit als geldigheidsvoorwaarde? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266
    Hoofdstuk 4.
    Afdwingbaarheid van de verbintenissen
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271
    I. Rechtsmachtsverdeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271
    II. (Gedwongen) uitvoering in natura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274
    § 1. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274
    § 2. Beperkte rechtsleer over de (gedwongen) uitvoering in natura . . . . 277
    § 3. Verschillende gedaantes van de gedwongen uitvoering in
    natura van de bevoegdhedenovereenkomst . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278
    Inhoud
    xvi
    Intersentia
    § 4. Begrenzingen aan de gedwongen uitvoering in natura . . . . . . . . . . . 279
    A. Scheiding der machten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279
    B. Uitvoering in natura in strijd met algemeen belang . . . . . . . . . . 289
    § 5. Is de (gedwongen) uitvoering in natura überhaubt nog realistisch? . . . 292
    III. Herstel van de schade . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294
    § 1. Algemeen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294
    § 2. Uitvoering in natura is niet langer mogelijk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299
    § 3. Aannemen van een besluit dat in strijd is met wat contractueel
    werd overeengekomen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303
    § 4. Eenzijdige wijziging of opzegging van de overeenkomst . . . . . . . . . . 305
    A. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305
    B. Wel clausule houdende eenzijdige wijziging en opzegging
    alsook een schadevergoedingsclausule . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305
    C. Geen clausule houdende eenzijdige wijziging en opzegging
    en geen schadevergoedingsclausule . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306
    D. Wel clausule houdende eenzijdige wijziging en opzegging,
    maar geen schadevergoedingsclausule . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307
    IV. Schadevergoeding wegens onrechtmatige overheidsdaad . . . . . . . . . . . . . 312
    V. Overmacht. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317
    § 1. Algemeen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317
    § 2. Overmacht en de bestemmingsplanovereenkomst . . . . . . . . . . . . . . . 319
    VI. Imprevisieleer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322
    VII. De in gebreke blijvende (privaatrechtelijke) contractspartij van de
    overheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 324
    Hoofdstuk 5.
    Impact op de onpartijdigheid van het bestuur
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 329
    I. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 329
    II. Beginsel van behoorlijk bestuur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 329
    III. Persoonlijke en structurele onpartijdigheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 331
    IV. Bewijslast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333
    § 1.
    Actori incumbit probatio
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333
    § 2. Collegiale organen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333
    V. Toepassing op organen van het actief bestuur in het omgevingsrecht . . 334
    § 1. Adviesorganen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334
    § 2. Beslissingsorganen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338
    VI. Grenzen aan het onpartijdigheidsbeginsel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340
    VII. Contractuele binding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342
    § 1. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342
    § 2. Bespreking van enkele casusgevallen van de Belgische Raad van
    State . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344
    A. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344
    Inhoud
    Intersentia
    xvii
    B. Het arrest
    Uplace
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 345
    C. Het arrest
    Orye
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349
    D. Het arrest
    Peeters
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 351
    E. Het arrest
    Novus
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353
    § 3. Blik op Nederland. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354
    A. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354
    B. Toelaatbaarheid van de inspanningsverbintenis . . . . . . . . . . . . . 356
    C. Toelaatbaarheid van de resultaatsverbintenis. . . . . . . . . . . . . . . . 363
    D. Tussenconclusie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367
    § 4. Elementen die een impact hebben op de onpartijdigheid . . . . . . . . . 368
    A. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 368
    B. Aan- of afwezigheid van een georganiseerd bestuurlijk
    beroep met devolutieve werking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 369
    C. Inhoudelijke resultaatsverbintenis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 370
    D. Procedurele resultaatsverbintenis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 375
    E. Inspanningsverbintenis en
    gentlemen’s agreement
    . . . . . . . . . . . 376
    F. Controle op de belangenafweging . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 379
    G. Het ten laste nemen van de plankosten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 384
    H. Schadevergoedingsclausule . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 387
    I. Het vrijwillige karakter van de aangegane verbintenis . . . . . . . 390
    J. Combinatie van voorgaande elementen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391
    Hoofdstuk 6.
    (Eenzijdige) beëindiging van de overeenkomst
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 393
    I. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 393
    II. Eenzijdig beëindigingsrecht van de overheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 394
    III. Formeel afstand nemen van de overeenkomst? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 397
    Hoofdstuk 7.
    Conclusie
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 399
    DEEL V.
    NIETIGE BEVOEGDHEDENOVEREENKOMST EN RECHTS-
    BESCHERMING
    Hoofdstuk 1.
    Nietige bevoegdhedenovereenkomst
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 409
    I. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 409
    II. Soorten nietigheden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 409
    § 1. Nietigheid versus vernietigbaarheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 409
    § 2. Relatieve versus absolute nietigheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 411
    Inhoud
    xviii
    Intersentia
    § 3. Gehele versus gedeeltelijke nietigheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 415
    A. België . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 415
    B. Nederland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 418
    III. Nietigheidsgronden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 420
    IV. Resultaat van de vernietiging . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 421
    § 1. Einde van de contractuele binding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 421
    § 2.
    Restitutio in integrum
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 424
    A. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 424
    B. Verbintenis van de planautoriteit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 429
    C. Verbintenis van de contractspartij van de overheid . . . . . . . . . . 437
    § 3. Impact op de eenzijdige bestuurlijke rechtshandeling . . . . . . . . . . . . 438
    § 4. Aanvullende schadevergoeding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 440
    § 5. Burgerlijk recht dat voortvloeit uit de nietigheid? . . . . . . . . . . . . . . . 440
    Hoofdstuk 2.
    Rechtsbescherming
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 447
    I. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 447
    II. Beslissing van de overheid tot het aangaan, het goedkeuren of het
    bekrachtigen van de bevoegdhedenovereenkomst . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 448
    § 1. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 448
    § 2. Wie kan optreden tegen de afsplitsbare rechtshandeling? . . . . . . . . . 450
    A. Algemeen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 450
    B. Niet-gekozen kandidaat voor de bevoegdhedenovereenkomst . . . 450
    C. Derde omwonende . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 453
    § 3. De (complexe) situatie in Nederland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 457
    A. Oplostheorie versus
    acte détachable
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 457
    B. Besluit dat aanvechtbaar is bij de bestuursrechter of de
    burgerlijke rechter? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 458
    III. Bevoegdhedenovereenkomst . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 461
    § 1. Situatie in België . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 461
    A. Algemeen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 461
    B. Impact van de vernietigde afsplitsbare rechtshandeling? . . . . . . 466
    § 2. Situatie in Nederland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 469
    IV. Uitvoering van de bevoegdhedenovereenkomst . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 473
    § 1. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 473
    § 2. Openbaar onderzoek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 473
    § 3. Bestuurlijk beroep en toezicht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 476
    § 4. Jurisdictioneel beroep . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 477
    A. Situatie in België . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 477
    B. Situatie in Nederland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 487
    Inhoud
    Intersentia
    xix
    Hoofdstuk 3.
    Afstand van recht op beroep – afstandsclausule – monddoodclausule
    . . . . . 495
    I. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 495
    II. Situatie in Nederland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 495
    III. Situatie in België . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 500
    § 1. Bestuursrecht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 500
    § 2. Privaatrecht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 504
    § 3. Conclusie voor de bevoegdhedenovereenkomsten . . . . . . . . . . . . . . . 505
    Hoofdstuk 4.
    Niet-tijdig nemen van het besluit
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 507
    I. Situatie in Nederland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 507
    II. Situatie in België . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 508
    Hoofdstuk 5.
    Bekendmaking en openbaarheid van bestuur
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 511
    I. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 511
    II. Situatie in Nederland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 511
    § 1. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 511
    § 2. Beslissing tot het aangaan van de bestemmingsplanovereenkomst . . . 515
    § 3. De bestemmingsplanovereenkomst . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 517
    § 4. Het bestemmingsplan . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 520
    III. Situatie in België (Vlaanderen) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 521
    § 1. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 521
    § 2. Beslissing tot het aangaan van de bestemmingsplanovereenkomst . . . 529
    § 3. De bestemmingsplanovereenkomst . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 531
    § 4. Het bestemmingsplan . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 534
    Hoofdstuk 6.
    Worden de belangen van derden voldoende gewaarborgd?
    . . . . . . . . . . . . . . . 537
    Hoofdstuk 7.
    Conclusie
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 545
    I. Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 545
    II. Conclusie over de rechtsbeschermingsregeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 545
    III. Conclusie over de toegang tot bestuursdocumenten . . . . . . . . . . . . . . . . . 549
    IV. Worden de rechten van derden voldoende beschermd? . . . . . . . . . . . . . . 550
    Inhoud
    xx
    Intersentia
    DEEL VI.
    ALGEMEEN BESLUIT
    I. Algemeen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 559
    II. De beleidsovereenkomst in het omgevingsrecht is juridisch
    mogelijk, maar onder bepaalde voorwaarden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 559
    III. De beoordeling van de onpartijdigheid van het bestuur vereist een
    samenlezing van de aangegane verbintenissen en de bestuurlijke
    belangenafweging . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 564
    IV. De bestemmingsplanovereenkomst is een volwaardig beleids-
    instrument voor de overheid in het omgevingsrecht . . . . . . . . . . . . . . . . . 567
    Beknopte bibliografi
    e
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 571

Paginanummer

Nieuwe zoekopdracht

Generic filters
Uitleenbaar
Ja
Nee
Jaartal
Filter by Type
Monografie
Reeks
Tijdschrift